Hva gjorde du i dag 2017.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Meget pent arbeid, HEO!
Jeg har også gått bort fra fjær på lengdepilene etter NM men ikke prøvd i praksis. Ivar anbefaler hanske på buehånda, høres ut som et fornuftig tips 8)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

Får ikke prøveskutt før lengdestevnet på Re, så er spent på hvordan de går. Nå er målet fortsatt å komme lengre en 250m. (uoffisiell pers. nå er 250,5 m.) Så hvis flere av pilene går lengre enn det,skal jeg være strålende fornøyd. Har også fikset på flight-bua, både grepet og redusert ved i tupper. Med denne er det første gang jeg har opplevd skikkelig hand-shock, så nå vet jeg hva det er.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Spennende :-) En god kyl er ikke behagelig å skyte med, nei. Selv har jeg ikke mye å fare med i langholdet med pinglebuene mine men har kortet ned flatbua som nevnt. Den blir nok på rundt 40# så opp en vektklasse men målet er over 150. Har et treningsskudd på 152 med uferdig tiller og fjær.
Men har du prøvd tommelring? Jeg skjøt for gøy tre piler med fingertrekk og tre med tommeltrekk i 2. omgang på NM. Fingertrekk landet i snitt 10-12 meter kortere enn med tommeltrekk. Trekklengde så lik som jeg fikk til, hadde et merke på pila som ligger rett bak grepet. Men for meg ser det ut til at med tommelring skyter jeg lenger.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

Har i dag vist fram litt krigsbue i historietimen. Skøyt litt på brystplata til kompaniet (takk Lars J) og fortalte om rustningskappløpet (bokstavelig talt) i middelalderen.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Bowman »

Kult. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Det var historietimen sin, det! Tommel opp herfra :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lars Jensen »

Synes jeg drar kjensel på den brøstplata, jeg ja.😉
Tøft gjort og superviktig historieformidling!
Stau pau!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

Lars Jensen skrev: 16 sep 2017, 17:45 Synes jeg drar kjensel på den brøstplata, jeg ja.😉
Ten fikk to fine nye hull i nederste kant.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Allan »

Det et historietimen sin, det!

I dag har jeg mekka litt på noen generiske krigspiler til trening og skyting på rustning. Deretter skøyt jeg litt på blink med krigsbue, med dette resultatet:
Bilde
Ei av de nå pensjonerte standardpilene mine fikk seg en i nokken av en lang bodkin. Til og med hornet er splitta, men det er lyst ku horn og synes knapt på bildet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Tomduly
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 21 sep 2017, 10:45
Bosted: Grimstad

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Tomduly »

Hei helt fersk her på forumet.hakke peiling...😨
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Velkommen ombord i skuta, Tomduly :-)
Jeg er bare litt over ett år gammel her inne selv, skriv gjerne litt om deg selv i 'Her er jeg-tråden'.

Kjedelig med pila, Allan. Hvis du får tråkla den litt sammen så kan den muligens bli fin som kastepil med snor eller et lite kastetre.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Bowman »

Tomduly skrev: 21 sep 2017, 22:06 Hei helt fersk her på forumet.hakke peiling...😨
Det hadde ikke jeg heller i 2010. Nå går alt så mye bedre. Velkommen. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Alle har vi begynt en plass, Tomduly :-) Et spikkeprosjekt er lærerikt, ikke gi opp og tenk på all gleden det gir å lage noe selv.
I går ble det hugget og spikket litt på prosjekt rosebue her. Halvannen meter stokkrose, satser på noe Åndfonne-aktig men mulig det bare blir et fange med tenneved.
Edit: Sitter og drikker kaffi og spikker med VM sykling i Bergen i bakgrunnen. Dag Otto stoppet hos en gjeng speidere som hadde diverse aktiviteter, blant annet bueskyting. Det varmer en gammel speider og ny bueskytter :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Tomduly
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 21 sep 2017, 10:45
Bosted: Grimstad

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Tomduly »

Noen som har forslag til pil som kan gå langt m en bue rundt 30-40pund?Hva med eik?har prøvd mye rart..enten brekke eĺler skuffende kort..pr(173 m)fjær ?en to tre fire?pil rund firkantet oval målform?drar av meg alt håret av å lure..hehe🤤
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

Nå er vel ikke 173m (hvid set er det du mener) skuffende kort med en bue mellom 30 og 40 pund. :)
Hvis du går inn på Langbuelaget sine hjemmesider, http://ny.norsklangbuelag.no/ og trykker videre på resultater>adelskalender>flight-pil så ser du ikke helt oppdaterte resultater i de forskjellige klassene.
Hvis du går på samme sida og så på "artikler" kan du laste ned NL-manualen med en del info om buer piler og ting.

Også en tråd om lengdepiler her på forumet: viewtopic.php?f=28&t=2206

ps: Emnet hører kanskje mer hjemme under "pilmakeren"? Håper det er ok at moderator flytter det om han er enig? :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Låst