Jarls flatbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Høres bra ut.
Pila høyere på strengen burde eliminere fjærskraping.
Høyere og/eller tynnere/lettere streng kan hjelpe på strengeklaps - hvis det er nærme pulsområdet du blir sår.
En 'bakdel' med oppbygget grep på buksiden er at hånda kommer nærmere strengen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Lurz »

Lærbeskytter på underarmen kan være greit hvis strenga slår i der. :) Du kan også prøve å bøye albuen litt, og vri ut (dårlig forklart)
Fingerbeskytter er enkelt, en kraftig lærbit klippa omtrent sånn:
Seinere kan du jo kjøpe hanske hvis du syns det er bedere.
Fjørkutt i buhanda (om jeg har forstått riktig) skal ikke trenge beskyttelse/hanske.
Legg pila på handa, så i 90graders vinkel på strenga. Hvis du nå løfter pila ca en piltykkelse oppover bør problemet forsvinne, pila vil på en måte "lette" fra handa. Gjør den ikke det løfter du nockepunktet videre til problemet blir borte. Jeg syns der er greit å bruke en bit maskeringstape mens jeg prøver meg fram, og så knytte nockepunkt på strenga når jeg har funnet det riktige stedet. Forutsetter at du har et fast "pilpsseringspunkt/fast sted du holder hands på buen.
(Jæger er alltrid raskere, men skitt au) :D
"If it breaks you get to keep both parts"
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Her virker det å være tett konkurranse på forum svar hastigheten ja :D men fra min side er fornøyd bare non bryr seg om det jeg driver med :D

Skulle til å se på første bua jeg laget tidligere i sommer, av en furu planke... Type barnebue... Begynte med å pusse av en sånn fæl lakk jeg hadde hatt ett lag på med. Det var når jeg først begynte å applisere danish oil at jeg så noe skummelt. Bua har sprekker på buken... Ser ihvertfall sånn ut. Jeg koblet det først når jeg husket å ha hørt knirkelyder fra bua som ikke hadde med at bowyers knot strammet seg...

Jaja tenker jeg her nå. Jeg kan jo olje den helt opp. Men jeg kommer nok enten til å teste/bruke bua selv eller be ungen ha genser, bukse, vernebriller og lue når han skyter med den. Vel ikke så farlig. Men han får seg rapp på hender og armer.....

Fundere
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Som du sikkert har funnet ut er furu mindre egnet som buemateriale - med unntak av trykkved/tennar som buk i tovedbuer.
Er det langsgående sprekker eller tversgående (kompresjonsmerker)?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 18 aug 2019, 19:30 Som du sikkert har funnet ut er furu mindre egnet som buemateriale - med unntak av trykkved/tennar som buk i tovedbuer.
Er det langsgående sprekker eller tversgående (kompresjonsmerker)?
De er nok langsgående sprekker.

Mspaint to the rescue. Orker ikke gå ut for å ta et bilde jeg må resize og skalere :D
Untitled.png
(3.31 kiB) Lastet ned 813 ganger
Åpenbart er dette ikke bra :) hehe ;)
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Åkei, jeg har ikke erfaring med furu. Men langsgående er tross alt bedre enn tversgående på ryggen. Tror jeg...
Hvis du bruker Tapatalk-appen jeg nevnte til bildeopplasting så er det bare tut og kjør, alt skjer nemlig ganske automatisk.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Lurz »

Langsgående sprekk som går ut over sida sånn som jeg ser tegninga? Syns ikke det virker bra. Du kan ev prøve å helle tynt superlim i sprekka, lage en trådsurring rundt, sikre den også med lim, og håpe det beste...
(se signaturlinje under)
"If it breaks you get to keep both parts"
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Aha.... Doh.... Kan ta bildene I Tapatalk appen.... Bilde... :facepalm:

Men ja kan sikkert sikre med noe, men tror jeg mest sannsynlig lar bua være kroneksempel on how not to make a bowBildeBilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk

jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Bua in its "full glory" mens oljen tørker. Ikke så pen som min siste bue. Bue nr 3 har jeg store forventninger til hehe Bilde Bilde

Sent fra min G8441 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Fine bilder, det funka jo bra. Og som Lurz sa så er de sprekkene ikke noe særlig bra.
Og som han poengterer: vil du vil la den leve som barnebue så bør du lime og surre litt rundtomkring.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Woho! 😊 Gøy å skyte egen bue med hjemmesnekra håndbeskytter :) var på trening i dag og fikk god hjelp av en barebow instruktør ;) dvs så god hjelp han kunne gi siden han ikke skyter med langbue/flatbue.

Fant ut at det er mye lettere å tilte bua litt for å holde pila på bua. Og da fikk jeg bedre kontroll og traff bedre.

Fikk også målt bua på slutten :) 38.5 pund. Shit ;) ikke noe å kødde med :P

Noen som deler mitt syn om at det er steike gøy å skyte egen bue?! 😊
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Herlig - og ja, vi er nok en god del raringer her inne som kjenner gleden :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Hei

Kjapt spørsmål.

Bua mi er 66'' fra strengfeste til strengfeste. Den er altså da i sin fulle lengde sikkert en eller to tommer lenger enn det.

Jeg ser på humlekjær at minste flemish longbow streng er på 64''. Fungerer denne for min bue? Hvis jeg for eks legger inn noen tvists på strengen?

Jeg kan så klart lage den selv. Men akkurat nå trenger jeg en skikkelig 12 strands flemish streng for å få litt mer konsistent brace height. Har brukt hamp og nylon inntil nå. Hamp er egentlig stabilt nok. Nylon er bare teit å tenke på egentlig hehe. Men i nøden spiser fanden fluer som det heter..
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg tror den strengen vil bli alt for lang. Også for lang til at du kan tviste den kort nok.
Det kan gå, men det vil ikke bli i nærheten av bra.

Hamp er ypperlig hvis du finner noe av god kvalitet. Det finnes gode "how to" på nett.

Ellers kan du kjøpe en spole med B-50 Dacron buestrengtråd, eller bedre; Fast-Flight.
Selges av f.eks. Kviljo som også er på forumet her. Eller Ola Klåpbakken, Humlekjær osv.

Men du trenger ikke 12 strands. 6 tråder B-50 holder lenge til din bue. F.F. enda mindre.
Lag surring for å få den passe tykk til pilnokkene.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av HEO »

Det kan gå med "strammeløkker". Kan hende det holder med at du gjør det på nedre lem.
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar