Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk og javisst - de er bare skutt i plenen foreløpig.
Det blir 'søndagspiler' til testing og sånt. Hvis det blir noen hard-core med bek, sene, hudlim og sånt så blir det muligens bare til pynt.
Nå var det litt for å prøve å forstå hvordan disse ville egne seg i en jaktliknende situasjon og en Westminster for eventuelt å ta en sisteplass i Vestfold til høsten ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Lurz »

Blir den skikkelig hard og uklebrig den beken?
"If it breaks you get to keep both parts"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Aha, nice. Så bek på tube vil si cement?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Ja, juksebek for å feste fjær og shellac med narvsverte over surringer for å gi det et bek-aktig utseende. Det blir hardt og fint.
Jukeseverdigris er bare shellac med litt grønt pigment skrapt fra et av ungenes malerskrin. Jeg vurderte å sette i gang med hele prosessen og lage fra bunnen av men det ble snarveiens dag i går.
Nå er det litt svartkruttskyting på dagsorden her, får ta med bue også :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Fikk skutt litt diverse i piler i stubbe i ettermiddag. Frisk kuling og dirrende pilskaft :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Får prøve meg på firefjærs piler i Nydamstil til den nye bua. Det virker som furuskaft var i overvekt og fjærlengde 8-12 cm. Prøver ei med 10 cm. fjær, får se hvordan den oppfører seg. Blir skruspiss eller history point :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Første runder skutt med denne. OK presisjon på omtrent 20 meter men sabla mye wooosj. Lagde en trefjærs og klippet de til som for å etterlikne mindre fjær. Tynnet og rufset kantene litt. Som tidligere nevnt hadde Ivar vist meg et bilde av ei fjær fra breheimen som så ut til å være høy foran og lav bak. Jeg prøver meg litt frem her men kan bruken av mindre fjær i utgangspunktet være en plausibel forklaring? Ellers må de vel ha hatt kunnskap og kanskje behov for å trimme fjær til ensartet utseende i lang tid med glør eller skjærende verktøy.
Jeg tenker meg å kronografere firefjærs Nydam og etterpå klippe som den under og måle på nytt.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Spennende utprøving! Jeg har til gode å se noen prøve varianten med fire fjør. Det skulle vel ikke overraske om det bremser litt mer enn med tre. Det virker vel ikke helt usannsynlig at de kan ha brukt noe mindre fjør heller enn å klippe til store sånn vi gjør det, men det er skummelt å anta noe utfra hva vi anser som rasjonelt og fornuftig i dag. Jeg skulle gjerne sett flere piler med mer bevart fjør for å kunne vite mer om den saken.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det er jo gøy å prøve seg litt, nytteverdien kan vel være diskutabel men jeg har nå glede av å rote litt med dette nå.
Angående fjæras utforming så er det bare ukvalifisert gjetning og et glimt av noen fjærer som Ivar hadde sett på. Det er forbanka at ingen av de gamle mestere hadde profil her på forumet og hadde egne tråder ;-)
Til testen brukte jeg flatuen av ask, om lag 30#@26''. Ble strenget og skutt litt med først. Etter kronografering ble det tatt noen stikkprøver og tallene var fortsatt svært jevne.
Det ble skutt med tre forskjellige piler samt at den siste ble modifisert og skutt ei runde til.
Fem til seks målinger pr. pil pr. avstand. Det skilte bare noen få fot så jeg så ikke vitsen i å skyte flere.
Alle pilene har 5/16'' furuskaft og history point, Nydampilene har avsmalnet bakparti og "knottnokk".
Min lille digitale finvekt har tatt kvelden, på kjøkkenvekta veide pila fra Kviljo 29 gram og de to andre 26 gram.
Snittfart avrundet til hele fot per sekund. Har bare målt på 0, 5 og 10 meter. Kan på en god dag klareå få til noen målinger på lenger hold men det er likevel en tendens på utrimmet kontra etterliknet liten fjær.

Pil fra Kviljo med 5'' shield:
0 meter 121 fps
5 meter 120 fps
10 meter 118 fps

Nydam-stil med 3 fjær, 90 mm skåret til for likne på kort vingefjær
0 meter 127 fps
5 meter 122 fps
10 meter 121 fps

Nydam-stil med 4 fjær, 100 mm full bredde (bakre halvdel av gåsefjær)
0 meter 127 fps
5 meter 119 fps
10 meter 114 fps
Her vises en klar tendens på hastighetstap, men følg med etter trimming:

Nydam-stil - samme pil som over - 4 fjær skåret til for å likne på kort vingefjær
0 meter 128 fps
5 meter 122 fps
10 meter 121 fps
I praksis samme resultat som 90mm 3-fjærs Nydam-stil. Spennende? Ja, synes egentlig det!
4-fjærs er moro å lage, pent å se på og praktisk i bruk - det lille jeg har skutt med denne pila. Blir nok å lage noen til :-)

Bilde
Fint lys for måling uten skjerm, vinklet kronofrafen til sida og plasserte den bak ei eik. Den har overlevd litt av hvert så jeg beholder den gjerne litt til. Har etter beste evne fått vinkler til å stemme med pilas retning.

Bilde

Bilde
4-fjærs etter ei runde med saksa. Gikk som et olja lyn etterpå
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Plystrepil til min beste kamerat som har funnet fram bua si igjen og har bursdag etter hvert.
Ø10 tønneformet 32" askeskaft, smurt med rå linolje.
8" fjær, rød lintråd og 5 runder på tommen.
Takk til Bowman og Ivar for oppmuntring, råd og vink angående vikling av fjær. Det var ikke så ille som først fryktet men vanskelig å få heeeelt jevnt. Synes nesten det er lettere jo tettere jeg surrer. Tar lenger tid men enkklere å holde jevn avstand, synes jeg. Og jo, det hender jeg må tilbake et par runder og rette litt men godtar foreløpig en del uregelmessigheter.
Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Mange fine piler her nå :D
Blir nesten misunnelig. Har vært lite pilspikking sammenligna med buespikking hos meg i det siste.

Interessant å se hvordan de store fjærene stjeler fart. Men de kom vel til sin rett med en tyngre bein/stein/jernspiss? i stedet for en blinkspiss mtp stabilitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker :-)
Er like misunnelig på dine bueprosjekter, Gooseman. Einerbua med råhud og Hupamønster ble knalltøff.
Jeg tenker at til jakt fra bogestille så var nok holdene moderate.
Skal prøve meg litt med jaktpiler etter hvert. Det var jakt for overlevelse og ei pil i lufta på (altfor) langt hold kunne være viktig om en fikk inn et treff - godt eller dårlig. Ser for meg at en må kunne levere ei tålig presis pil på 15 meter eller kanskje mer?
En tung spiss og avsmalnende skaft gir vel i utgangspunktet god retningsstabilitet?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Jo takk. Kjekt å høre! :)

Det blir tøft! De skøyt nok på mange hold (korte og lange) i gamle dager vil jeg tro. Å være presis på 15 meter ville selvfølgelig være en fordel om man fikk sjansen :)
Jeg er ingen ekspert, men vil ikke en tung spiss gi lavere dynamisk spine og mer vingling? Og derfor en fordel med store fjør.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Du har et poeng der, jeg har bare tenkt i praktiske baner og antatt at en tung spiss gir stabilitet omtrent som et spyd. Men så skal det jo skytes ut med all kraften helt bak.
Skal finne noe som kan tilsvare den tunge jaktspissen og lage noen like bjørkeskaft med store, små og uten fjær og sammenlikne.
Ser for meg å erstatte skjærende spiss med hylse/rør for at pila skal tåle mer under test samt spare på blinkmatta.
Nå er det snart konfirmasjon i heimen, får se om det kan la seg gjøre innimellom.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Gooseman »

Er noe med det ja :)
Får håpe du får tid til litt eksperiment. Lykke til med konf.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar