Jarls flatbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Steike, det går unna!
Utifra det siste bildet vil jeg anbefale å ha det buebeinet som bøyer mest (det venstre) opp.
Det er vanlig å ha det stiveste buebeinet ned. Du kunne kanskje gjort det stiveste beinet (det høyre) ørlite grann mykere.

Så kan det vel også nevnes at det er vanlig å tillre til et par tommer kortere trekk enn du virkelig bruker. Så starter du innskytning for å venne buen til bruk med for eksempel 22-23'' trekk, kanskje 30 piler og jobber deg stadig opp på trekklengde en tomme av gangen mens du mellom øktene ser til at alt ser bra ut.

Det er ikke noe problem å skyte inn og bruke bua før du får olje. Sjekk tilleren igjen og gjør eventuelle justeringer før oling. Ask trekker lett fukt så skal du bruke den utendørs bør du bare unngå regn til du får oljet den.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 11 aug 2019, 15:31 Steike, det går unna!
Utifra det siste bildet vil jeg anbefale å ha det buebeinet som bøyer mest (det venstre) opp.
Det er vanlig å ha det stiveste buebeinet ned. Du kunne kanskje gjort det stiveste beinet (det høyre) ørlite grann mykere.

Så kan det vel også nevnes at det er vanlig å tillre til et par tommer kortere trekk enn du virkelig bruker. Så starter du innskytning for å venne buen til bruk med for eksempel 22-23'' trekk, kanskje 30 piler og jobber deg stadig opp på trekklengde en tomme av gangen mens du mellom øktene ser til at alt ser bra ut.

Det er ikke noe problem å skyte inn og bruke bua før du får olje. Sjekk tilleren igjen og gjør eventuelle justeringer før oling. Ask trekker lett fukt så skal du bruke den utendørs bør du bare unngå regn til du får oljet den.
Takk for positive kommentarer :) (fra mange egentlig). Hardt å ferdes i ukjent territorium. Lærer en hel drøss i starten. Som vil gjøre det utrolig mye enklere når jeg en gang begynner på bue #3. Første bua anser jeg som et forskningsprosjekt...

Du har helt rett egentlig i at det benet som er mest fleksibelt bør være øverst. Men jeg har nok forflyttet stivheten over til høyre. Originalt er det venstre som var stivt. Tror jeg.

Håndtaket har en tendens til å passe bedre til å ha venstre øverst. Men det har med utfoming å gjøre. Og før den skal oljes i flere lag må jeg uansett justere form på håndtaket. Har brukt store marginer... Dvs flere millimeter for å unngå issues...

Men takk. Da er det bare å ta med bua ut og skyte så masse at jeg blir komfortabel med bua :) og justere underveis
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Hehe :lol: :cry:

Jeg har jo ikke akkurat planlagt håndtaket nøye og strengen går midt på håndtaket. Tok bua ut og skulle bare skyte litt i gresset og la merke til dette rimelig fort.

Godt jeg ikke har oljet eller noe. Planen min nå er å lage en pil hylle. Spørsmålet er om det er nok tre å ta av. Er forberedt på at denne bua blir ubrukelig men kjemper med nebb og klør før det. :)

Er det gjennomførbart å file ut et innsøkk i håndtaket på venstre side av håndtaket?
Vedlegg
_20190814_173124_resize_95.jpg
(21.59 kiB) Lastet ned 828 ganger
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Det ser bra ut! Bare finn de rette pilene så er det tut og kjør. En relativt safe kombinasjon er å prøve noen 35-40# spine 5/16'' (8 mm) skaft i full lengde med 4 til 5'' fjær.
Lager du pilhylle er den 'ubrukelig' til historisk bueskyting. Lær deg å hvile pila på hånda :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Ok :) takk for svar :)

Men for å spørre om hvordan strengen burde ha lugget. Skal strengen ligge midt på håndtaket? Eller noe annet sted? Kan hende jeg må lære meg å skyte på en annen måte :) Hvis strengen går rett ned på bua og pila har en vinkel ut over knoken så vil jeg i alle fall se at pilen både roterer og danser bortover. Jeg egentlig mest vant med moderne buer. Har piler, tupper og kalkunfjør. Må bare sette meg ned og lage dem.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Strengen midt i grepet er det man tilstreber for en stabil bue.
Du kan smalne grepet noe. Nå er det mange måter å sikte på og de fleste av oss sikter ikke - vi bare ser på det vi skal treffe. Det er litt mer komplisert å skyte gap uten senterskutt bue med bredt grep. Strengeklatring er heller ikke tillat når vi skyter historisk.
Men her er det mange veier til målet, hver skytter gjør det som passer.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Lurz »

Skal strengen ligge midt på håndtaket?
Ja. Iallefall i nærheten. Og iallefall ikke utenfor.
Som Jæger sier kan ikke bua brukes i Norsk Langbuelag sine stevner hvis du lager pilhylle. Etter reglene skal pila skytes fra handa.
Hvis du likevel vil ha pilhylle så syns jeg, uten å ha sett mål, at buenhåndtaket ditt ser litt i smaleste laget ut, En annen mulighet er å lime på noe kraftig lær på sida, og eventuelt stive det opp med lim. Da vil du også ha mulighet til å ta den vekk igjen også. :)
Og jæger klarte å poste mens jeg skreiv... :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Huhey hvor det går:) godt med et aktivt forum :)

Jeg må nok innse at jeg må lære meg å skyte tradisjonelt :)

Sitter og lager noe piler nå. Jeg antar godtatt streng i tradisjonell skyting er noe alla det jeg har på nå? Litt viktig da siden den er vesentlig mye tykkere enn moderne strenger. Og pilskaftene må formes deretter
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Men du.... Dette var gøy :) :D :D

Tok en av mine gamle og ødelagte karbonfiber piler som har ødelagt spiss og varmet opp plastnocken og bøyde den ut for å passe på hamp strengen :)

Jeg klarte fint å skyte pila i så lende :) må få litt mer lengde da på skuddet for å se ordentlig.

Men i alle fall. Tok et av tipsene deres og skrapte litt på håndtaket. Det var min 2.5 cm bredt. Det er mye. Tok det vesentlig ned. Tegningen min sa opprinnelig 2.2

Hva gjelder håndtaket fant jeg også ut at jeg måtte pusse litt for å få naturlig grep med hånda uten å føle at tommelputa blir most...
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg synes buen din ser bra ut.

Angående retningen på pila i forhold til vinkelen den har når du setter den på strengen og strengen som ligger midt på håndtaket;
Det blir helt annerledes enn du kanskje tror. Pila vil adlyde noe som kalles "Archer´s Paradox".
Kort fortalt vil pila bøye seg rundt håndtaket (grepet) når du skyter.
Det som bestemmer hvor mye pila bøyer seg er blant annet stivheten og lengden på pilskaftet, vekten på spissen og styrken på buen.

De karbonpilene som brukes til moderne skyting egner seg ofte dårlig til historiske buer. De er for lette, for stive og har for lett spiss.
På moderne buer som er senterskutte med pilhylle er ikke det noe problem, snarere tvert i mot.

Jeg vil anbefale å lære å skyte fra hånden i stedet for pilhylle. Det som er viktig er at vinkelen på pila peker litt nedover fra nokkpunktet
på strengen. Da vil pilen løfte seg litt fra hånden når du slipper strengen og du unngår å skrape opp hånden.
Dessuten går det mye raskere å skyte slik :wink:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

jarlah skrev: 14 aug 2019, 20:48 Hva gjelder håndtaket fant jeg også ut at jeg måtte pusse litt for å få naturlig grep med hånda uten å føle at tommelputa blir most...
Hvordan holder du rundt grepet? Jeg tror de fleste her holder med hele hånda, som om man griper rundt ei stang. Moderne bueskyttere som prøver historisk har tendens til å legge hånda i en vinkel på bua som kan være ubehahelig når det ikke er noe ergonomisk formet grep.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Jæger skrev: 15 aug 2019, 10:02
jarlah skrev: 14 aug 2019, 20:48 Hva gjelder håndtaket fant jeg også ut at jeg måtte pusse litt for å få naturlig grep med hånda uten å føle at tommelputa blir most...
Hvordan holder du rundt grepet? Jeg tror de fleste her holder med hele hånda, som om man griper rundt ei stang. Moderne bueskyttere som prøver historisk har tendens til å legge hånda i en vinkel på bua som kan være ubehahelig når det ikke er noe ergonomisk formet grep.
Jeg holder den som en stang. Eneste jeg har gjort er å gjøre den subjektivt bedre å ha i hånda. Litt tynnere, fra 2.5 til ca 2.2 ish og litt andre formjusteringer.
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Da driver jeg å oljer bua med danish oil. Ingen sånn 320 grit sanding mellom lagene. Her påfører vi lag med wet on wet, og tørker opp til slutt.

Synes spesielt håndtaket virkelig poppet frem med olja. Ser mye bedre ut allerede etter påføring av lag nr 2 (våt påføring). Blir nok et lag til før jeg lar den stå å tørke i et hjørne til i morgen kveld.

Jeg har noe limrester der hvor granplanka møter bueplanka (manglende press fra tvinge sikkert) , litt under dralengde angivelse. Men jeg tenkte at dette blir ikke perfekt uansett. Så bare ga det opp.

Bua er opp ned og bildet er tiltet feil. Å redigere bilder på mobil krever pågangsmot.

For denne bua, for å ikke utfordre mine trimmingkunnskaper, så skriver jeg 28 tommer. Men kan sikkert fint dra den lenger. Men det bør helst være jeg som gjør det :P kommer i alle fall ikke til å gi den bort...
DSC_0609_resize_27.jpg
(16.4 kiB) Lastet ned 769 ganger
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av Jæger »

Knallbra, jarlah.
Kan ellers anbefale appen Tapatalk for opplasting av bilder via telefon til forumet.
Pleier å skive innlegget ferdig - eventuelt en kort tekst (bilder kan ikke lastes opp uten tekst) - og laste opp bildene.
Har jeg en lengre tekst redigerer jeg bare innlegget via PC.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
jarlah
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 26 jul 2019, 13:35
Bosted: Skedsmo
Kontakt:

Re: Jarls flatbuer

Legg inn av jarlah »

Nå har jeg vært på en skytebane :) det var gøy men også litt smått smertefullt... :( har ikke heldekkende lærbeskyttelse på underarmen og har heller ikke beskyttelse for hånda. Så fikk noen fjør kutt. Men det overlever jeg. Bua er sterk i alle fall. Ikke noe å tulle med....

Fikk sett skikkelig på bua og bøy nå. Og er utrolig takknemlig for tips ift hvilket ben som skulle være øverst. For det var definitivt det mest fleksible jeg valgte. Nå er det bare å enten bli flink til å lage piler eller kjøpe dem. Blir nok der siste.

Ingen bilder dessverre men jeg traff rimelig bra.
Svar