Skyting på skjold

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Jeg har startet med et lit skjold-prosjekt, hvor jeg vil testskyte med historiske pilspisser. Skjoldet tar utgangspunkt i "viking-skjoldene", som hadde en tykkelse fra 6-8 mm og dekket med råhud på begge sider.
Bilde

8 mm furubord skal limes sammen med trelim.
"Back to nature!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Bilde

Bordene er limt og skrudd fast. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Jæger »

Dette her blir spennende!
Følger med, takk for at du deler Ingis :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Are »

Blir spennende å se resultatet. For mange år siden leste jeg en artikkel om eksperimentell arkeologi der noen hadde prøvd tilsvarende. Mener å huske de brukte en langbue av barlind på rundt 60#. Skutt med vikingspissrr mot skjold og en gris. Mener å huske at skjoldet holdt ganske bra.

Mener å huske å ha lest at lind og gran var det vanlige materialene å lage vikingskjold av. Men jeg har ikke fulgt med i timen de siste årene. Så det er mye som har gått meg hus forbi. Brukte de furu i skjold?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Oddbjørn »

Nyeste undersøkelser viser at de ikke brukte råhud, men garvet skinn. Analyser har vist lammeskinn, hjorteskinn og kalveskinn rundt kanten.
https://forskning.no/arkeologi/na-vet-v ... ut/1352482
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Lurz »

Hedeby 100# ? Blir spennende å se....
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Bilde

"Skjoldet" tar form. Nå er det limt råhud fra elg på begge sider og skjoldet er utskjært. Størrelsen er på litt over 50 cm i diameter, som jo er en del mindre enn størrelsen på et ordinært viking-skjold.
Planen videre er å montere håndtak og sy råhud rundt kanten. Har ikke bestemt meg for om jeg skal montere skjold-bukle siden det kun er et testskjold for bueskyting, men kanskje greit å lage det fullt ut. Skjold med merker etter pilspisser kan jo være tøft. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Jæger »

Knallbra, Ingis. Gull for forumet :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Bilde
Da har jeg endelig kommet i gang med råhudsforsterkning rundt skjoldet. Burde brukt råhud til syingen, men valgte hampetråd da dette var lettere tilgjengelig.
"Back to nature!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Bilde
Da er skjoldet ferdig sydd. Ikke spesiellt pent, men det er ikke det viktigste med prosjektet.
"Back to nature!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Bilde
Da er skoldbuklen på plass og kun håndtak står igjen. Skal bli spennende å se hva det tåler av piler etterhvert. Burde kanskje male det før testing.
Er litt usikker på hvilke type pilspisser jeg skal benytte. De bør kanskje relateres til vikingtid, og da er jo brynjebryter en selvfølge, men en skjærene spiss kunne også vært gøy å teste- Hva mener forumet?
"Back to nature!"
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Skyting på skjold

Legg inn av HEO »

Jeg synes hvert fall du skal prøve spisser med tange.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Jæger »

Høres bra ut. Jaktspissene fra vikingtid som har smeltet frem i fjellheimen kan muligens brukes som eksempler på spisser som også kunne ha vært brukt i strid?
Kanskje se litt etter i Fabregds Pilefunn fra Oppdalsfjella og en titt på unimus sine sider.
Og så har man jo skriftlige kilder på flein, altså spiss med mothake(r). Litt usikkert på om vi har funnmateriale som kan fortelle mer. Det smeltet nylig frem en nydelig en men jeg mener den er datert litt tidligere.
Lenke til den sistnevnte med flat tange, det peker nok mot pre-vikingtid. Samt at det nevnes en liknende fra 600-tallet i innleggene.
Hvis du tenker å utføre testen på et sted flere av oss er s(NM eller denslags) så kan du kanskje få lånt diverse piler for anledningen?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Bilde
Et utvalg av piler som skal skytes mot skjoldet. Brynjebrytere, en smal bladspiss og to beinspisser.
"Back to nature!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting på skjold

Legg inn av Ingis »

Bilde
Pilene ble skutt fra ca.15 meter med en 45# bue. Skjoldet var opphengt i fleksible tauoppheng.
Pilen med "Brynjebryter" i bein røk i skaftet, men trengt 1 cm inn i skjoldet. Den smale bladspissen fikk en merkelig krøll da den traff skjoldet.
Av brynjebryterene var det den tynneste spissen som trengte lengst gjennom. Den andre pilen med bladformet beinspiss trengte gjennom skjoldet, men ikke mer enn ca 1 cm.
"Back to nature!"
Svar