Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Den begynner å få litt av ei livshistorie den der :) Så lenge den er fiksbar er det håp, også er somregel læringskurva bratt når det går galt. Det er jo bra.

Kjekt å se hassel-buen ferdig. Kanskje det kunne latt seg gjøre å spleise inn mer foroverbøyde tupper? Eventuelt kombinert det med lavere strengehøyde? I alle tilfeller er jo en hornbue som skyter en suksess! Mener jeg har sett illustrasjoner av tilsvarende type bue med omtrent like lav sal/siya-vinkel.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Simen: Hadde faktisk ikke sett den Korea-videoen. (har ikke hatt tid til å se nøye på den enda heller, men det kommer) I prinsippet er det samme type hornbue, geometri, størrelser og framgangsmåter varierer mer eller mindre. Men det ser veldig spennende ut hvordan han tilpassser deler med adze og fil nærmest på frihånd. :shock: Hadde vært ålreit å vært så gog håndtverker.... :mrgreen:

Ivar: Det var iallfall nok liv i den da den vrei seg ut av styring. :? Vet jo aldri hvordan det går til slutt, men i prinsippet, og ifølge Adam K, burde den ikke være noe i veien for at delamineringer kan limes.

Når det gjelder hasselbuen kan det være en god ide å prøve litt lavere strengehøyde. Nå ligger den ca på (mitt) fistmele. Tror ikke jeg gidder å styre veldig mye mer med den. Litt for mye rare ting.....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Det er mulig denne er lengre, og at det hjelper litt med rekurverte siyahs, men det er jo nesten helt rett overgang mellom sal og siyah på denne. Hvordan den ser ut oppstrenget skal dog være usagt.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Om bua ble litt liten, så ser den i alle fall veldig bra ut. (Jeg får la vær å vise den til Aili, ellers kommer hu til å mase på deg om å få kjøpe den..)
Jeg venter fortsatt på at det skal komme en ledig dag seilende forbi og tuppe meg i ræva så jeg kommer i gang med ei hornbue jeg og. Det hjelper å se på hva du får til her :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Nå er det vel litt for mye rare ting med den bua til at jeg vil selge den uansett.....
Kort maks-trekk, en litt skjeiv siyah som jeg ikke klarer å rette mer, litt langsgående sprekker og skjøter i horna, og krøllete råhudlag :?
Og ikke gidder jeg styre med å kappe den opp og vinkle om / bytte siyaher.
Var ute å skøyt med den på 50 yards i går, og pilene kom fram, så da har den har gjort nytta som ekspriment med hasselkjerne.

Hadde tenkt å legge den til utlodning i "gibort-tråden", men da hadde vel bare en annen som heller ikke passer til å skyte med den fått buen. :twisted:
Så hvis Aili vil ha den kan heller hun få den. 32# @ 23" passer vel sånn ca? Og så slipper jeg styre med trekning.......
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av dagsunde »

Heldige Aili!
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Da må jeg på vegne at Aili si tusentusen takk! Aili blir nok VELDIG glad for den bua :) -Jeg tipper dralengde og pundstyrke er omtrent perfekt. Akkurat nå er unga hos Ahkku (bestemor), så jeg skal overraske henne ved en passende anledning.

-Men du får ikke lov til å gi den til Aili uten å få noe igjen. Er det noe du trenger av utstyr, materialer eller hvasomhelst?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Om du insister, og føler det bedre.
Men det kan ikke være mye, det ville blitt litt som å selge bua, og det var det jeg syns den var for dårlig til.
Husk at jeg i utgangspunktet hadde tenkt å lodde den ut på gibort-tråden. Var bare at jeg kom til å tenke at det var bedre den gikk til en den kanskje passa til....
(og husk signatur-linja mi.... )
Regner med å komme opp til Skurven på søndag 2. august, hvis det er folk der. Kan ta den med da. Må desverre ned igjen onsdag allerede.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av dagsunde »

Er ikke Aili blitt en kløpper til å knappe flint, da?
Håndverk mot håndverk...?
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Vi blir nok enige om noe som passer. Jeg har endelig fått somla meg så langt som å starte med verktøyproduksjon til hornbue. Har hatt planen og mesteparten av materialene klare lenge, men det var den der dørstokkmila da..
Jeg kommer nok til å spørre deg litt til råds på Skurven, for nå har jeg tenkt at jeg skal gjøre alvor av planene. Har du sån der "taustrammer"? Eller "tencik" som den heter?
Bruker du forresten konkav/konvekse overflater på trekjerne/horn når du limer dem sammen, eller flatt mot flatt? Jeg skal lage meg sån der taggeskraper, og da er det greit og finne ut av hva dere som har gjort dette før har erfaring med
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Har en sånn "taustrammer" ja. Kan ta den med oppover (må snart begynne å skrive liste, ellers blir noe liggende igjen...)
Limer flatt mot flatt. Stort sett av latskap. Prøvde en gang flatt horn mot svakt konveks trekjerne. Skal visst egentlig funke, men for meg førte det til langsgående sprekker i hornet. Mulig hornet ikke var varmt nok under liminga.
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Kommer nok til å prøve flatt mot flatt på den første jeg også. Rett og slett fordi jeg ikke har laga til konkav/konveks sikling med passende tagger. Enda :) -Og fordi jeg har litt lyst til å komme i gang snart. Den aller første blir nok noe ala MB i formen tipper jeg. -Har lest en god del gamle og nye poster på atarn i sommer, og det virker som et godt design å starte med.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Da håper jeg du fant tegningene til Andrew Hall på ATARN? (mb v.2) Jeg syns de er gull til første hornbue!
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Ikke sikker. Har du en link? -Den jeg har sett mest på er nok uansett denne: http://atarn.net/phpBB2/viewtopic.php?t ... sc&start=0. Kan ikke no for det, men buer blir mer interessante når de kommer opp over 130-140#.. -Jeg veit det er en sjukdom jeg har... :roll:

Etter et par forsøk er nok en slik en målet :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Link her:
http://atarn.net/phpBB2/viewtopic.php?t ... ht=hornbow
Gå til side 2 og last ned "MB Plans v2.pdf"
Står endel nyttig i resten av tråden også.
Lykke på reisen! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar