Jarls håndarbeid

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av Jæger »

Knall, kos deg med denne vidunderlige hobbyen :)
Det du beskriver høres ut som en fin oppskrift i å bli god i å treffe bra på bestemte avstander.
Angående grep på strengen så er kravet i historisk bueskyting at minst en finger skal være i kontakt med nokken. Så split finger, to eller tre fingre over eller under samt tommeltrekk går bra - såfremt det er kontakt med pilnokken.

Edit: Om du skyter med tre fingre under og en viss avstand opp til pila, kan dette forklare hvorfor du sliter med fjærkutt? Har du nokkesurring over eller under pila?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls håndarbeid

Legg inn av jarlah »

Var ute å skøyt med bua i dag på sånne store blinker med skumgummi puter som det er umulig å få noe ut av hvis du skulle være så uheldig å miste en pilspiss der inne. Og jepp, det gjorde jeg ;) Men det går fint. Jeg er ikke så fornøyd med de pilene uansett. Må enten lage nye eller kjøpe nye. Tror det blir det siste. Å bli en bowyer OG fletcher har jeg ikke tålmodighet til ennå ;)

Håndbeskyttelsen funket veldig bra. Skøyt sikkert 40+ piler mot blinken og fikk ikke nye kutt.

I dag skjøt jeg normal mediterranean draw, men da surret jeg litt med siktingen fordi jeg er vant med å ha tre fingre under. så grupperingen ble ikke helt all verdens. Men bua er egentlig nice å skyte med. Litt tung, men det syns jeg bare er en fin utfordring. Over tid blir jeg også rimelig sterk i begge armer.

Ang 45 grader eller loddrett bue, så brukte jeg loddrett bue i dag med stort hell siden jeg brukte standard draw teknikk som nevnt over. Da får man en naturlig pinch på nokken.

Jeg hadde også byttet til en annen streng som tillot meg å bruke andre eksisterende piler (ikke av tre) som ikke er direkte egnet til formålet. Men de funket bra nok. Traff lettere i blinken med de enn med de egenproduserte pilene. Det har nok heller med kvalitet enn med selve pilene å gjøre tror jeg.

Skal på trening på tirsdag (hvis det ikke dassregner), og da skal jeg skyte med bua mi i 2 timer i strekk :) Da blir man sliten, men forhåpentligvis klarer jeg å bruke back tension slik at jeg ikke blir helt utmattet i høyrearmen.
Svar