Tobbens tidtrøyte og andre spikk
Moderator: GreenMan
Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk
Kult. Hvordan nitrerer du luntene! Urin?
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oj, ja det kunne kanskje gått an?
Skal prøve å beskrive hvordan jeg gjør det. Med forbehold om at jeg er en amatør som bare prøver meg frem...
Jeg lar tauene bli gjennomtrukne i vann, så over i bad av en mettet løsning av kaliumnitrat (salpeter/latin kalii nitras) i vann. Sausen min fra 2009 består av 90 gram oppløst i en liter vann og lever fortsatt. Her ligger de 'passe lenge', en times tid eller mer.
Deretter skylles de i rent vann og tørkes flatt mens de stadig snus på for å sørge for jevn fordeling av gugga.
De første jeg lagde for en god del år siden var tørre, lagt i bad og bare vridd opp og tørket. De 'spytter' og brenner fort opp.
Hampetauet jeg fikk tak i er fra Kanirope, en tysk produsent og prisen endte på ca. 30 kroner meteren. Annet naturfibertau vil også fungere. Som fyrtøy holder det greit med vanlig treslått tau, men det fliser seg mye ved bruk til skyting.
Jeg har noe aldeles nydelig ferdignitrert lunte fra England laget for konkurranseskyting med luntelåsvåpen, problemet er bare at det er knallbått i fargen. Der er også kjernen mer fiberaktig, det tyske jeg kjøpte nå virker å ha noe liknende kjerne på det tynne og at det tykke er femslått tau med vevd utside.
Skal prøve å beskrive hvordan jeg gjør det. Med forbehold om at jeg er en amatør som bare prøver meg frem...
Jeg lar tauene bli gjennomtrukne i vann, så over i bad av en mettet løsning av kaliumnitrat (salpeter/latin kalii nitras) i vann. Sausen min fra 2009 består av 90 gram oppløst i en liter vann og lever fortsatt. Her ligger de 'passe lenge', en times tid eller mer.
Deretter skylles de i rent vann og tørkes flatt mens de stadig snus på for å sørge for jevn fordeling av gugga.
De første jeg lagde for en god del år siden var tørre, lagt i bad og bare vridd opp og tørket. De 'spytter' og brenner fort opp.
Hampetauet jeg fikk tak i er fra Kanirope, en tysk produsent og prisen endte på ca. 30 kroner meteren. Annet naturfibertau vil også fungere. Som fyrtøy holder det greit med vanlig treslått tau, men det fliser seg mye ved bruk til skyting.
Jeg har noe aldeles nydelig ferdignitrert lunte fra England laget for konkurranseskyting med luntelåsvåpen, problemet er bare at det er knallbått i fargen. Der er også kjernen mer fiberaktig, det tyske jeg kjøpte nå virker å ha noe liknende kjerne på det tynne og at det tykke er femslått tau med vevd utside.
Sist redigert av Jæger den 11 nov 2020, 16:50, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Detblå tauset ser utsom et falleller skjøte på en seilvåt fra 90-tallet
Kanskje lurt å lese gjennom før jeg trykker på "send"
Jeg prøver igjen:
Det blå tauet ser ut som et fall eller et skjøte fra en seilbåt fra 90-tallet
Jeg prøver igjen:
Det blå tauet ser ut som et fall eller et skjøte fra en seilbåt fra 90-tallet
Kogger med marin vri, løst basert på Ötzis og med materaler jeg hadde for hånden. Et par biter av et ganske mørt selskinn fra Grønland tråklet ihop på en hasselkjepp. Sydd med råhudstrimler, sener og lindebast. Rommer drøye tjue piler.
Sist redigert av Jæger den 16 nov 2020, 20:41, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
-
- Mester
Flottings! Greit med litt passende tilbehør til kabelbua
Flott prosjekt. Artig å se andre materialer en glatt lær og skinn.
"Back to nature!"
Takk, en kan ha mye moro med det man finner i rotehaugen og fantasien
- Magnus_buemann
- Mester
Oi! Det koggeret var skikkelig fint. Du har jammen mange spennende prosjekt, med flotte resultater
Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk
Sent fra min SM-A505FN via Tapatalk
Tak, og i like måte