Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det løste seg veldig greit. Kjøpte bare en bunt stivere (130-ish #) askeskaft fra Kviljo, de var passelig mye tyngre enn de jeg hadde fra før :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

I fjor lagde jeg et par kastespyd og et kastetre/atlatl av hva jeg hadde for hånden. Nevnt lenger bak i denne tråden. I går var jeg i familieselskap og tørket spindelvev av remediene. Skuldra mi er fortsatt vond men noe bedre, kastet nesten 30 meter mens bestemann kom 60 meter ut på jordet. Så var det litt presisjonkonkurranse på rundt 10 meter, med poengtavle risset i grusen. Stor stas, spesielt for de største barna :)

Bilde

Bilde



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det nærmer seg NM og Slaget på Re. Noen knekte piler får nye spisser, så blir det et par nye standardpiler, walisisk og ei Westminster eller to. Bare for gøy, selvsagt. Kjemper kun med meg selv om å klare ny pers :)
Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Fra gårsdagens lek med kastetre :)

Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Noen piler klar til lengdeskytinga på NM. To Standard med kalkunfjær og tre til Walisisk klasse med tiur. Prøvde å mekke egen guffe og brukte verdigris fra kobbertanken til sjekta, bivoks og noen klyper carnaubavoks for å gjøre sluttresultatet mindre klissete.
Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Kult med ordentlig naturfjær fra tiur. Fine piler. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Ingis.
Til Walisisk skal det være fjær som kunne vært brukt i attenpilogbue og krav til surring men ikke gugge. Tiur var det enste jeg hadde som var langt nok. Har et par Westminster-piler på gang, de får vente til nye fjær dukker opp. Pilene er greie på vekta med surring og ble litt tunge med verdigris. Allikevel lurer jeg på om å det gir mindre luftmotstand enn kun surring? Uten nitidig testing er det kanskje vanskelig å si noe sikkert.
Uansett; målet er å ha det gøy med hobbyen og - om alt stemmer - unngå sisteplass og kanskje sette ny pers :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Noen gamle og nye piler til NM. Liker mørke gåsefjær som de gamle jeg har, men siden jeg bommer en god del lagde jeg en bunt som er lettere å finne i gress og kratt :)
Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det fungerte ganske så greit med nye piler. Andreplass i NM mellom Håkon på første og Trond på tredje er absolutt ny pers med god margin :D

Det gikk helt til topps i pilmakerkonkurransen med ei jaktpil fra vikingtid.
I en konkurranse på Bronseplassen i sommer vant jeg en smidd jaktspiss av den 'vridde' typen. Ganske lik Farbregds Nr. 41, museumsnummer T 15633. Jeg tenkte at den skulle få skaft og bli mitt bidrag i pilmakerkonkurransen. Den omtalte spissen var et løsfunn uten skaft så jeg valgte å bruke Farbregds skaft av B-type, nærmere bestemt Nr. 58, museumsnummer T 11190. Kopierte bjørkeskaftet etter beste evne og likeså lengden av bek til fjær og surring (17 cm). Spissen festet med bek, surret med hjortesener og deretter med flortynn never. Det skrives at det ikke var mulig å anslå antall fjær, jeg valgte å bruke tre tiurfjær og surret ganske tett - 67 omganger på fjærstammen pluss litt foran og bak. Patinerte spissen med litt rusting og lot neveren også få gjennomgå litt røff behandling. Skaft smurt inn med talg og kull for å få litt røfft preg.
Slipte spissen med hengebryne til 'god og skarp, men ikke barberskarp'. Pila fikk fly over jordene på Borre to ganger under søndagens lengdeskyting og gikk om lag 120 meter fra ei 50# askebue. Sto 9'' ned i bakken. Tipper den ville være god til jakt på moderat hold :D

Edit: Litt nerdeinformasjon.
Totalvekt 49,6 gram - 766 grains
Totallengde 81,5 cm - 32 1/8'', balansepunkt 26,7 cm - 10 1/2'' bak spissen (altså tuppen/fremste punkt)
Skaftlengde 70 cm - 27 1/2''
Maks trekklengde 72 cm - 28 3/8''
Har dessverre ikke nøyaktig vekt og lengde på spissen men den er tyngre enn T 15633
Ellers er skaftet som nevnt av bjørk og jeg har forsøkt å være tro mot skaftformen til T 11190

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 31 aug 2019, 10:56, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Godt jobba! (På alle vis) :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Ingis »

Absolutt en fortjent vinner. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Hjertelig takk for det, Lurz og Ingis. Det var et jevnt bra nivå i konkurransen, jeg så mange verdige vinnerpiler blant de som lå på bordet. Ingis sin inuittpil var bare nydelig. :D Var den basert på funn fra Newfoundland eller Grønland, forresten?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det spikkes piler til Re. I løpet av helga håper jeg å få festet spisser med bek og klattet bek på så de er klar for fjær og surring. Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Are »

Fint utvalg spisser. Gleder meg til å se det ferdige resultatet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Jau takk, blir moro.
Med lett beinspiss må jeg tyne maks ut av skaftet for å bikke 35 gram, så det blir ikke smekker fiskefasong. Hadde liggende en lang Oddernes-spiss av skifer som nok er upraktisk til flergangsbruk. Men den skal få fly en gang, i det minste.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar