Bøk

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Bøk

Legg inn av nes »

Noen som har erfaringer med bøk som bue emne?
Har fått tak på noe plank av vestlandsbøk.
- Jan Egil
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bøk

Legg inn av Jæger »

Jeg har bare laget er par Potawatomi-aktige varianter på under 30#. De kom fra et plankekapp på jobb så jeg hadde ikke anledning til å velge årringsretning men de har holdt greit til husbruk. Jeg oppfatter det som at bøk som bedre i kompresjon enn strekk. Kanksje best til buklaminat om det dreier seg om kraftige saker eller gå for en flat profil? Her er nok folk som har bredere erfaring å dele :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bøk

Legg inn av Hardwood »

Jeg har litt dårlige erfaringer med vanlig bøk, men bedre med blodbøk. Jeg har opplevd vanlig bøk som litt sprøtt , og har hatt svikt både i strekk og i kompresjon. Kanskje jeg burde ha endret dimensjonene, slik at materialet ble mindre stresset . Har ikke prøvd å finne ut av det men gått videre til andre treslag 😅
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Bøk

Legg inn av nes »

Det er vel til buer på 35 til 45 pund det er snakk om her, så det er jo ikke de kraftigste kjeppene. Hvordan var /er
bredde/tykkelse profilen på de dere har lagd?
- Jan Egil
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Bøk

Legg inn av Lars Jensen »

Hei. Jeg har laga noen buer av bøkelister fra gymsalen her. Primært langbuer. Kompresjon har ikke vært noe tema på mine. Derimot var dette før jeg utvikla noe som helst tålmodighet i tillerprosessen og derfor litt medbøy og hengsler. Men jeg har både en på 50-55# og en på 65# på 28» som lever i beste velgående. Har skutt inne-NM med en på snaue 40#. 65-punderen er 34mm bred og 25mm tjukk i grepet og jamt avsmalende mot tuppene. Lengden er 195cm. Funker det. Relativt flat buk helt ut.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bøk

Legg inn av Jæger »

Som nevnt tidligere, buer av kapp. Skar scallops før jeg kløyvet det på bandsag. Dette er trolig dampet bøk.
Begge trekker ca 30#@26''.
Den lille har motbøy i tuppene og en liten kabel av kunstig sene. Grep 25x9,5 og smaleste punkt før nokk 17x8. 51 1/2'' ntn.
Den noe større er bare rett, har 1/2'' strengefølge. Grep 25x14 og smaleste punkt før nokk 15x10. 60 1/2'' ntn.
Bunn til topp i scallop er ca 10 mm.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Bøk

Legg inn av nes »

Det ser ut som jeg må gjøre et forsøk på bøkebue, men de bøkeplankene jeg fikk var over 50 cm på det smaleste. Tror de er bedre egna til nytt salongbord på hytta. Får ha en tur på skauen etter litt mindre bøk.
- Jan Egil
Svar