Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Høres fornuftig ut med bestilling av tyrker. Da begynner hornburklassen å bli stor nok til å stå på egne bein. 😄🏋️‍♀️
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, ikke sant? Men skal man skille på vekt så er vi vel nesten like langt. Men håper virkelig av flere ordner seg noe med sener og horn etter hvert :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Skjer lite her om dagen, en del prosjekter som står på stedet hvil.
Jeg fikk kjøpt meg et stykke tennar av Jan Egil og Frode under NM som skl bli tvividr med tid og stunder. Nå skal det først tørkes og har avansert fra under sofaen til oppå bokhylla. Har i den siste etappen mistet 30 gram vann på litt over to uker så det begynner å komme seg.

Ellers har jeg noen emner av rose, fant en rakker som hadde klatret nesten ti meter til værs i noen trær som sto inni et tett kratt. Det ble to veldig slanke emner, ett som kan bli en blink-/juniorbue og en halvtykk og stutt rakker som jeg tenkte skulle bli en bue for kort trekk. Sistnevnte har et svakt ovalt tverssnitt- 27x25 på midten og jeg kan klare å få 58-59'' NTN. Vurderer å legge den 'flatt' og prøve på noe Åndfonne-liknende. Kom gjerne med råd og vink, spesielt om det er noen som har vært borti rose før. nidrinr, du har skrevet om rose i manualen, det var derfor jeg tok vare på disse pinnene - men det sto lite å bli klok på i manualen og nettet forteller meg fint lite.

Den tynneste har jeg formet til så den blir omtrent som den runde fasongen man kjenner fra noen av Nydam-buene. Ser OK ut som barnebue. Kanskje ta litt ned på lengden men virker å ha lite strengefølge etter litt innskyting opp mot 23-24''.
Stokk(?)rose, 59'' NTN Ø14,5mm på midten, 9#@23''. Kan nok kortes ned en del. Tilleren ser muligens verre ut en i virkeligheten, ble noe skyggeeffekt på veggen.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Are »

Har noen liknende roder hos meg. Ingen har vært bueemner. Men jeg har brukt et kraftig stykke til knivskaft. Min erfaring er at den har et hardt ytre, og er ganske porøs inni. Hvordan tillerer du den?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Den ble tillret etter innfallsmetoden. Hard ved heile veien unntatt en kjerne med om lag 3mm porøs kjerne - ikke ulikt lønnestrengler jeg har vært borti. Er nok som nevnt litt for lang og tynn. Den er ikke gjort noe med på midten for å bevare mest futt, om lag 70 cm. Så tålig jevn tynning mot tuppene. Med et tålig jevntykt utgangspunkt så blir det vel noe compass-aktig med en anelse whip ended - hva blir det på norsk - buesegment med pisketupper?
Compass betyr vel egentlig passer - og compass tiller skulle egentlig bety buesegment men det er vel mer å regne som elliptisk tiller i praksis?

Her er de tre siste av de fire bukkene rose:
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Morsomt prosjekt Tor Bjarne. Jeg har brukt rose til piler. Blir stivt som rakkern når det tørker. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jepp, gøyå prøve seg litt frem med noe nytt. Fint og hardt, ja! Nesten som kristtorn å spikke i.
Det ble en lang tolkning av buen fra Breheimen/Åndfonne i rose. 59'' NTN, ca 20#@17''. Smurt med tjære. Vurderer å lage streng av sener etter hvert. Tillret bare ved å dra med senter på foten, dro i strengen og siktet. Bildet i tillerstokken er på 18'' etter forsiktig innskyting. Med litt vridninger, kroker, med- og motbøy er det innafor til mitt bruk. Bare skrapt finsih, tenker det er autentisk og fint med litt verktøymerker. Trukket til henimot 20'' etter en lengre innskytingsøkt.

Bilde
Utgangspunktet var fint med litt motbøy, spesielt mot tuppene

Bilde
Litt sleng er bare fint

Bilde
Snaue 5'' strengehøyde. Snudde buen med rotsida opp, da kommer strengen nærmere pilpasseringspunktet. Ovre buebein til høyre på alle bilder - unntatte det første som var før snuoperasjonen

Bilde
Lys ved, her ved et spikk på kapp fra samme emne, buen har fått ei omgang tjære og er klar for å tas med på jakt uten å lyse opp unødig ;-)

Bilde
Tiller på 18''

Bilde
Fikk prøvd noen forskjellige jernalderpiler

Bilde
Kjapp test med korte trekk etter noen blader på 7-8 meter. Skulle holde til reinjakt i hine hårde dage men måtte trent mer for å være sikker på rypefangs

Bilde
Bare litt tidsriktige piler, ble ikke prøvd i dag. Men pent for øyet :-)
Sist redigert av Jæger den 24 sep 2017, 11:22, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Pent! Hva slags fjær?
Fine spisser også forresten, har visst ikke sagt det før :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Heihå, Lurz. Jeg regner med du sikter til pila på det siste bildet - det er fra hele gåsefjær kjøpt hos Kviljo. De hadde et lyst felt som jeg synes er tiltalende :-) Ellers synes jeg naturlig gråbrune gåsefjær er pent og likner enkelte fjørfunn i breheimen. Har ogå prøvd noe naturlig stripet gås(?) for å illudere rovfuglfjær.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det skjer ikke så mye her men fikk prøvd den nye i går kveld. Mørkt og vått men de fleste pilene traff stubben på 18 meter. Er oppe i omtrent 22'' trekk. Linstreng og 28'' piler. Den tåler nok å trekkes lenger etter hvert men med litt tykt tverrsnitt og rose er for meg nytt materiale så tar jeg det rolig.
Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Jæger skrev: 24 sep 2017, 11:30 Heihå, Lurz. Jeg regner med du sikter til pila på det siste bildet - det er fra hele gåsefjær kjøpt hos Kviljo. De hadde et lyst felt som jeg synes er tiltalende :-) Ellers synes jeg naturlig gråbrune gåsefjær er pent og likner enkelte fjørfunn i breheimen. Har ogå prøvd noe naturlig stripet gås(?) for å illudere rovfuglfjær.
Mener du Kalkun Jæger? Selger Ivar stripete gås? Bare nysgjerrig. Kommer du til Re? Ser ut som det blir vått og derfor har jeg stoooor forståelse hvis du velger å bli hjemme. Jeg hater å få vann i nakken. :-)
Kom heller til buemakerseminaret. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Huppsann, Bowman - det er nok kalkun, ja. Ble nok bare litt ivrig under knottinga og hadde fått gås på hjernen.
Håper Slaget på Re blir bra for store og små, en herlig plass å skyte med historiske buer. Det ser ut til å bli kun lokal aktivitet på denne karen en stund til. Formen blir bedre etter hvert, det er sikkert som banken - og da, altså! :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Måtte sjekke, det er nok kalkun og jeg ser de jeg har er høyre. Jeg limer alltid rett så det betyr ingenting så lenge man ikke blander med andre fjær. La ved en neve natur gås, venstre fra Ivar. Så kjøpte jeg noe hvite, uvasket - og dermed godt egnet til vått vær(eller?) - gås av Are, han hadde høyre og venstre.
Men jeg må si at jeg sliter med å skrelle fjærene ogfå et pent resultat, foretrekker ferdig splittet. Har prøvd litt med fukig håndkle og andre triks men jeg ender opp med bare å bruke det i sjeldne tilfeller.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Naturlig kalkun er definitivt det beste. Gås blir veldig fort løent som vi sier her hjemme. Jeg bruker en skarp skalpell når jeg splitter fjøra og tar det veldig sakte. Deretter er det 230 og 400 papir. Jeg klipper kanten med en saks. Saksa følger kanten fint. Har et prosjekt med svane på gang. Tror det blir bra. Slit med helsa min venn. Håper å se deg på Hamar.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hadde vært moro å vært på seminaret, ja. Får se an tingenes tilstand når det nrmer seg.
Prøvde med på en råhudstreng av grønlandsk 'remmesæl'(storkobbe). Kjøpt som en kveil med reim. Bløtla en lengde, klippet av en strimmel, lagde ei løkke og hang til tørk. Fettet og myknet. Enkel strimmel, er nok bedre å lage av flere strimler tynn råhud enn dette men må prøve og se om det kan funke. Nå ser det ihvertfall litt ut som yngre jernalder :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar