Priser på buer.

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Priser på buer.

Legg inn av Norwegianwarbows »

Jeg vil si 2500-3000 for naturbue? Jeg ser mer verdi i en bue av alm enn en i ask eller hassel.

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Priser på buer.

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis dere kan lage en plankebue med streng, ferdig pusset, pene nocker, oljet 2-3 ganger og ferdig innskutt på 1 time så velbekomme.
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Priser på buer.

Legg inn av Norwegianwarbows »

Følte endel tvil fra kommentarer til Oddbjørn der, og
jeg liker jo utfordringerBilde satte på tidsuret og gikk i garasjen. 54 min brukte jeg fra plank til olja bue med streng dog bare ett strøk. BildeBildeBilde

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Priser på buer.

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg er IMPONERT ( ikke overraska, har sett arbeidene dine før, Eirik). Er det lov å spørre om treslag, trekkstyrke og utgangsmål for bua?
Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Priser på buer.

Legg inn av Oddbjørn »

Da får vi bare bøye oss i støvet, bue ser fin ut forresten. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Priser på buer.

Legg inn av Jæger »

Imponerende, Eirik!
Fra plank til bue er relativt enkelt men jeg har merket gaske stor tidsforskjell på å gjøre arbeidet i jobbens 'sløydsal' og hjemme med øks og rasp.

Jeg lurer ellers på om det går an å lage en tommelfingerregel på prissetting av buer.
En bør vel regne en grunnverdi på emne og streng som i teorien øker med lengde/pundstyrke.
Men kan man si at en barnebue av plank bør koste x kroner, bue opp til 40# koster y kroner med en + for hver ti pund opp til 70 og krigsbue z kroner?
Samme i naturemne ganget med en faktor, alm egen faktor, barlind(og gullregn?) enda høyere faktor.
Så tillegg for hornnokker og andre duppeditter.

På den andre siden er det jo folk som har dette som yrke, som glad amatør er jeg bare glad i å lage buer uten fortjeneste som mål. Men hyggelig å få noe igjen for strevet.
Så vil det alltid være noen som har navn på seg for å lage fryktelig gode buer og trolig har nok å gjøre. Da betaler man gjerne ekstra uten å mukke.

Vanskelig men aktuelt tema, takk til Ingis som har satt i gang tråden :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Priser på buer.

Legg inn av Norwegianwarbows »

Takk Riktig verktøy er jo halve jobben.

Lars - Denne er i amerikansk alm (rød alm?). Har ikke fått målt den enda men tipper på rundt 40# på 28" Jeg bruker mal fot breddeprofilen som er 30-32 mm på det breieste. Plankene klyver jeg på 25-26 mm som da gir en tykkelse på rundt 24 mm når buen er ferdig.


Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Priser på buer.

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk, min venn. For inspirasjon og mål. Da veit jeg hva påska skal brukes til :wink:
Kan det bøyes, kan det skytes!
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Priser på buer.

Legg inn av Norwegianwarbows »

Jeg kan ta mål av malen si hver 10 cm så blir det mer eksakt vis det er ønskelig

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Priser på buer.

Legg inn av Lars Jensen »

Hei Eirik. Trenger ikke mål, jeg. Var bare spent på ca trekkstyrke. MEN, noen andre kan kanskje være interessert i målene. Sharing is caring :wink: Tusen takk igjen, min venn!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar