En meget lovende bueskytter!

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Jacob97 »

Denne ble delt på en facebookgruppe i kveld. Fredrik imponerer meg mer og mer, og om han bare begynner å konkurrere i NBF-stevner også, så vil han nok representere Norge i utlandet om få år.
https://vimeo.com/122259206#at=98
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Bowman »

Stas. Gla gutten er i form. Jeg heier på Fredrik. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Skaukraft »

Imponerende.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av GreenMan »

Jacob97 skrev:... Fredrik imponerer meg mer og mer, og om han bare begynner å konkurrere i NBF-stevner også, så vil han nok representere Norge i utlandet om få år.
Men øsnker vi egentlig det :D
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev:Jacob97 skrev:
... Fredrik imponerer meg mer og mer, og om han bare begynner å konkurrere i NBF-stevner også, så vil han nok representere Norge i utlandet om få år.

Men øsnker vi egentlig det
Torte ikke nevne det men jeg er enig med deg. La oss gi gutten et godt miljø hos oss før idretten tar ham. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Allan »

Jeg er enig med Green- og Bowman. Unge, lovende skyttertalenter som Fredrik er framtida til Norsk Langbuelag. Hvis en har den holdningen at NBF er noe finere eller bedre enn NL, så har sistnevnte ei dyster framtid. Det er derfor viktig å huske at NBF ikke er noe bedre-men noe helt annet.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Jacob97 »

For all del, behold han i det historiske miljøet, men om han blir så god som han ser ut til å bli bør vi ikke hindre han i å søke sterkere konkurranse enn oss. Om han er kapabel til - og har lyst til - å representere Norge i et fremtidig (f. eks.) 3D EM, så er det en mulighet han kun får via NBF, ikke fra Langbuelaget. Det er heller ingenting som tilsier at han skulle legge det historiske utstyret og det skyttermiljøet vi har på hylla, jeg tror nok at han istedet vil kunne bidra til å fronte nettopp dette. Han er allerede medlem i SK Vidar (om jeg husker riktig), og dermed også NBF. Han har også skutt noen få NBF- stevner så vidt jeg vet (blant annet NM-Felt), og det har vel ikke skadet gutten på noe vis?

Jeg har fått inntrykket av at han først og fremst er historisk bueskytter, og at Langbuelaget er viktigere for han enn NBF er - foreløpig.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Hardwood »

Langbuelaget er topp, men la oss være ærlige her ; det er ikke noen stor interesse for presisjonsskyting i langbuelaget. Forrige innlegg i den eneste tråden om presisjon var for et halvt år siden. Fire innlegg de siste fire år. For all del, mange liker å skyte presisjon men hvem i langbuelaget skal hjelpe denne karen videre ? Jeg har selv vært der, jeg var veldig hektet på å bli best mulig og vant inne nm første gang jeg stilte opp. Jeg jobbet seriøst både med teknikk, mental trening og ikke minst testing og justering av utstyret. Det er ikke dette langbuelaget har fokus på. La oss få slutt på denne rivaliseringen mellom NL og NBF. All bueskyting er gøy, og vi bør oppmuntre slike som Fredrik til å søke kompetansen der den er, og samtidig ha åpen dør hos oss i det historiske miljøet.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av GreenMan »

Nå tror jeg ikke vi skal ta de aktive medlemmene på forumet til inntekt for NLs generelle medlemsmasse. Det er tross alt flest historienerder og buebyggere - som ikke nødvendigvis har mest fokus på presisjonsskytinga her inne. NM viser jo at i det historiske miljøet er dyktige skyttere som vi ikke nødvendigvis ser her inne der ute. Noen av dem skyter også i NBF regi. Og jeg tror de fleste kommentarene om NBF og om vi vil ofre Fredrik til dem er mest ment som spøk, men med en seriøs undertone. Og NBF har vi jo lekt med før, uten at vi har blitt tatt på alvor av mange i det miljøet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Hardwood »

Joda, det stemmer sikkert for de fleste i laget. Men det er en grunn til at de seriøse presisjonsskytterne våre er med i NBF. Jeg har hørt alt for mange nedlatende kommentarer om NBF og FITA i det historiske miljøet, det er mange som har en negativ holdning. Men det er vel uungåelig.
Jeg har alltid ønsket mer fokus på presisjon i det historiske miljøet, jeg savnet det da jeg var mest aktiv. NL og NBF dekker hvert sitt behov, og bra er det.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Bowman »

Hardwood skrev:Joda, det stemmer sikkert for de fleste i laget. Men det er en grunn til at de seriøse presisjonsskytterne våre er med i NBF. Jeg har hørt alt for mange nedlatende kommentarer om NBF og FITA i det historiske miljøet, det er mange som har en negativ holdning. Men det er vel uungåelig.
Jeg har alltid ønsket mer fokus på presisjon i det historiske miljøet, jeg savnet det da jeg var mest aktiv. NL og NBF dekker hvert sitt behov, og bra er det.
Det har vel aldri vært noe direkte nedlatende ang. Fita og NBF. Det er vel mer en kulturkollisjon. Vi driver med forskjellige ting. Vi som er aktive i NL er også opptatt av presisjonsskyting, men det inngår i en litt større ramme enn det FITA og NBF driver med. Hvis Fredrik ønsker å rendyrke presisjonstalentet sitt og begynner å skyte recurve eller trad. med NBF så har jeg full forståelse for det. Vi kan ikke tilby den samme konkurransen hos oss, men nå har det seg slik at Fredrik også er en ivrig deltager på buemakerseminaret så jeg tror at det historiske miljøet absolutt er noe han trives i. Han blir en flink buemaker og er en veldig trivelig kar som jeg håper ikke forvinner fra oss og over til idretten.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Hardwood »

Jeg pisser i motvind, som vanlig. Hvis jeg sier at det har vært negative kommentarer, så har det det. Jeg har vært i begge leirer i bortimot fem år, og har hørt og lest litt forskjellig. Og det å være opptatt av presisjonsskyting er ikke det samme som å ha greie på det. Det er veldig få hos oss i NL som kan hjelpe Fredrik med å bli bedre i presisjon. Men det er greit, han kan selvsagt være med i begge og får forskjellige behov dekket. Det jeg mener er at vi må passe på å ikke vise en negativ holdning til NBF her i NL, for da mister vi bare enda en dyktig skytter over til NBF. Har dere lagt merke til forsidebildene på de siste numrene av Buestikka ? Holmegårdsbuer ! Når vil det komme bilde av en compound på framsiden av Toxofil tror dere ? :!:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Bowman »

Jeg er ikke negativ til NBF Bjørnar. Jeg er bare ikke interessert. Det er ikke det samme. NL og NBF har ingenting med hverandre å gjøre. Fredrik velger selvsagt det han ønsker. Det jeg har registrert hos Fredrik er at han er interessert i flere ting ved pil og bue. Ikke bare presisjonsskyting. Jeg tror vi kan tilby noe av den allsidigheten. Men jeg er enig med deg i at NL ikke kan tilby det samme som NBF hvis han ønsker å rendyrke presisjonsskyting og bringe dette over i ren idrett.
Compoundbue vil aldri komme på forsiden av Tox. NL ønsker ikke den slags brobygging. Jeg er ikke negativ nå. Jeg bare definerer det vi driver med i NL og det må jeg få lov til.
Det vil nok heller aldri dukke opp en Tesla på forsiden av tidsskriftet til Norsk veteranbilforening. Unntaket måtte vært i et rent humoristisk øyemed, men jeg har en mistanke om at man der velger å være humoristisk på andre måter.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Ingis »

Vi er flere som har eller har hatt et bein i begge leirer. NL og NBF er to forskjellige verdener. Vi kan tilby ulike ting og hver enkelt får ta sine valg etter hva man er interessert i. Den som kun er interessert i konkurranser og å utvikle seg som bueskytter vil sikkert finne at NBF er den rette plassen. Hvis man er interessert i håndverk og historie i tillegg er NL et fint supplement. Jeg har selv vært aktiv i begge miljøer i en årrekke uten alt for store problemer. Det viktigste er at de to miljøene kan vise respekt for hverandres interesser. Fredrik er et stort talent og NBF er arenaen hvis han ønsker å utvikle dette maksimalt, men NL kan være et supplement med humør, motivasjon og utvikling av andre sider innen bueskyting. Lykke til med alle dine valg i fremtiden, Fredrik. :D
"Back to nature!"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: En meget lovende bueskytter!

Legg inn av Jacob97 »

Helt enig, Ingar! Det er akkurat slik jeg har drevet siste 1 1/2 året, NBF for skytingen og det historiske miljøet for historien, håndverket og hyggen.
Svar