Mikrobyggeriet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Dønn i orden HEO, og jeg ser jo godt at både du og nidrinr har rett, jeg må ta mye mer rundt midten. Men er egentlig perfekt halvsirkel det ideelle? Bør ikke buen bøye mer ut mot tuppene fordi tynnere ved tåler mer bøy? Eller er jeg helt på bærtur? Var forresten på bærtur i går, skauen er full av blåbær. :wink:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av HEO »

Tror buen holder lenger hvis du får fordelt stresset av lemmene jamt over. Nå er det størst belastning rundt området 2/3 ut fra midten og da vil buen mest sansynelig få sett eller kompresjonsskader. Det er ikke noe must at buen må bøye i grepet, det spørs mer på hva man er ute etter. Dersom du skal ha trekklengde rundt 30" så tror jeg en liten bøy i grepet er greit. Den siste delen mot tuppene har for øvrig fin bøy.
Godt med blåbær her også!
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Allan »

Hva som er "best" er det ikke noe enkelt svar på. Hvis grepet ikke bøyer (eller andre deler av bua, for den del) så blir det som arbeider i sum kortere. Følgelig er det mindre tre som gjør jobben, og belastningen per cm større. Jeg ser ingen grunn til at noe skal være helt stivt på ei slik bue, men ettersom grepet er tjukkere kan det heller ikke bøye fullt så mye, og vil derfor være litt stivere enn utover lemmene.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av HEO »

Uten at jeg har altfor mye greie på det, tenker jeg mer slik, enn en hel halvsirkel:
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Piler til NM.
Fjær av kalkun og tiur. Tiuren ble tatt av en katt.

Bilde


Bilde

Nå må jeg bare få ræva i gir å melde meg på!

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av HEO »

:D
"For veik, for veik er kongens bue."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Jeg har mer sjøldau ask liggende og dette er neste prosjekt:
Bilde

Ikke begynt å bøye den annet enn lett gulvtillering enda. Nesten 219 cm lang og 3.5 cm brei på midten. Blir vel noe kortere i ferdig tilstand, men langbuer er jo lange...
Jeg gir meg ikke med billemønsteret:
Bilde

Dette kan bli utfordrende:
Bilde

Men med "hot stuff" fra Kviljo Buemakeri tenker jeg det går bra denne gangen! :-)

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Allan »

219 er skikkelig langt ja! Det ser ut som billene har vært litt slemme med stokken der, men det er jo bare å prøve.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av HEO »

Med lang bue blir jo strekkbelastinga på ryggen mindre, Kanskje ikke gå for så mye kortere enn 2 m, så kan jo dette gå. De hullene der er jeg heller litt mer skeptisk til. Blir spennende å se fortsettelsen.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Bowman »

jeg har tro på prosjektet ditt Harald. 219 er passe lengde for en skogens mann. De hølla ække no å bry seg med. Vil jobarecsørge for lufting under skyting. jeg er ikke full, bare trøtt. gjesp....hod natt. :P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Kviljo »

Det er ganske sikkert lurt å høvle bort en årring eller to for å se hvor langt billene har gravd. Superlimet fyller hullene fint, og var det på buken ville jeg ikke bekymret meg veldig, men når det er på strekksiden er jeg skeptisk til om limet vil gjøre stor nok forskjell. Du kunne eventuelt latt området med hullene være ekstra tykt, for å ikke belaste det området særlig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Planen er å bevare det "trelignende" mønsteret i ryggen. De billene har ikke gravd seg særlig dypt og jeg har jo hatt en fungerende flatbue med slikt mønster tidligere, som bare var 165cm(side 4 i denne tråden). Og den knakk ikke før jeg(av en eller annen grunn, jeg trodde vel den tålte alt) trakk den langt bak øret, omtrent 34 tommer. Og trettifire tommer er vel i overkant på en så kort bue...

Problemet kan bli de høla, men hvis jeg tar den ned en årring eller to forsvinner jo mønsteret. Altså må høla sikres på et vis. Kan det funke å fylle hulrom med tremasse og så superlim når det har tørket? Har uansett tenkt å bruke superlim på de tversgående spora - for sikkerhets skyld. 8)

Bowman og HEO: jeg kommer nok til å ta den med på trening så dere får se, og eventuelt lytte til gode råd. :mrgreen:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av nidrinr »

Som jeg har nevnt før også, de spora er ikke så farlige så lenge treet er felt utpå seinhøsten med en god og feit sommerårring som grunnlag for ryggen. De høla kan du enten fylle med epoxy eller no anna lim som funker, så tipper jeg du er kvitt hele faren. Jeg vil nok være mer redd for en skummel kvist som er fyllt opp med lim enn et sånt lite høl med lim i.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Epoxy ja, det var ikke så dumt! Men, de ytterste fire-fem årringene er ikke særlig tykke, treet hadde noen magre år før felling. Dessuten har det jo daua helt på egen hånd. Så jeg prøver, satser på at lengde redder meg. 8) Blir nokkforsterkere av rådyrhønn. Roadkill. :mrgreen: Skikkelig hillbillybue. :mrgreen:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis det er slike staver du absolutt vil jobbe med så er jo det okay, men ellers skulle det ikke være vanskelig å finne god ask i Vestfold. :D
Svar