Horn og varme

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Horn og varme

Legg inn av Are »

Tenkte jeg skulle lage meg noen nye krigspiler i forbindelse med lengdeskyting på Re om en måneds tid. Livery og Quarterpounder skal ha hornkile i nokken. Siden jeg foretrekker kuhorn framfor bøffelhorn på piler, fant jeg fram noen biter av kuhorn. Men som folk kanskje har fått med seg, er ikke kuhorn flate. Tidligere har jeg saget ut passe biter, og slipt dem flate. Leste for litt siden at horn blir termoplastisk ved 180'C. Verdt å prøve.

Det beste er sikkert et oljebad, men jeg prøvde en annen vri. Satte stekeovnen på 200'C, la inn to stykker flat kleberstein. Ventet til de var varme, la så inn hornstykket. Etter noen minutter tok jeg ut klebersteinsbitene, la hornbiten mellom, og klemte godt. Etter en liten stund satte jeg hornbiten i klem mellom to trestykker og lot det kjøle seg ned.

Hornet ble flatt og fint med en litt gyllen farge.

Prøvde igjen med en ny hornbit. Tok ikke tida denne gangen heller. Etter hvert begynte det å lukte litt guffen baconcrisp. Satt den i klem. Litt sprekkelyder. Da den var nedkjølt, tok jeg den ut av pressformen. Hornet var blitt så sprøtt at jeg kunne smuldre det med fingrene.

En erfaring rikere. Noen andre som har prøvd horn og varme? Erfaringer?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Horn og varme

Legg inn av Lurz »

Ikke kuhorn. Og ikke så sterk varme.
Legger hornlaminater til hornbuer i kokende vann (max 10 min. tror jeg Adam K sa) og presser mellom treplanker. Virker å funke ok. Men det blir jo ikke mer enn ca 100 grader. Kan tyde på at tempratur og tid spiller inn......
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Horn og varme

Legg inn av Are »

Har prøvd kokende vann før. Da blir det bare halvmykt, samme hvor lenge jeg hadde den i vannet. Prøvde å presse den flat da, og endte med noe som var flatere ennn utgangspunktet, men langt fra flatt. Så spøesmålet er jo hvor flatt man ønsker det.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Horn og varme

Legg inn av Lurz »

Stemmer :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Horn og varme

Legg inn av Rene Ramminger »

Har snakket litt om dette med noen i hornbowyers gruppen. Svarene jeg fikk var; Varmer man horn i vann opptil 10 minutter kan man forme det til en viss grad og strukturen blir ikke ødelagt. Hornet vil etter hvert går tilbake til sin opprinnelige form. Koker man det lengre blir det som spagetti og går enkelt i en ny form. Skal den ikke gå tilbake til opprinnelig form må temperaturen opp i 150 grader. Desverre blir hornet da også ødelagt i strukturen og bli sprøere. Dersom den ikke skal bøyes spiller det ingen stor rolle .
Jeg selv har kun prøvd 10 minutter i vann. Det fungerer fint.
Svar