Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

forum for medlemmer i norsk langbuelag.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Personlig har jeg selv stilt opp i jeans og t-skjorte på inne-NM. Manglede annonsering av draktkrav fra arrangørene kan tolkes som ingen draktkrav.
Jeg merker uansett ikke noe historisk "sus" i Moss Bueskytterhall, samme hvor mange historiske drakter som er der. Det er en av stedene jeg mener det ikke bør være noe draktkrav.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Bowman skrev:...1900 reglen utelukker en mengde interessant som handler om historie relatert til oss.
Som hva da?...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Allan »

Uten at dette trenger å bli en diskusjon om regelverk så er det greit og avklare hva som er og ikke.

Draktkrav: gjelder NM ute. Det er ikke nevnt i forbindelse med nm inne, og sannsynligvis av den grunn som Are er inne på er det aldri foreslått å gjøre det kravet gjeldende. Her er det fritt fram, men min meining er at det bør oppmuntres til det, siden vi ønsker å stimulere til hustorisk gjenskaping og handverk utover bare buer og piler.

Jeg oppfatter at "1900" refererer til buer og piler, og at drakt er en naturlig følge av det, men det står ikke noe eksplisitt om det. Videre kan en vel si at et antrekk fra 1950 vel ikke oppfattes som et historisk antrekk på samme måte som en viktoriansk kjole eller jernalderkjortel, men det er selvfølgelig et kunstig skille. Når det ikke har vært noe utfordring til nå, er vel fordi det er vikingtid +/- noen århundrer som har vært mest aktuelt for våre medlemmer å skaffe seg. Skulle vi få et renn av 1940- talls gjenskapere på døra, måtte vi tatt den diskusjonen, men enn så lenge er de ikke primært opptatt av bueskyting.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av GreenMan »

Allan skrev: 13 jan 2019, 21:17 Skulle vi få et renn av 1940- talls gjenskapere på døra, måtte vi tatt den diskusjonen, men enn så lenge er de ikke primært opptatt av bueskyting.
Hm kanskje jeg skal ta en reenactment av Mad Jack Churchill
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Are skrev: 13 jan 2019, 21:05
Bowman skrev:...1900 reglen utelukker en mengde interessant som handler om historie relatert til oss.
Som hva da?...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Rekreasjonsskytingen og sportsbue skytingen i England mellom 1900 og 1950. "Takedownbuer", Flightbuer i Osage fra mellomkrigstid, Howard Hill buene uten pilhylle og fritt for glassfiber. Jeg kan sikkert grave fram mer. Det fantes til og med en produsent av trebuer her på bjerget i gamle dager. Det går an å gjøre litt research på når glassfiber for alvor overtok markedet. Ol 1908 og 1912 er to viktige begivenheter vi glatt hopper over. Jeg har en mistanke om at den japanske bueskytingen også kunne vært av interesse for oss. Yumi og Kyodo praktiseres vel idag slik det ble praktisert før 1900. Buer i naturmaterialer. Det er vel ingen ting i veien for å åpne gluggene litt for verden og all dens mangfoldighet. Å leve i ei vikingboble blir vel noe snevert, men kanskje litt typisk norsk.

1900 reglen er nok enkel å forholde seg til, men den er tøvete og upresis.
Jeg setter det litt på spissen og jeg vet at det er vanskelig å håndheve lover og regler. Vi trenger selvsagt noe håndfast. Min intensjon med dette er å se om vi kunne formulert det litt annerledes. Bare noen tanker. Jeg fremmer neppe noe av dette på årsmøtet.
:D
Sist redigert av Bowman den 15 jan 2019, 09:24, redigert 2 ganger totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Allan skrev: 13 jan 2019, 21:17 Uten at dette trenger å bli en diskusjon om regelverk så er det greit og avklare hva som er og ikke.

Draktkrav: gjelder NM ute. Det er ikke nevnt i forbindelse med nm inne, og sannsynligvis av den grunn som Are er inne på er det aldri foreslått å gjøre det kravet gjeldende. Her er det fritt fram, men min meining er at det bør oppmuntres til det, siden vi ønsker å stimulere til hustorisk gjenskaping og handverk utover bare buer og piler.

Jeg oppfatter at "1900" refererer til buer og piler, og at drakt er en naturlig følge av det, men det står ikke noe eksplisitt om det. Videre kan en vel si at et antrekk fra 1950 vel ikke oppfattes som et historisk antrekk på samme måte som en viktoriansk kjole eller jernalderkjortel, men det er selvfølgelig et kunstig skille. Når det ikke har vært noe utfordring til nå, er vel fordi det er vikingtid +/- noen århundrer som har vært mest aktuelt for våre medlemmer å skaffe seg. Skulle vi få et renn av 1940- talls gjenskapere på døra, måtte vi tatt den diskusjonen, men enn så lenge er de ikke primært opptatt av bueskyting.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Det er helt klart veldig lite historisk sus over hallen i Moss, selv om den helt klart hører til historien. Det er egentlig veldig lite historisk sus over Norge sammenliknet med England og deler av kontinentet, men vi får kose oss med det vi har.
Det har vel aldri vært meningen å innføre draktkrav på inneNM, men det er hyggelig om noen gjør det. Jeg benytter enhver mulighet til å bruke drakt da jeg synes det hører hjemme i vår forening.
40 tallsskapere mottas med begeistring.
:wink:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev: 13 jan 2019, 21:29
Allan skrev: 13 jan 2019, 21:17 Skulle vi få et renn av 1940- talls gjenskapere på døra, måtte vi tatt den diskusjonen, men enn så lenge er de ikke primært opptatt av bueskyting.
Hm kanskje jeg skal ta en reenactment av Mad Jack Churchill
Bilde
Dette er jo kult. Definitivt noe vi hopper over ved 1900 reglen.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Jæger »

Jeg har selvfølgelig bomma på draktkrav til inne-NM. Har bare vært med to ganger og synes det er en fin anledning til å kle seg som på ute-NM.
Det er bra å få lufta litt tanker og ideer, keep it coming :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Kviljo »

Et kort innspill i forhold til lengdeskyting og hornbuer:

Hornbuer i egen lengdeklasse er ikke hensiktsmessig. Det er såvidt jeg kan forstå kun de flight-spesialiserte tyrkiske hornbuene (som også kombineres med overtrekk og svært gode piler) som skiller seg ut. Nye hornbue-makere bør hedres med tilgang til den vanlige fri-klassen, og ikke bli separert ut sammen med uslåelige tyrkere.

Jeg tror den beste løsningen kan være å se til USA igjen, og opprette "Primitive Turkish" som en egen klasse, og kanskje samtidig ta bort overtrekk i friklassen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Kviljo skrev: 16 jan 2019, 02:23 Et kort innspill i forhold til lengdeskyting og hornbuer:

Hornbuer i egen lengdeklasse er ikke hensiktsmessig. Det er såvidt jeg kan forstå kun de flight-spesialiserte tyrkiske hornbuene (som også kombineres med overtrekk og svært gode piler) som skiller seg ut. Nye hornbue-makere bør hedres med tilgang til den vanlige fri-klassen, og ikke bli separert ut sammen med uslåelige tyrkere.

Jeg tror den beste løsningen kan være å se til USA igjen, og opprette "Primitive Turkish" som en egen klasse, og kanskje samtidig ta bort overtrekk i friklassen.
Høres fornuftig ut. Dere som har greie på det må komme på banen. Kan du fremme det som et forslag på årsmøtet Ivar?

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Kviljo »

Kan prøve på det. Det jeg er usikker på, er hvor mange klasser det er hensiktsmessig med. Det kan fort bli mye rot å sette seg inn i for arrangørene... Et enkelt regelverk er bedre enn et komplisert. Samtidig vil det å separere ut tyrkiske buer ikke nødvendigvis frigi pallplasseringene fra de som legger mest tid i lengdeskytingen.

Jeg er usikker på hva som er lurt..
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:....Samtidig vil det å separere ut tyrkiske buer ikke nødvendigvis frigi pallplasseringene fra de som legger mest tid i lengdeskytingen.
Kan du utdype hva du mener med denne setningen? Jeg skjønner ikke hva du prøver å si.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Kviljo »

Uten litt godvilje kunne det se ut som om jeg var blitt høy på pæra, eller? :lol: 8)

Det er kjedelig å konkurrere i en klasse hvor man antar at løpet er kjørt fra starten av. Jeg og Bjørnar har byttet på å vinne en del år, og det er ikke nødvendigvis bra for sporten. Så kan man anta at det er hornbuene som er skylden...men vi vant vel like mye før vi begynte med hornbuene... Lengden man skyter er nok ganske proporsjonal til hvor mye fokus man legger ned i det. Om man oppretter flere klasser blir det flere førsteplasser å dele ut, og man løser kanskje litt av problematikken. -med den ulempen at det blir mer styr og forvirring både for organisatorer og deltagere.

Det har vært rot med lengdenoteringer før, på grunn av at vi skyter mange klasser samtidig. Et enkelt og oversiktlig opplegg er det NM trenger, så kan man gjøre det så avansert man vil på andre stevner. ...tenker jeg.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Ingis »

Tror nok Ivar har et poeng med at det ikke er hornbuen som gjør at han og Bjørnar bytter på som vinner i åpen klasse. Begge to legger ned adskillig med arbeid i å skape en effektiv bue (tre) spesialisert for lengdeskyting, pluss masse arbeid i å lage effektive lengdepiler. Kanskje må vi andre strebe litt mer etter å lage mer effektivt utstyr. All ære til entusiastene. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Noen strøtanker i forkant av generalforsamlingen 2019

Legg inn av Bowman »

Hva med å opprette en egen Møllegabet klasse? Dette er buer som er adskillig enklere å lage enn en hornbue. Dette designet er effektivt og kan greie fine lengder pluss/minus 300 meter. Jeg mener det er et viktig argument at førsteplassene deles mellom to stykker hvert eneste år. Det er som å la Formel 1 biler konkurrere mot Formel 3 biler. Det er kjedelig å være nr to bestandig. Vi har løst dette problemet i krigspil klassene med welsh class. Den har åpnet for jevnere konkurransevilkår. Jeg er så heldig at jeg kan teste ut dette på et uavhengig arr. Slaget på Re. Et lokalt arr. Kan trekke til seg utøvere som vil klare fine lengder uten å bruke 5 år på å utvikle en
Tyrkisk hornbue. All ære til Ivar og Bjørnar, men dette er spisskompetanse som ikke alle er forunt.
Slaget på Re er et unikt arr. I Norsk sammenheng. Vi ligger sentralt til med et optimalt lengdejorde. Det er som oftest glimrende vindforhold. Stevnet er et rendyrket lengdeskytingsarr. Hvor alle er velkommen. Premiene er foreløpig heder og ære, men det skal vi endre på.
Vi holder på å videreutvikle York round til vår egen Jorvik runde. Her er det muligheter for å dyrke Horace Ford stil med langbue og langhold/rowing pil.
Det værste er at vi har tid til alt dette med to hele dager. Vi har til og med tid til en artilleriskyting.



Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar