Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Gratulerer med en vanvittig flott bue!

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Grattis med krembue. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Frittgående Buemaker, he he. Trodde mannen var gift, at han lager flotte buer er det ingen tvil om. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for oppmuntrende ord. Så spørs det om man kan forsvare kjøpet ved å klare å skyte nogenlunde bra. Det meste står og faller fortsatt på skytteren :oops:
Buen er nå hos Kviljo for noen justeringer. Det har også vært nevnt fra hans side at det kan være aktuelt å få prøve et alternativ. Tiden vil vise hva som skjer. Det er ihvertfall en spennende vår i sør! I mellomtiden skal jeg forsøke å trene tommeltrekk med Kayaen og nerde videre på piler.

@Oddbjørn: Jeg mente frittgående som at han ikke driver fabrikkproduksjon i en storby, men får tuste fritt i verkstedet på det magiske Listalandet. Det blir det lykkelige buer av :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Forsøk på en Hedeby av barlindemnet fra Oddbjørn. Det har et par kroker og peker litt frem over grepet for så å ha en liten knekk som går over i en motbøy. Har tillret forsiktig men det ser ikke helt bra ut enda. Er det lurt å kanskje rette ut høyresiden (tiltenkt toppen) med varme? Eller bare skrape og fordele bøyen?

Har redusert yteveden en del men foreløpig ikke fulgt en enkelt ring slavisk. Jeg har forstått det som at barlind tåler noe veksling i ryggen, ref. 'sportsbuen fra Bergen', hvor Ivar anslår at ryggen veksler mellom fem årringer. Lenke til sportsbuen i Toxofil, nevnt øverst på side 31.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Tror jeg vil si at dette er en helt «rett» barlindstav og at retting er unødvendig. Du kan sette en maskeringstape langs siden og lage en rett tusjstrek med en linjal. Hvis man ser på streken under fin tillering er det lettere.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker, det var et godt råd, Oddbjørn.
Tenker den havner på rundt 40#, alt over er bonus. Fulgte råd fra HEO om relativt bred og flat profil i størsteparten og overgang til en jevn avmaling mot nokkene. Har spart noe i tuppene så de får passe trompetform. Ikke så brede og lange som originalen, disse blir om lag tre fingerbredder lange og en god tommel breie.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Maskeringstape, emnet lagt på gulvet og streken satt med tusj på en kloss. Er helt oppe mot ryggen i tuppene og langt nede på buken i kroken. Lett å se, tenkte bare å spørre om det var sånn det menes før jeg tillrer videre.
På tillerbildet har jeg forsøkt å få frem kontrast ved hjelp av svart/hvitt. Streken ser noe bedre ut med øyet enn gjennom mobillinsa. Uten tape og tusj ser det slettes ikke bra ut ;)

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Nå ser det jo ut som den bøyer veldig mye i grepet, men det kan jo hende den har medbøy der?
Vis jeg har et emne som har skikkelig krok spesielt i det ene lemmet, så pleier jeg å tillerere det "retteste" lemmet først, så legger jeg buen på gråpapir og tegner langs buen nedstrenga også oppstrenga (mens buen er på tillern eller oppspent). Vis jeg får det ene lemmet til å bøye riktig så kan du måle avstanden mellom strekene si hver 10 cm. Vis det andre lemmet har en mindre avstand mellom strekene, betyr det vel at den er stiv på det punktet.

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for god tips der, Eirik.
Og ja, den er fortsatt stiv i tuppene og dessverre ganske myk på midten. Jeg skulle liksom gå for bred og flat profil, emnet hadde litt medbøy under midten og motbøy og krok litt over så jeg var nok altfor ivrig i justering av dette. Nå sitter jeg og lurer på om det er bedre å korte den ned og smalbe profilen til noe som vil gi en rask liten rakker. Hvis ikke beholder jeg den som en tålig autentisk utseende (men nedskalert) Hedeby. Jeg tror ikke jeg klarer å få den på 40# nå. Det kan også være en løsning for mere ompf å gå en del ned kanskje 4'' med nokkhakket i toppen men da mister jeg en ordentlig 'trompetavslutning'. Topplemmet har en rimelig svakt utseende men likevel stri motbøy fra 'knekken' og ut, om det gi noen mening.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Hvor lang er den nå? En viktoriansk langbue på 30# er da tøft det også! Jeg holder på med noen sånne i ask, alm og ipe som er 20x22 nedenfor grepet(stivt grep). Helt utrolig at den er stabil spør du meg!

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Jeg har nok sagt at en bred og smal profil er bra for alm og ask. På barlind starter jeg på 1:1.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Jeg ville muligens varmet inn litt set back i grepet på denne med tørrvarme og smalnet bredden fra ca halveis ut på hvert lem.
"For veik, for veik er kongens bue."
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Hvordan syns du tørrvarme reagerer på barlind? Jeg har alltid brukt damp ved bøying av barlindemner for å være på den sikre sia.. Litt skeptisk til tørrvarme når det gjelder barlind

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Jeg bruker stort sett bare tørrvarme på barlind. Jeg synes barlind er det treslaget som lettest lar seg bøye til med tørrvarme.Hvis man skal lage rekurverte tupper, kan nok damp være bedre. Men da ville jeg nok grilla litt med tørrvarme etter tørk.
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar