Hva gjorde du i dag 2017.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

I dag fikk jeg almefrøene fra Are i jorda. Det er håp for de kommende generasjoner med greinbøyere:-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Planting i går, høsting i dag. Kom hjem med et par emner av alm som det kanskje kan bli buer av samt litt smått til barnebuer. Den som sparer, han har (altfor mye). Det ble også et par krokete og skeive barlindgreiner. Den ene med mye reaksjonsved og motbøy, den andre med medbøy. Bør/må undersiden være i buken?
Bilde

Bilde
Mener å ha lest at almebast er sterke saker, det var fin bark å skrelle av emnene. Hadde kaffibesøk av nabogubber og tvinnet sammen tre fingerbrede strimler som en buestreng for å se. Tålte greit 0,1 tonn hengnede fra epletreet. Etterpå ble det ei lita bueøkt med nytt belte :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

I dag har det blitt en ny dag med mye moro. Fikk hentet litt faglitteratur etterfulgt av en utrolig interessant arkeologikafe med tema den rike kvinnegraven ved Åptafjorden (Sande i Vest-Agder) fra slutten av folkevandringstiden. Rakk akkurat å komme meg hjem før midnatt og få meldt meg på nordisk mesterskap i svartkruttskyting før fristen utløp. Det ligger an til å bli en hektisk sommer ;-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Gooseman »

Bra du planter litt alm! Skal gjøre det selv i løpet av sommeren.
Hva inneholder Pfeil und Bogen? Er det noe man burde vurdere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Fikk låne boka av Lurz i våres, kronologisk fremtilling av de fleste kjente buefunn oppigjennom. En god del flotte men til tider små illurstrajoner. Jeg er svært ustø i tysk og skulle gjerne hatt flere/større bilder og tegninger men det som står skrevet et gull verdt - når en bare knekker språkkoden ;-)
Bestilte den hos en ekte, serviceinnstilt bokhandel og den kom på 799,-. Kan nok finnes billigere på nett men viktig å støtte lokalnæringa også. Ikke rart en er fattig...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

I dag - eller snarere i går - var jeg på Kanondag på Kistiansand kanonmuseum. Sist de hadde kanonen i sving var 2008 om jeg ikke tar feil. Ammunisjonsbanen er restaurert og de har fått laget passasjervogner. Stor stas for alle som liker alt som slynger et eller annet av gårde med stor eller liten fart og tyngde :-) Har også spikket litt. Noen 3D-løype ble det ikke, skrotten fungerer dårlig tidlig på dagen.
Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Fikk endelig fingeren ut av pilkoggeret og er i ferd med å få sjekta klar for sjøen. Første dag med trutning, ikke tett før om noen dager. Rakk litt prosjektarbeid og kveldinga Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Bowman »

Mange jern i ilden Tor Bjarne. Du er flink. Sitter og ser på skiferspissen jeg fikk av deg. Hva slags datering er spissen basert på?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Bowman »

Jæger skrev:Planting i går, høsting i dag. Kom hjem med et par emner av alm som det kanskje kan bli buer av samt litt smått til barnebuer. Den som sparer, han har (altfor mye). Det ble også et par krokete og skeive barlindgreiner. Den ene med mye reaksjonsved og motbøy, den andre med medbøy. Bør/må undersiden være i buken?
Bilde

Bilde
Mener å ha lest at almebast er sterke saker, det var fin bark å skrelle av emnene. Hadde kaffibesøk av nabogubber og tvinnet sammen tre fingerbrede strimler som en buestreng for å se. Tålte greit 0,1 tonn hengnede fra epletreet. Etterpå ble det ei lita bueøkt med nytt belte :-)
Var sykkelturen sentrumsnær :shock: ? Møtte en gang en syklist med et surfebrett på tvers i byen :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Hehe, sentrumsnært men likevel litt utenfor. Bedre å frakte lange ting på langs, surfbrett på tvers høres bøst ut :shock:

Har blitt mange prosjekter som har gått parallelt i det siste, deler litt her. Men hvor er folket? Er det andre forumer som er hotte elller er det bare en stille periode over heile fjøla?

Skiferspissene (og det meste av det andre jeg lager) er stort sett basert på men ikke nøyaktige kopier. Ser et bilde - eller flere - og lager etter husken. Og så kommer emnets størrelse, eventuelle feil eller annet som oppstår med meget mere. Den du fikk er løselig basert på denne fra yngre steinalder Arabygdi i Telemark men var vel mer jevnbred hele veien såvidt jeg erindrer. Har laget en etter et funn fra Agder, den er bare 8-9 mm bred og snaue 40 lang. Jeg har en antakelse om at de lagde disse lange med vilje om de kunne, så var det bare å slipe ny spiss om den knakk.

I går kom dama på vann, i dag var det oppstart av og kos med motoren. En del blæst og utrygt vær gjorde at det ble litt spikk i hagen med en hanglete skrott.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Lurz »

Pent! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

Denne tiden av sommeren pleier å være veldig stille her på forumet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av HEO »

Selv om jeg stadig er innom, er jeg dessverre dårlig på å kommentere. Driver alltids på med noe buerelatert: Pilskaft med svane- og gåsfjær f. eks: Og surring av fjær er .......kjedelig... Så det blir en pil pr. kveld.
Bilde
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av GreenMan »

I dag har jeg sydd litt, vel egentlig kommet ganske langt på syinga. I midten av Juli skal jeg til Sverige å leke sent 1400 så da må garderoben moderniseres litt. Doublet in the making.
Bilde
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Hva gjorde du i dag 2017.

Legg inn av Jæger »

Gratulerer til HEO som har blitt buemester :-) Fine piler du 'surrer' med.
Det blir gjerne sånn at aktiviteten svinger, håper dere ikke er lei alle innleggene mine - har bare vært litt i farta på alle fronter i det siste.

Fint tøystykke, GreenMan. En doublet har ikke noe med panser å gjøre men er et tettsittende plagg om Wikipedia forteller sannheten?

I dag har jeg fått sesongens første sjektetur, det var heilt greit ;-)
For 14 dager siden fikk jeg anledning til å kappe et par små barlindgreiner som kan bli barnebuer. Leste i et par tråder her at det går an å plante skuddene/endene og som lest - så gjort. De ser omtrent like ut fortsatt, ingen har gitt helt opp enda. Håper det blir et par som kan plantes ut med tid og stunder.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Låst