Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hadde en lita økt med pilskaftspikking i dag og snubla over kappet fra flatbua i ask jeg lagde i fjor. Vurderte å lage piler av det men tenkte at det kanske var nok til ei snill barnebue. Nå kommer snart nieser på besøk igjen. Klarte å presse noe som kan bli ei Nydam-aktig bue også ut av emnet.
Begge buene er med sidenokker og 65,5'' hakk til hakk. Total lengde omtrent 70,5''. Barnebua bare skjært til både bandsag, pusset og rundet. 25×11 mm i grepet ut til 10×9mm ved nokkhakket. Ikke tillret, bare spent opp. Ca 9#@20''. Kan kortes ned hvis den er for slapp. Har bygget opp grepet litt så den blir bedre å holde. Edit: Et stivere grep kan kanskje hjelpe litt på at bua bøyer på midten. Vi får se hva som skjer. Kanskje kjøre over et par runder med strykejernet og gi buken litt varme også? Fikk begynt innskyting i skauen.
Bilde
Bilde
Bilde
20'' trekk, 14 cm strengehøyde.
Bilde

Den andre kan det bli snert i, her må jeg nok gjøre en del justeringer. Utgangsmål er 25×21 mm i grepet og 11×11 mm ved hakkene. De to ble skilt ved et snitt på bandsaga, bare spon og tynne fliser til overs fra emnet.
Bilde
Her er den med slakk (egentlig helt stram) streng trukket til 15''. Ser litt stivere ut nede (til venstre) men venter med finjusteringer til jeg får den opp på 6'' strengehøyde.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det går strykende med barnebua.
Olivenolje og strykejern :-)
Bilde

Fått tillret den andre litt. Her med 6'' strengehøyde trukket til 20''. Måler 20# @15'' så den må nok slankes litt mer.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Den var ny. Funker bra som varmebehandling?
Skikkelig tøff bue forresten :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, håper på en lett og kjapp en :-)
Om det funker vet jeg ikke men det gjelder å ha troa. Jeg tenkte å gi det et forsøk, lett å bruke når det bare er ei flat list. Jeg tenkte at å varme inn olja også var lurt men det vil jo snart vise seg. Nå ligger den i boden noen dager for å få opp fukten, rapport vil følge.
Det er nok ikke umiddelbar fare for kompresjonsskader i en så flat, lang og mild bue men gøy å prøve.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hadde en snutt av et horn liggende, blir en ynkelig Nydamspiss men jeg har ikke planer om å bruke den som stikkvåpen. En får håpe på langvarig fred og runde den så en ikke er til fare for andre skyttere eller meg selv på banen :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Var en kvikk tur til Kviljo for å kjøpe en bunt piler for en kamerat og litt diverse forbruksvarer.
Jeg har tillret bua på 22'' og trekker 26''. Siden bua bare er 65'' ntn så er det helt på grensa med trekket. Får se hva den havner på etter innskyting. Ivar mente at det kunne være på tide å ta varmebehandlinga nå. Hvis en får kompresjonsskader så er det jo for seint, det er et godt poeng.
Prøver med rå linolje og strykejern. Lett oppbygging av underlag med litt superlim og kapp, surret fast i endene og med 1 3/4'' motbøy. Jeg pleier å avbilde øvre buebein til høyre som hovedregel, her er et lite unntak.
Går ikke for sterk motbøy i tuppene da det kan gi litt ustabil bue som er lett å vrenge. Takk til Ivar for flott service og gode råd :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

En lys nøttebrun farge på buken, sa godeste Ivar at kunne være noe å tenke på. Strykejern og linolje på ask ble omtrent sånn:
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Øyvind »

Fine hunkjønnsbuer (tog du an?) :D

Et lite, enkelt hus (hunkjønn):
ei bu – bua – buer – buene

Innretning for å skyte piler (hankjønn):
en bue – buen – buer – buene
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Æ tog 'an - eller hu :)
Du vet vel at Sørlandet er skikkelig a-endingsdistrikt? Dialekta er likare Ivar Aasen-mål enn dei fleste trur.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da er et par barnebuer og en bunt korte og lette piler klar.
Forsiktig prøve med kort trekk og fire meter, det var tendens til ok samling :-)
Bilde

Bilde

Bilde
Nydam-aktig pynt ved hjelp av tjærebånd og surringer
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Nice! Laga barnepiler selv i dag :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det høres bra ut, Gooseman :-)
Jeg har brukt litt kort kapp av fjær som jeg fikk med på kjøpet av Ivar samt det som blir til overs av fullengde fjær. 60mm lengde med litt høyde ga fin styring. 5/16'' skaft av poppel og kort skruspiss.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da har det gått sju døgn siden bua fikk varmebehandling, spent opp og viste omtrent en halv tomme motbøy og nesten 5# opp @ 15''. Får prøve meg på en forsiktig innskyting og se hva som skjer :-)

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

150 piler og en del kopper kaffi senere er jeg på mitt normale 26'' trekk uten tegn til kompresjonsskader eller knekk. Om lag 3/4'' medbøy :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Liker Nydam! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar