Jægers gjerdestolper

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Aha, ja det må jeg kanskje si ja til!
Får se om skuldrene klarer det, tar gjerne et par prøvedrag fredag eller lørdag :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

I tilfelle det blir tur østover i oktober og ei York-runde ;-)
Og noen butte piler til hagebruk.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Bilde
Pilbunten klar til bruk

Bilde
Standardpiler i solnedgang. En start ihvertfall
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Standardpiler nærmet seg ferdigstillelse. Følger rådet om å legge meg på målene, på de blå tapebitene er vekta notert. Et par skal pusses litt ned, et par må ha litt mer vekt før de er i mål. Enten lim, vikling eller ekstra lakk. Vi får se, satser på 805-810 grains når de er ferdige :-)

Bilde
Det kunne vært fristende å beskjære bort alt rotet men det er vel sånn virkeligheten for de fleste som tuster med dette?

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Are »

Ser der ja.
Anbefaler ikke viklinger for å øke vekt, siden det også øker luftmotstand.
Vær også klar over at balanserer du for nærme minstevekt, kan du oppleve at vekta plutselig blir for lav ved en senere anledning. Har selv opplevd det i tørrere vær. Lønner seg derfor å veie pilene noen få dager før konkurransen for å forsikre seg mot at ingen av dem er under minstemål.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Allan »

Hvis en tyner vekta veldig langt ned kan en ende opp som meg med et par std. piler som må ligge et øyeblikk i en vannpytt før bruk for å være godkjent [WINKING FACE]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takker for vise ord, skal legge på såpass at de tåler å bli filt litt i etter treff med stein et cetera uten å være i faresonen :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Da havnet standardpilene mellom 814 og 825 grains.

Lengdepilene ble kun skutt de to gangene under NM, det kan virke som den fikk kjørt seg mot småstein og hornet jeg brukte var nok heller kleint.
Fortsatt usikker på om jeg har anledning til å reise til Vestfold 2. oktober men får ordne disse sånn i alle tilfellers skyld.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av nidrinr »

Lengdepiler blir fort forbruksvare. Uansett hvor lang tid det tar å lage gode lengdepiler..

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Det ser sånn ut, ja. Nå har jeg kappet av horntuppene og limt på noen kulespisser uten bly for at de kanskje skal tåle mer. Mister nok noen meter men jeg lever heldigvis for og ikke av mine artige hobbyer :-) Hvis jeg får anledning blir det kurs i fluktpilmakingens noble kunst hos Kviljo i november.
Det neste prosjektet blir kanskje ei lengdebue. Trolig ikke så tøyd til grensene som ekstremholmisen i manualen men noe i den gata, vi får se.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Etter samlingen i Vestfold kan jeg si meg fornøyd med blinkpilene. Ikke at jeg traff noe nevneverdig i vinden men de fleste var i nærheten av skiva. Inspirert av alle de fine stridspilene plukket jeg med meg en Hector Cole type 16 fra Ivar i går. Den skal få et ordentlig skaft og bli ei godt laget standardpil. Det er ihvertfall intensjonen.
Edit: Snubla over denne lille epistelen om et besøk hos Hector Cole: http://www.gentle-traveler.com/a-visit- ... ctor-cole/
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Are »

Gratulerer. Hvor mye veier spissen?
Gjetter du kan gå for ganske lett skaft for å komme i nærheten av vektkravet.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Takk, skulle gjerne hatt råd til å kjøpe flere ;-)
Vekta er bra, kun 175 grains / 11, 3 gram så den kan kok ha et passelig solid skaft. Falen er snaue 10 mm. Tenker å få meg en Tudor også etter hvert. Men først har jeg en del andre ting og prosjekter som må ferdigstilles.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

Kom hjem med en Tudor etter siste besøk på Kviljo. Husker ikke produsent men det var ikke Hector Cole. Prisen var hyggelig og spissen veier 160 grains. Bilde

Med disse siste 3 + 6 så har jeg passert 50 piler satt sammen av egne og andres deler og feirer i kveld juPILeum med tilsammen 57 piler ;-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Jægers gjerdestolper

Legg inn av Jæger »

De seks nederste på bildet over er med taperte skaft fra Boyton og noen ganske små fjær som Ivar hadde liggende. Kombinasjonen er god hvis pilslippet er bra, skaftene kan anbefales og Ivar har en del på lager såvidt jeg vet :-)
Nå har jeg så mye forskjellige piler og har masse å lære og teste og bruke opp før jeg lager flere, tror jeg.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar