Test av piler mot brystplate

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Test av piler mot brystplate

Legg inn av olethearcher »

Sikkert noen av dere som allerede har sett denne. Jeg synes den var ganske interessant å se på. Selv har jeg egentlig ikke tenkt så mye på farene med piler som splinter, men det får vi jo sett her at kan være et reelt faremoment. Kan bli interessant å se hvis de lager en video hvor de tester mot de tynnere sidene av plata, og eventuelt andre deler av kroppen.
https://www.youtube.com/watch?v=DBxdTkddHaE&t=342s
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Test av piler mot brystplate

Legg inn av Jæger »

Ja, synes det virker som en godt gjennomført test.
Jeg tenker at det kunne vært interessant om de hadde målt energien i slaget fra en direkte treff. Antar at en sånn kraft ville gjort en brauten kriger en smule mør i skrotten.
Så har jeg lurt på hva som hadde skjedd om de hadde hengt på armer og bein, og 'folk' på siden og bak. Her vil jeg tror at mange ville fått mye vondt når en ser hvordan ei pil kan endre retning og splinter fyker. Skulle ønske de fikk en rik onkel til å grave dypt i lommene.
Gad vite om ikke bueskytterne skjønte at det ville være en ide å skyte litt diagonalt inn i fremadstormende fiender for å finne svake punkter?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Test av piler mot brystplate

Legg inn av Are »

Først i dag tok jeg meg tid til å se gjennom videoen. Absolutt interessant å se pilene i saaaakte film. Skjønner godt atfranskmennene begynte med (tekstil)panser på utsiden av rustningen.

Tydelig at brystplata er effektiv. Men det må jo ha vært mulig å skade/drepe fiendene med langbue. Hvis ikke så hadde langbuen gått av moten med en gang platerustningene kom i bruk.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Test av piler mot brystplate

Legg inn av Lurz »

En som posta noe på fjesboka. Bl.a reiste tvil om tykkelse/stålkvalitek i datidas platerustning
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Test av piler mot brystplate

Legg inn av Are »

Personlig virket det som en seriøs test. Samtidig har jeg sett resultater av Mark Stretton sine tester. På en brystplate med ørlite grann lavere carboninnhold klarer han å lage hull med piler skutt fra en 140# barlind bue. Kollegaen hans skyter med en 130# og klarer også å lage hull. Brystplaten har delvis to lag på tilsammen rundt 3mm. Likevel klarer de å lage hull.

Hvorfor får de det til og ikke folkene i videoen?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Test av piler mot brystplate

Legg inn av GreenMan »

Vanskelig å si. Det at målet beveger på seg, plata er ørlite mer avrunda, den lille økninga i stålkvalitet? Plate hjelper er vel uansett konklusjonen fra denne og andre tester.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Test av piler mot brystplate

Legg inn av Are »

Em platerustning er definitivt effektiv mot piler. Piler spretter av og sklir av. Men i videoen virker den som den er umulig å komme gjennom for piler. Skulle jeg gått mot et pilregn ville jeg nok foretrukket en platerustning fra 1400-tallet en gang. Men jeg ville ikke følt meg skuddsikker av den grunn.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Test av piler mot brystplate

Legg inn av GreenMan »

Det vil (ihvertfall tidlig 1400) alltid være områder hvor det er større eller mindre glipper i platene. I tillegg treffer han veldig midt på i det tjukkeste området. Sannsynligvis vil piler kunne trenge gjennom i ermer, ben, skuldre, side etc hvor platetykkelsen gjerne er endel mindre. Kilder viser også at veldig ofte - slik som.feks ved Azincourt så slåss gjerne platenisser med åpne hjelmer/uten visir på bakkenivå.

Uansett - dette er en meget god test.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar