Hva gjorde du i dag 2017.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Trivelig å høre at det brygges og sjaues rundtomkring :-)
Her brygges det kun rotningshormon om dagen, gikk på med vann iblandet bakepulver så lenge. ser foreløpig ut til at det er liv i alle etter 3 uker. Ellers har jeg fått meg ei 'omgang' med revmatismen og gått litt for halv maskin.

Skulle fått ryddet litt på jobb, ny eier og utvidet produksjon krever plass - deriblant noen reoler hvor jeg har liggende private planker skal ryddes i sommerferien. Må bruke opp noe og stue bort resten. Ny sjef er ålreit og overtar 1. september, håper på å kunne fortsette med hobbykvelder som før og da er alle som vil velkommen til å herje litt i sløydsalen ;-)

I går gikk det i rens av forgasseren til min kjære Marna 5hk H-type fra 1952. Det er noe med fasongen og glimtet i øyet til modne damer, altså!
Snubla også over et par prosjektpistoler jeg handlet i fjor, nå er den ene klar for test og lås til den andre bestilt. Sabla kjekt med kataloger som har låser i skala 1:1, bare kopiere, klippe ut og velge den som passer best.

Bilde
Hadde ikke pil for hånden men selje var det i bøtter og spann. Ifølge det store internettet skulle det være ok erstatning sa begge er i viersekta (Salix).

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

Har besøkt Nasjonalmuseet i København i dag og beskuet buer: Holmegårdsbuen og noen av Nydambuene:

Bilde
Bilde
Denne har jeg da sett før(av nyere dato):
Bilde
Mange flotte flintøkser:
Bilde
og pilspisser:
Bilde
Blir Nydam i barlind og Holmegård i alm når jeg kommer hjem!
Nydamfunnene er i seg selv veldig interessante, også i forhold til bruk av bue i strid.
"For veik, for veik er kongens bue."
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Skaukraft »

Jæger skrev:Mange takk, skal lage suppe til de små :-)
Holder øye med nesler rett bak huset, skal prøve meg litt der men har forstått at selve røtingsprosessen kan være vrien.
Den linen jeg fikk ferdig i Hamar var fra LINjentene, trodde det var Norges Linforening men det kan være de er tilknyttet. Skal gjøre et forsøk med det jeg har og bruke de lengste så langt beholdningen rekker.
Kjør på med en linprosjekt fra A til Å, jeg vil gjerne se den tråden så å si!
Begynner å bli en stund siden jeg har fiklet med neslen nå. De fineste fibrene fikk jeg av de stilkene jeg "glemte" og som ble liggende i gresset noen måneder.
Kan nok stemme at LinJentene er tilknuttet foreningen. De jeg var i kontakt med var veldig interessert i å få tilbakemeldinger om prosessen, og var også interessert i å skrive noen linjer om det i bladet sitt. Så det kan jo bli et interessant "tverrfaglig" samarbeid.

For å være ærlig så har jeg puslet fint lite med buer og denslags de siste to årene, men inspirasjonen og skapertrangen får seg en push så fort man er her inne og leser litt. Har lest litt om Hegg i det siste, og har et skapelig heggemne til tørk nå. Får se hva det blir ut av det utover høsten.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Salte bananer, det var plassen å dra HEO :-)
Inspirerende bilder,takk for at du deler. Ser frem til å følgebueprosjektene dine, flott med buer av 'originalved'.
Jeg lager et par pilhøvler til for ha til bytte/salg, deretter har jeg lyst til å prøve med på Nydamskinene, det ene var i bakgrunnen der og det er et annet firkanta et med pyramideformet lokk. Sikkert fint å ha drikketøy og sysaker/streng etc. i.

Vanna med rotningshormonet i går, en kan vel ikke si at de strutter av glede allerede men jeg har håpet!
Spent på hegg, felte et emne for litt siden som muligens kan bli to buer. Følger med hvis du skriver noe om det for å lære litt om heggens egenskaper.
Det går selvfølgelig opp og ned med akivitet og interesse, jeg har bare fått et alvorlig tilfelle av overtenning på dette, det roer seg nok.
Må nok få tak i mer lin hvis dette går veien, under kveldskaffien på en holme så denne dagens lys i går:

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Det skjer stadig noe her, i det siste mye båt, svartkruttskyting og rydding/roting før familiebesøk. I kveld tittet sola frem og jeg fikk en liten time med solspikk :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

:D Pent!
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Takker, har det egentlig litt travelt med ting som skjer men god avkobling å spikke litt når sola skinner :-)
I dag har jeg hatt besøk av Bowman og hans to trivelige hunder. Hunnene var opptatt med andre ting og vi klarte oss ganske greit alene i noen timer. Hyggelig å få tid til å prate og dele kunnskap.
Har vært bevisst fjern på mobilen i dag men trodde ikke at det var så ille at jeg ikke har knipset et eneste bilde - men sånn var det visst. Skummelt men bra, tror jeg :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

Så noen bilder på facebooken til Bjørnar. :D .
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Da var påmelding til ute-NM sendt og klingende mynt på vei gjennom EDB-verdenens uransaklige veier :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

Tøff linstreng! Spent!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

...jeg også! Da Bowman var innom satte jeg den på Oberflacht-trolkningen. Ser OK ut men har ikke skutt med den enda. Kan legge ut fremgangsmåte og test av styrke i annen tråd etter hvert :-) I dag har jeg ikke gjort mye enda. Stått opp og drukket kaffi. Etter hvert skal det skytes og pakkes til noe svartkruttgreier som foregår til helga. Mange snurrepiperier som skal i boks, vil nesten påstå at det er lettere å forberede avreise til buestevne :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

Startet i dag på buen til låsbueprosjektet.Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Ooooh...skriv gjerne mer, GreenMan :D
I dag har jeg ikke gjort mye, stått opp etter ei god natt i egen seng etter de siste dagers kamp mot knott og klegg i Odal'n.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Harald »

Testet bruddstyrke på brennesle. Èn brennesle med margen fjernet, delvis tørket, lagt dobbel og tvinnet, festet med dobbelt halvstikk på stang i hver ende holdt ca 24 pund. Det gjør det interressant nok til å prøve å lage streng av brennesle. Har noen her inne prøvd det og hvordan gikk eventuelt det?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av SilentG2 »

satt 2 brygg med mjød, muligens blir det ett til før kvelden er over
Låst