FX radar kronograf

Ønsker du å fortelle om en god (eller dårlig) bok, film eller annen litteratur om buebygging event. skyting. Kom gjerne med den her.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

FX radar kronograf

Legg inn av Are »

Oddbjørn tipset om denne på FB. Det nye med denne kontra vanlige kronografer, er at den bruker radar for å måle hastigheten på pilene. Den sender ut radarbølger mot blinken, og måler frekvensen på radarbølgene som kastes tilbake fra pila når den farer mot blinken. Med andre ord kan man ha kronografen rett foran buehånda, uten fare for å treffe den.

Det andre som er nytt med den er at den kommuniserer med smarttelefon/ nettbrett via blåtann og en app. Så det er ingen skjerm eller knappevalg påmkronografen. Kun en av/på knapp.
Jeg handlet min fra en norsk leverandør. Kom raskt i posten.

I dag tidlig testet jeg den noen skudd. Først på et lite stativ i overkant av en pillengde fra buen. Deretter et par skudd med måleren festet på en provisorisk brakett holdt i buehånda. Sistnevnte viste seg ikke å være en god ide siden buen jeg brukte har så mye kyl (handshock) at måleren ble kastet av. Men målingene var de samme som da den sto på stativ. Tror jeg heller derfor skal prioritere en stativ til den.

Bilde
Kronografen til høyre i bildet. Min iPad mini til venstre.
Bilde
Funker, men ingen god løsning.

Fordeler:
Liten og lett
App som gir mange innstillingmuligheter
Kan visstnok også lese opp resultatet
Uavhengig av lys, i motsetning til mange kronografer

Ulemper
Savner feste til fotostativ (den er beregnet på å feste under løpet på softairgun.
Når man velger "archery" måler den fra 151-462 fot per sekund. Dette er for raskt for treige buer. Den har visstnok en innstilling som også går enda lavere. Har ikke sjekket om den fanger pilas hastighet like godt.

Inntil videre er jeg fornøyd. Blir spennende å sjekke med flere skudd. Jeg kjøpte min med tanke på å trene opp et effektivt slipp for å forbedre mine personlige rekorder i lengdeskyting. Tror den kan hjelpe meg med det.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: FX radar kronograf

Legg inn av Jæger »

Takk for fyldig og oppklarende post, Are
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: FX radar kronograf

Legg inn av Are »

Har nå testet den litt mer etter arbeid.
Noen bugs.
Jeg klarer ikke få den til å kommunisere med min iphone. Men så lenge den klarer å kommunisere med min ipad går det bra.
Jeg klarer heller ikke endre innstilling fra "archery"/gruppe 2 til "spring-loaded gun"/gruppe 1 for å teste en svak bue.
Har testet opplesningsfunksjonen. En mekanisk kvinnestemme leser klart og tydelig opp resultatet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: FX radar kronograf

Legg inn av Are »

Har nå fått testet den også med en slapp og svak bue. Resultatet var på hele 88fps
Og jeg har fått den til å koble seg opp mot telefonen min. Så problemene nevnt i forrige post viste seg å være overkommelige.

Men det er litt upraktisk at den deler spekteret i to. En innstilling for svake og moderate buer, og en innstilling for raskere buer.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: FX radar kronograf

Legg inn av Rene Ramminger »

løsningen er jo enkelt; ikke skyt svake buer :p

Har du sjekka den mot andre kronografer også? Jeg vurderer å kjøpe enn etter hvert. Har bare ikke enda bestemmt meg hvilken.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: FX radar kronograf

Legg inn av Are »

Jeg mener den er verdt å vurdere.
Jeg har litt erfaring fra andre kronografer. Men det er flere år siden. Hvis du lurte på om jeg har testet den opp mot andre kronografer med tanke på om den vider det samme, har jeg ikke gjort det. For meg er det heller ikke viktig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: FX radar kronograf

Legg inn av Rene Ramminger »

ok, takk. Jeg har egentlig interesse i Virtue Clock 3, men den ser ikke ut til å være tilgjengelig for tiden.
Svar