inneNM blinken

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: inneNM blinken

Legg inn av Lurz »

Ingen av dere på østlandet som har begreper om langt (å kjøre) :twisted:

Når det gjelder andre lange ting som fx York-round på 100 yards (90m), så har jeg nettopp hatt en deprimerende opplevelse, nemlig å lese Horace Ford, der han mobber skytterne på begynnelsen av 1800-tallet for å mene det ville være fantastsk å treffe skiva (120cm) med halvparten av pilene på 100 yards. Selv traff Ford med 262 ov 288 piler på dobbel York round. For min egen del er jeg ikke sikker på om jeg ville treffe med ei pil på det holdet :oops:

(York round = 72 piler på 100 yards, 48 piler på 80 yards, og 24 piler på 60 yards, totalt 144 piler)
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: inneNM blinken

Legg inn av olethearcher »

Teller man poeng også på "York round" eller bare treff?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: inneNM blinken

Legg inn av Lurz »

Poeng men litt andeledes.
Gull (vår 10 og 9) = 9 poeng. Rød (vår 8 og 7) = 7 poeng. Blå (vår 6 og 5) =5 poeng. Sort (vår 4 og 3) = 3 poeng. Og hvit (vår 2 og 1) = 1poeng.
Kalles "Imperial", og brukes i mange av de gamle rundene, bl.a "American Round"
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: inneNM blinken

Legg inn av olethearcher »

Flott! takk :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: inneNM blinken

Legg inn av Bowman »

Det hender at vi også kjører langt Lars 8) men du ligger nok foran meg i den type lengde. Jeg kankke no fårr at jeg bor i Vestfold. Sentralt i forhold til mye :D men det står respekt av kjøringen din. Men nå blir jo nm mest sannsynlig nede hos deg så da får vi rettet opp litt. York round er nok krevende og jeg har ingen forhåpninger om å treffe i første omgang , men det meste kan øves inn. På american round sist sommer som har 55 meter som lengste avstand så skjøt Ingar ganske bra. Men han tilføyde i det momentet at det slettes ikke var så bra første gang de prøvde det ut. Jeg er sugen på York i forbindelse med et lengdeskytingsstevne jeg prøver å få til i september neste år. Vi har en 120 cm halmblink som får stå sin prøve. Jeg har lyst til å male blinken i de historisk riktige fargene med gull i senter. Vi har begynt å så smått å jobbe med prosjektet. Lager en tråd på det etterhvert.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: inneNM blinken

Legg inn av Allan »

Jeg skal absolutt prøve å få til å delta på en lengre 'round, det virker moro. Mtp avstand (reise, ikke skudd), så er ikke avstandene for meg som bor sentralt i innlandet så avskrekkende. Jeg har f. Eks ganske nøyaktig én time å kjøre til mjøsbrua. Jeg er bare ikke så glad i å kjøre bil.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

inneNM blinken

Legg inn av Bowman »

Jeg elsker å kjøre bil. Hadde jeg kunnet leve av å kjøre rally så hadde jeg gjort det. Det har vært høy John Unnerudfaktor hos bowman i mange år. 6 prikker fra en morsk og feit bilkonstabel her i fjor satte igang en høy endringsfaktor. Nå kjører jeg som en nervøs kjerring. ;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar