Garve skinn

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Student
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 feb 2016, 14:45
Bosted: Oslo

Garve skinn

Legg inn av Student »

Hei!

Jeg skal garve skinn til en skoleoppgave og har et hjortekalvskinn til rådighet. Det virker som det er noen som har drevet med dette her inne og jeg lurer på om det er mulig å fryse skinnet etter at du har avhåret, og avkalket det??
Hvis det er mulig, hva er i såfall ulempene eller fordelene ved å gjøre det? Er det en spessiell måte å tine det opp igjen på?

Mvh
Ingrid
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Garve skinn

Legg inn av MalaWolf »

Hyggelig med litt garvejobbing her inne igjen :)

Joda - du kan fint fryse det. Det er en fordel faktisk å fryse våt råhud etter det er skrapt og avhåret, særlig om intensjonen er å fette skinnet.
Iskrystallene vil "skyve" fibrene fra hverandre, noe som igjen gjør at fettet trekker letter inn i skinnet når det dyppes i lunka hjernegugge...

Spørmålet er om du skal fette eller barkgarve? Uansett gjør ikke nedfrysing jobben noe værre. Tvert imot.

Var med på en fette/røyke sesjon med Christian for noen år siden. Christian flådde og en grevling han hadde hatt noen måneder i frysern. :twisted:

How To Basic Brain Tanning by:John Milandred - YouTube
Sist redigert av MalaWolf den 04 feb 2016, 18:49, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Garve skinn

Legg inn av Sturlabuer »

Hei!
Kalv av hjort er et greit skinn å starte med. Det har ingen betydning om du fryser skinnet ned eller ikke, så lenge det er nøytralisert
etter avhåringen.
Dvs. om du har brukt kjemi for å lette hårfjerningen. Nøytralisering er skylling med bevegelse i nok vann til at pH i skinnet
er nøytral eller svakt sur. Bruk gjerne litt eddik i siste skyllevann.

Skal du barkgarve eller fettgarve skinnet? Semsket eller ikke? Skal du fettgarve, kan du sause det inn med "majones" før du fryser det.
Det gjør prosessen med mykgjøring litt enklere. Ved fettgarving kan du når som helst fryse skinnet for å fortsette siden.
Det eneste du bør tenke på er at skinnet brettes slik at du får en flat tynn pakke. Da er det mye raskere å tine det igjen enn om det har blitt
fryst ned som en klump.
Bare fordeler med frysing, ingen ulemper. Husk bare å ikke legge skinnet til tining på et varmt gulv for så å glemme det litt for lenge.

Lars

Edit: Ser at Malawolf har vært inne i mellomtiden og svart på samme :wink:
Student
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 feb 2016, 14:45
Bosted: Oslo

Re: Garve skinn

Legg inn av Student »

Så bra at det går ann å fryse det, det gjer det mykje enklare! :)

Eg tenkte å fettgarve det. Då vil eg enten få tak i hjerne på slakteriet eller fettgarve med noko anna.
No er eg begynt med avhåringa, og det går ganske greit faktisk. Det einaste problemet mitt er at eg slit med å få av det øverste hudlaget/ membranet. Skjønna rett og slett ikkje korleis det skal komme av. Er det eit vanleg problem?

mvh
Ingrid
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Garve skinn

Legg inn av MalaWolf »

Narven er hard å få av ja - ingen tvil om det. Jeg la mine skinn i lut først, til håra slapp. Deretter er der bare nøytralisere skinnet i eddikkvann og skrape i vei. Hva slags verktøy bruker du ?
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Garve skinn

Legg inn av Sturlabuer »

Hvis du får problemer med å bruke hjerne, så fungerer eggeplommer helt fint. Nesten samme greia, emulgert fett.
Du kan eventuelt blande oppi litt matolje, kjøres i en mixer av noe slag.

Jeg pleier å fjerne narven, det øverste hudlaget, før huden er helt nøytralisert. Da er den litt tykkere og det gjør avskrapingen enklere
for meg på tynnere huder.
Hva slags underlag bruker du når du skraper? Jeg bruker en kort trestamme, dia. 15cm som underlag.
Med et passe skarpt metallblad, langt nok til å holde med begge hender, går det ganske greit å skrape av 0,5 - 1,0 cm brede strimler.
Nakken er tøff. Buken er tynn, så her må man være litt lettere på hånden.
Jeg regner med at du skraper vått?
Student
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 feb 2016, 14:45
Bosted: Oslo

Re: Garve skinn

Legg inn av Student »

Eg brukar ein god kniv, og når eg hadde fått teknikken inn gjekk det mykje lettare. Men usikker på om eg har fått av absolutt alt, vil det gjere det umogeleg å garve, eller går det greit om det er enkelte punkt han sitt på framleis?

Når veit man forresten når skinnet er ferdig nøytralisert?

Mvh
Ingrid
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Garve skinn

Legg inn av MalaWolf »

Vannet fra skinnet skal ikke føles ut som glatt såpevann - men ha nøytral ph... det var det jeg gikk ut i fra.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Garve skinn

Legg inn av Sturlabuer »

Om du ikke får skrapet bort all narven så går det allikevel fint å garve skinnet.
Det blir mest en utseende det går på. Slike områder kan også bli litt tøffere å gjøre myke, eventuelt bli litt
stivere i det ferdige produktet. Jeg har garvet både rådyr og elg med og uten narv.
Rådyr kan bli fint og mykt med, elgen krever mye jobb og blir ikke like myk. Man får fettet inn bare fra ene siden.
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Garve skinn

Legg inn av Skaukraft »

Et lite råtps: Soya lecitin, som fås kjøpt hos de fleste velassorterte helsekostsjapper er et fullgodt alternativ til hjerne, men mye mindre grisete.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Student
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 04 feb 2016, 14:45
Bosted: Oslo

Re: Garve skinn

Legg inn av Student »

Så greit! :)

No har eg fått skrapa det nesten heilt ferdig, berre litt igjen på kjøttsida, så er det klart for å garve det.
Har fått tak i hjerne frå det lokale slakteriet så må prøve med det.

Har dere kokt hjernen før bruk, eller bare smørt den inn i huden? har lest litt forskjellege metodar for korleis det kan gjerast, så tenkte å høyre kva doke har prøvd, og korleis det fungerte :)

Mvh
Ingrid
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Garve skinn

Legg inn av MalaWolf »

Kok og knus hjernen i vannet. Så kan du dyppe hele skinnet i suppa når vannet er lunka (under 30grader).
Svar