Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Gratuleter med funksjonell koffert. Innholdet ser jo svært ryddig ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Jo takk, godt med litt orden. Det er sagtens nok rot i bua...
Ble ikke fornøyd med utseendet til økseprosjektet, synes det så penere ut med litt strammere linjer. Bedre for øyet og i bruk. Nytt gjenbruksskaft av min første og så langt eneste knekte bue ;-)
Før:
Bilde

Etter:
Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lars Jensen »

Liker :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Lars :-)

Ettersom primstaven er snudd og votten er først så har jeg i formiddag såvidt kommet i gang på votteprosjektet. Allan sine ser bra ut, jeg har planer om å lage noe som kan brukes ved bueskyting. Har et par ideer men kan være det ender opp som noe pulsvanteaktig hvis det blir for knotete.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Fant ei gammel ammunisjonskasse i rotet mitt, aaaakurat lang nok til kjøpepilene fra Kviljo. Lagde bare løse klosser i spor og får to dusin piler i kassa og ett i lokket. Når det lukkes holder det de øverste pilene på plass. Skal bare finne på en lur låsing av klossene i lokket. Er det sånn at piler helst skal stå? Uansett, kjekt å ha de stående i en kasse fremfor bunter i papprør tredd oppi en høy pøs... Skal få laget noe greit til standardpilene etter hvert :-)
Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Gjennbruk er bra!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Lagde noen buestrenger her i formiddag. Har så langt bare laget i kunstig sene, Fastflite og B-50 med ok resultat.
Kjøpte noe tynn lintråd (40-2) på husfliden og har prøvd å måle bruddstyrke. Ryker på 8 til 12#, beregnet ut fra 8 og la på litt ekstra. 3x9 pluss 3×6 i løkka. Skulle holde til 50+ men prøvde den først på 30-punderen. Den begynte snart å knake og sprake og jeg var forberedt på at den ville ryke. Gikk opp rett under forsterkninga til løkka. Hva har jeg gjort feil? Mener jeg har passet på å ha likt strekk på alle trådene.
Dobbelt så mye margin for lin? For lite bivoks? Ubrukelig tråd? Tvunnet feil?

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Gooseman »

Hørtes rart ut.. Dårlig kvalitet? Vanlig flamsk tvist?
Jeg har brukt lin på 85 punderen min. Brukte voksa lintråd 18/3 (ca. 0,7mm) fra sløyd-detaljer. Ca 11pund bruddstyrke i snitt. Brukte 3x12 tråder + forsterkning i løkke og tømmerstikk, og den har holdt mange skudd foreløbig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av GreenMan »

Sannsynligvis dårlig kvalitet på lintråden


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takker for innspill! Det kan virke som at tråden er for kort i fibrene, rett og slett.
Har brun og hvit 18/5 fra skinnlåven, kan prøves. Ellers så kan jeg vente til jeg kommer over noe naturfarget tråd av rett kvalitet :-)

Edit: Ja, vanlig flamsk løkke, Gooseman.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Husker du hvilket merke tråden er av? Jeg har kjøpt noe lintråd hos husfliden (til å sy med, ikke med tanke på å lage streng). Den er óg veldig svak, og bærer preg av svært korte fibre.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Det er denne fra Husfliden, tenkte den var kjekk til å surre pilnokker og kanskje fjær. De hadde noe tykkere også men tror det meste var Rauma og er muligens like klein?
Nå ble det gjenbruk av strengen, mer enn sterk nok til den ene barnebua.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Surringer er den nok helt fin til, det er neppe noe feil på tråden i og for seg. Når jeg ser typen og størrelsen på spolen mistenker at det dreier seg om vevgarn av noe slag. Da er det ingen stor overraskelse at det ikke er så høy bruddstyrke på den enkelte tråden.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Det har du rett i, det ble nevnt veving. Om det var til innslag, kanskje?
Jeg lagde meg en i skinnlåven-lin (18-5) som skal prøves om litt :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Var en tur på søpla her i våres og der var den et kar som skulle kaste to lengder ubrukt 110 mm rør. Jeg tar de, sa jeg og tenkte på pil- og bueoppbevaring. Det lengste ga akkurat 3 rør på 90 cm, det korte tror jeg blir til å ha buer i. Kjøpte lokk på Biltema, enkelt og billig. Må innrømme at jeg kjøpte et par 1 m rør der også, blir greit med litt trygg oppbevaring av pilene. De med pappskive skal til en kamerat i Bergen, 10 blinkpiler fra Kviljo samt ei plystrepil av egen produksjon. Har laget en mal så det er i teorien plass til en tylft og ei ekstra i midten :-)
Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar