Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Den blir nok fin, og dere er heldige som bor i syden, kortbukse og greier. :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Ser ut til å være festlig å tillre den øverste tuppen :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Gøy å kunne prøvekjøre kortbuksa, varmen har ellers ikke vært plagsom de siste dagene.
Vi liker litt krokete tupper, Lurz :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Første forsøk på Møllegabet-design. Nærmere bestemt buen fra Hjarnø/Horsens fjord. Bruker målene tilnærmet originalprofilen etter tegninger av Peter Svinkløv men den blir nok tynnere. Han har som kanskje flere kjenner til også laget en forstørret versjon.
Lokal alm, 166 cm totallengde.
Bare grovformet enda.
Er det noen som har gode nokkløsninger, eventuelt nokker man bør unngå?

Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av nidrinr »

mye som funker, bare ikke lag tuppene fof tjukke
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Ingis »

Jasså, Tor Bjarne. Har du vært i snikkerbua mi og stjelt min Horsens-bue. Den er mistenkelig lik den som skal henge opp under taket, like uferdig som din. Må nok ta en tur i boden å sjekke dette. :lol: Jeg har også lurt på hva jeg skal gjøre med nockene. Forøvrig skulle man ha laget en bue etter målene på buens tykkelse hadde det blitt en kraftig bue. Det viktigste er vel å beholde breddeprofil og design. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Håper det går bra med din, min ble litt skakk etter skjæring. Ser ut som det var noe spenn i emnet. Ifølge Svinkløv lå hans på originalmålene an til å bli rundt 85(eller var det 95?) pund før den knakk. Han mente knekket delvis skyldtes tykkelsen i aktive områder. Jeg satser på noe mer overkommelig trekkvekt i overkant av 40, uvisst hvor langt trekk den får. Må vel bare se det an.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Ingis »

Satser nok på en bue på rundt det samme som deg. Ca. 40# er en behagelig styrke på en blinkbue. Artig å prøve nye buedesign selv om vi må gå litt ned på tykkelsen. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jeg hadde tenkt å prøve meg på en bue som kunne passe i Møllegabet-klassen til Slaget på Re.
Det har vært nevnt en egen lengdeklasse for dette buedesignet.
Men gjerne blinkbue også, hvis den lar seg trekke passe langt. Med den bøyende delen tynn nok så klarer den kanskje 26-ish tommer?

Angående nokker så har jeg tenkt at streng med løkke i begge ender er noe herk å lage. Men kanskje tingen her? Pålimt horn eller bein på ryggsia, eller hakk fra ryggside og senesurring nedenfor.
Med flamsk-aktkg streng ser jeg for meg noen alternativer. Sidenokk, men blir tuppene for lange og tynne - vil de kunne vri seg?
Tynn, spiss tupp og en senesurring som anlegg for strengen. 'Pinnenokk' krever at tuppen kanskje må svelle ut litt igjen, jeg ser at Peter Svinkløv har fått det til. Litt tegninger og bilder i denne 'tråden' på facbookgruppen 'Buemagere og bueskytter med interesse for fortiden'.
Ellers kan man se litt varianter av nokker basert på Møllegabet-designet på nettet.

Tips fra de som har erfaring mottas med stor takk!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Hardwood »

Tyrkisk nokk; bare file hakk, og surre sener innenfor. Med litt tykkelse på strengeløkka er det utrolig hva som går.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jepp, det har vært vurdert. Men må man da bruke endless loop med store løkker eller er flamsk med tømmerstikk nede OK?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Hardwood »

Tror jeg ikke. Alm er hardere enn lønn, og vi snakker vel om middels dravekt og passelig tunge piler.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Nja, planen var å gjøre et forsøk på noe som kan gå i lengdeklassen med Møllegabet-design det er snakk om til høstens Slaget på Re.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Har ikke fått spikket videre på Hjarnøen. Fikk grovhugget noe alm i et forsøk på noe som kan likne på en engelsk langbue til walisisk klasse og standardpil. Ikke det beste emnet, noe vridd. Men greit å bruke det dårlige først, da bør det bli bedre neste gang :)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Fin kniv! (buen blir sikkert ok den også :D )
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar