Kogger, armbeskytter og skytehanske

Alt om det utstyret som hører til. F.eks historisk design på underarmsbeskyttere, kogger etc...
Svar
CONeXXiON
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29 jul 2006, 14:33

Kogger, armbeskytter og skytehanske

Legg inn av CONeXXiON »

Hei. Jeg har planer om å lage/skaffe meg kogger, armbeskytter og skytehanske i løpet av sommeren. Noen som vet om noe mønster eller noe til dette? Evt. om noen har noe å selge?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1854
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Har du tenkt noe på type, sidekogger eller ryggkogger? Selv liker jeg fx ikke ryggkoggere. Lagde et en gang, men syns det er tungvint å få fatt i pilene, mulig jeg er blitt for gammel og stiv i armene. Men du må finne det som passer deg. Skal du bare ha et kogger eller tenker du spesielt tid eller sted. Vikingtid, indianer?
Et par armbeskyttere her: http://bueforum.no/viewtopic.php?t=285
Koggere her: http://bueforum.no/viewtopic.php?t=267
..eller her: http://bueforum.no/viewtopic.php?t=309
På disse trådene er det også pekere videre. Kjøper du skytehansker så pass på at de passer uten "slark"
Håper det hjalp litt.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Kogger, armbeskytter og skytehanske

Legg inn av Bøck »

CONeXXiON skrev:Hei. Jeg har planer om å lage/skaffe meg kogger, armbeskytter og skytehanske i løpet av sommeren. Noen som vet om noe mønster eller noe til dette? Evt. om noen har noe å selge?
Siden denne tråden ligger under "Historisk gjenskaping" hadde du kanskje en konkret tidsperiode eller kultur i tankene? Gi oss noen flere hint, så får du sikkert flere konkrete forslag.
Jørgen Bøckman
CONeXXiON
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29 jul 2006, 14:33

Legg inn av CONeXXiON »

Tenkte på vikingtid. Har muligens et design som jeg har tenkt ut selv til kogger. Blir jo ikke helt autentisk da, ettersom jeg tenkte jeg skulle få til så jeg kan ha det både på ryggen og i beltet.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Fra vikingtid er det så lite kildemateriale på koggere at du står rimelig fritt. De eneste vikingtidskoggerne jeg har hørt om er nevnt i en annen tråd på dette forumet. På siden foran er det også bilde av et kogger fra Bayeux-teppet. Dette er så vidt jeg vet det nærmeste vi kommer en samtidig avbildning av noe man kan kalle et vikingpilkogger.

Jeg tror ikke det finnes bevarte armbeskytter eller skytehanske fra vikingtid. Det er ganske sannsynlig at de ikke brukte skytehanske. Selv bruker jeg en enkel lærlapp. Du kan evt. bruke en middelaldersk armbeskyttermodell hvis du ønsker å bruke noe som ikke bare er fantasi. Are kan en del om dem.
Jørgen Bøckman
CONeXXiON
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29 jul 2006, 14:33

Legg inn av CONeXXiON »

Ok. Tusen takk for svar. Men hvor stort bør et kogger være? Hvor mange piler bør det romme? Materiale?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Bøck skrev:Du kan evt. bruke en middelaldersk armbeskyttermodell hvis du ønsker å bruke noe som ikke bare er fantasi. Are kan en del om dem.
Tidlige middelalder er det svært få avbildninger og funn av finger-armbeskytter eller kogger. Fingerbeskytter vet vi ikke noe sikkert om før rundt ca 1400.
Jeg er desverre på lånt PC og kan derfro ikke laste opp bildene jeg har liggende på min egen.

Det finnes forresten et kogger på historisk museum i Oslo. Det er så latterlig trangt at jeg ikke skjønner at det kan ha rommet noe mer et bare et par piler, Ikke ta utgangspunkt i det. Det virker mer som en kuriosuitet enn et reelt kogger :)
'Jeg tror jeg ville laget det i lær CONeXXiON. Prøv deg fram med et billigere materiale føst. Størrelse: stor nok til å romme en del piler.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

i Hedeby ble det funnet rester etter kogger . de mener det se samme typen som på bayaux teppet.

http://www.vikingsna.org/translations/hedeby%20quivers/

-Ole
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Jeg og min bedre halvdel var i Estland (Tallin) for ett par uker siden. På vår vandring gjennom gamlebyen stakk vi innom Kiek in de Kõek (Nord-Europas største kanontårn på 1600-tallet). Dette tårnet er nå gjort om til 1600-tallsmuseum og der kom vi bla over ett par kogger.
Riktignok blir ikke dette middelalderkogger men...

Slik så de ut.

(bær over med den dårlige kvaliteten på bildene.. koggerene var i glassmontere og bildene er tatt med mobilkamera)

Bilde

Bilde
Svar