Prosjekt viktoriansk frue

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

Takk Vibeke, der gikk den helga og nå er jeg I gang på den edwardiask varianten :wink:

Hun ser ut som om hun ikke har noe problem med bevegelighet, men hun skal være en bondekone som må jobbe beinhardt året rundt. Tror det var kvinner av en litt annen klasse som drev med bueskyting, og de var det ikke forventa at skulle gjøre noe hardt arbeid. Det er en del forskjell mellom hennes klær og det jeg har sett i bøker som skal vise klær fra upper middelclass og oppover på den sosiale rangstigen. Det er ser ut som om Ruths første kjole ,den mørke, har litt ekstra stoff øverst rundt skuldrene for at hun skal kunne arbeide og den lyse hun syr har i tillegg litt puff utover i toppen av ermene. Så vidt jeg fikk med meg var det ikke beining i overdelen til kjolene til Ruth. Men veldig nyttig å se hvordan hun beveger seg :)

Jeg er nå godt i gang med å sy på underskjørtet og så langt ser det lovende ut.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Vibeke »

Tuva skrev:Takk Vibeke, der gikk den helga og nå er jeg I gang på den edwardiask varianten :wink:
Hvis du har problemer med å fylle helgene så kan du jo fortsette på The Tudor Monestary farm og The Secrets of a/the Castle (der de deltar i byggingen av en middelalder borg). :D :wink:
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

Underskjørtet er ferdig. :D Jeg må bare få kjøpt en litt kraftigere hekte til lukkingen slik at den ikke drar seg. Nå har jeg de delene av undertøyet som vil bli formgivende, så nå føler jeg at jeg har kommet et stort steg på vei og snart kan ta fatt på det som skal synes :)
Bilde
Bilde
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser flott ut, du er flink. :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Bowman »

Ser svært bra ut Tuva. Stå på. Du er flink ja. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Lurz »

:D flott begynnelse!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Vibeke »

Spennende!
Gleder meg til fortsettelsen Tuva. Flink er du!
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

Jeg har ikke gitt opp, men jeg står litt fast. Jeg er godt i gang med blusen til antrekket. Jeg kjøpte et mønster og begynte på foret for å se at størrelse og passform ble rett. Det satt perfekt nesten med en gang. En liten justering på bystekilen og langs kneppingen så var det helt flott. Så glad og fornøyd kjøper jeg stoff til selve blusen og begynner på det. Kroppen går bra, noen litt rart på nederkanten bak, men det kan jeg fikse. Så kom ermene og jeg fikk lyst til å kaste ting veggimellom. Jeg syntes mønsteret så noe underlig ut, så jeg gjorde en test i en gammel stoffrest. Og godt var det! Erme skal være i to deler selve ermet (moderat lammelår) og en mansjett som skal sitte tett. Selve ermet skal klippes i en del per erme, totalt 2 stk sier oppskriften. Så skal det brettes på midten så merkene passer og syes sammen langs den buede kanten. For så å rynkes i endene for å passe ermegap og mansjetter. Høres greit ut det? Men da jeg forsøkte å gjøre det endte jeg opp med en skjev greie som ikke så rett ut i noen ende og i toppen der den visstnok skal rynkes for å passe til ermegapet er så trang at jeg ikke får armen min gjennom opp til overarmen. Den er så trang at selv om jeg hadde laget to istedenfor en av delen er den for mindre enn ermegapet. Mansjetten som skal være tettsittende skal visstnok også syes helt igjen og ike ha noen form for lukkemekanisme og man skal bruke begge to delene som skal klippes på et erme. Jeg har vist mønsteret til to venninner som syr, ingen av dem forstår heller hvordan det skal bli et erme av mønsterdelene. Jeg la det hele vekk og forsøkt å skrive til dem som utga mønsteret (jeg håpet at de kanskje hadde inkludert feil mønsterdeler til ermene eller noe sånt), men det har gått snart en uke uten svar så jeg er redd det ikke er noe hjelp å få fra dem. Men jeg er veldig usikker på om jeg skal gjøre videre
A) forsøke å lage mønster på ermer som jeg kan sette på kroppen jeg allerede har gjort en god del jobb på.
B) Gi opp og begynne fra starten av med et nytt blusemønster
C) kjøpe mønster til en jakke og håpe ermene fra den kan brukes på blusen også med litt modifisering.
Noen som har fornuftige råd? Utover si noe stygt, ta seg et stort glass vin og legge prosjektet i skammekroken en stund. Det har jeg gjort, men nå er det på tide å komme videre.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Are »

Høres kjent ut. Har måttet inprovisere mer enn en gang på ubruklige mønstere. Sålenge du er fornøyd med bolen, ville jeg beholdt den. Veien jeg ville gått (og pleier å gå i slike tilfeller) er lag mal selv... Sålenge du vet hvordan det ferdige resultatet skal se ut bør det være mulig å knekke det ned til en mal. Lag maler og prøv deg fram. Som glad amatør pleier jeg å feile noen ganger før det funker, men jeg blir stort sett fornøyd. Problemet med en del draktdetdeler er at det ofte ikke finnes gode maler. Så da må jeg ta utgangspunkt i en midels god og forbedre den. Hadde sikkert gått lettere med en skredderutdanning :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

BildeBilde
Jeg gjør fremgang igjen Bilde Etter en trivelig syhelg hos Vibeke sist helg er skjørtet nesten ferdig. Det skal bare legges opp og ha flere hekter bak. Og delene til jakka har jeg klippa både i begge stoffene. Jeg bruker mønster fra Truly Victorian denne ganga. Jeg har sydd en prøve alt for å sjekke størrelse/passform og så langt er jeg veldig fornøyd med deres mønster.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Are »

Bra det går framover. Dette blir stilig. Gleder meg til å ta det i øyesyn.
Hva slags fôr endte du med til jakka?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Tuva »

@are jeg endte opp med lys gammelrosa bomullsateng til fôr. Den er glatt så det ikke vil henge i blusen, men har samtidig litt stabiltet så jeg tror dette blir bra.

Jeg håper jeg kan klare å få det klart til inneNM. Ikke helt sikker ennå på om det er realistisk, men jeg prøver

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Prosjekt viktoriansk frue

Legg inn av Are »

Det bør funke bra som fôr. At det er glatt inn ermene er viktig.
Kult om du får den klar til NM. Klarer jeg å finne blusen innen den tid skal jeg prøve å få den med hvis du fremdeles er interessert.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar