Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av HEO »

Kult. Hva egner den seg til?
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk, sannsynligvis egner den seg til lite eller ingenting etter dagens standarder.
Gleden har vært å lage og spekulere litt, egenskapen nå er begrenset til skaperglede og en slags brukskunst/pynt.
I hine hårde dage vet jeg ikke men de pene dolkene kan kanskje ha hatt verdi som gjnstand i ritualer, hederstegn og liknende. I en tid der stein var der hardeste materiale er det vel ikke utenkelig at det var en god partner å ha med på jakt og i ytterste nødsfall til selvforsvar mot to- og firbeinte. til flåing og deling av kjøtt finnes det mange varianter av skiferkniver med buet egg som kan minne om inuttenes ulo men grepet opp på den ene siden.
Eksempel på en fin en lånt fra Unimus:
Bilde

Dette ble som nevnt et hurtig sammensatt prosjekt med det jeg hadde for hånden iblandet mer eller mindre gode ideer der og da. Kan pynte litt men foreløpig får den beholde et røft utseende.
Dårlig bjørkenever gjorde at det ble røffere enn tenkt men pyttsann. Sener og bek, tvinnet sene til oppheng, kun laget med tanke på å henge på veggen, til bruk må det kanskje lages noe tykkere. Sener fuktet i kjeften smakte ikke så ille som antatt. Kjekt å tvinne var det også, må vurdere en buestreng med tid og stunder. Har risset inn initialer og årstall på bladet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Fint vær til å sitte inne og snurre linstreng i dag. Vurderer å forsøke meg på sene- eller råhudstreng til den nye buen men må få litt praktisk erfaring med det først. Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Linstrengen ble grei nok, begynte på en av leggsener fra hjort. Lettere sagt enn hjort... I mangel på erfaring og med korte sener så skjøter jeg ofte og strengen ser ut til å bli klumpete og tung men om den holder så er jeg fornøyd. Det kan være det tar tid å få den ferdig, jeg må muligens handle mer sener. Med så korte sener så lurer jeg på om det kunne lønne seg å tvinne og flette istedenfor å tvinne og snurre. Får se det litt an. Har liggende dekksreimer til kajakk fra remmesel kjøpt på Grønland, kanskje det kan strimles og brukes som streng. Mye moro å leke med :-) Bilde





The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Prosjekt statisk bue til bæremeis fra mai i fjor begynner endelig å ta form.
Har kikket litt på eldre utgaver og brukt tørr og krokete einer jeg hadde for hånden samt fri fantasi. Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Beholder foreløpig den lange enden nede, kan være den kan brukes til et eller annet lurt. Eller at den bare er i veien...
Nå er meisen klar for test og justeringer. Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Oppgradert til midlertidig rom ved hjelp av en flettekurv, striesekk og et rådyrkinn. Har planer om å flette noe tidsriktig etter hvert. BildeBilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av olethearcher »

Tøft! Er det selvskutt rådyr eller, og hvor er det garva?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Ja, selvskutt - rigtignok med rifle. Siden har det fått gjennomgå da det var en del av piltesten i fjor.
Jeg husker bare at jeg kjente en taxidermist som sendte det av gårde for meg. Vet ikke hvor men lurer på om det var vestover en plass. Mange år siden.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

I bueklubben har de fleste sånne små stativer til å henge bua si på. De ser kjekke ut og er heller ikke dyre. Men nå er jeg i spikkemodus for tida. Hadde ei furulist fra et rullegardin og einerkapp fra meisprosjektet for hånden. En taustump og to franske treskruer i rotekassa. Waste not, want not Bilde

Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Snedig!
(Tøff sekk forresten)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Hva har vi her, mon tro? Bilde



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av GreenMan »

Pilholdere?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Harald »

Humlebol!
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Spot on, GreenMan :-)
Prøver og leker meg frem. De er tenkt brukt i avløpsrør men kan også brukes løst i mangel av pilstativ. Til historiske piler må jeg nok lage et annet opplegg.
Ellers var ikke humlebol/insekthotell et dårlig forslag, må få begått et sånt etter hvert. Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar