Mikrobyggeriet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Ser hva du mener Dag. Men avsatsene er allerede litt mer diffuse etter at jeg har begynt spikkinga. Skarpe kanter skal jo bort likevel, og de brede delene er for brede og de smale er ikke smale nok ytterst. Det er lurt å holde litt avstand til en hissig bever. :wink: Dessuten er hele greia litt for lang. Nå skal ikke jeg prøve å belære dere som har bygd buer i årevis men jeg har et inntrykk av at Møllegabet har stivere og rettere tupper enn Holmegård? Altså at Holmegårdbuen bøyer mer i tuppene?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Lurz »

uffda! 162-163 cm nokk til nokk skal det jo være :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

21 tommers. Skal tilleren være såpass asymetrisk når det er ganske stor forskjell på beina i forhold til lengden? Eller bør det lengste beinet være litt tynnere? Bør den bøye mer nærmere håndtaket? Burde tuppene være stivere? Hvor langt kan jeg forvente å kunne dra en holmislignende bue på ca 165cm ntn?

Mange spørsmål, her er bua

Bilde

Ganske kraftig medbøy etter oppspenning som går tilbake til omtrent tommen etter en stund. I utgangspunktet hadde den en lett motbøy. Ser ikke noe som kan ligne kompresjonsskader, men nå vet jeg jo ikke helt åssen sånne ser ut heller da. Ingen rare ting å se i buken hvertfall.

Etter mye lesing har jeg funnet ut at det er en dårlig Holmegaardetterligning ettersom stokken den er lagd av var altfor stor. Og så er den jo i ask. Med billemønster... ;)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Are »

Lar noen andre enn meg uttale seg om hvordan buen bøyer :-) Men enn unnspill for å gjøre det lettere å se er å skaffe bedre belysning som ikke gir så kraftig skygge. Skyggen er mye kraftigere på venstre side ig gar lett for å lure øyet.

Kompresjonsskader ser ut som små hårtynne streker på buksiden av buen. De oppstår der treverket blir belastet for mye. Noen tresorter får det lettere enn andre.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Bowman »

Den er litt stiv innover mot grepet. Gjør grepet enda smalere. Da blir det bra skal du se. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Lurz »

Mulig jeg er sein, men.
Vær veldig forsiktig sånn ca 2/3 ute på venstre side. Syns det ser ut som den bøyer litt mye der. Ikke rør.
Ser ut som venstresida bøyer mer enn høyresida. Ta litt mer på høyre, særlig ut mot tuppen. Ellers enig med Bowman.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

Ja, det er et begynnende hengsel 2/3 ut på venstre lem.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Ja, "hengslet" ( :shock: ) på venstresida er vel noe av grunnen til at jeg har blitt litt ivrig på den siden. Lemmene er ellers temmelig like i tykkelsen, og hengslet er i ferd med å bli litt tykkere enn resten. Tre er tre og ikke lett å bli klok på. Og grepet er vel i overkant kraftig i overgangene. Jeg har ikke hatt tid til å spikke noe siden bildet ble tatt så alle tips tas imot med takk! :D
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

25''

Bilde

Det er noe rart her. Må hvertfall ta litt mer innerst på venstresida tror jeg...
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Ble dette litt bedre...?

Bilde
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Lurz »

Det var noe jeg stussa på jeg også....
Men jeg tror jeg ser det nå. Er ikke det venstre beinet mye kortere enn det høyre? Eller er bildet tatt på skrå?
Det høyre beinet ser iallefall ut til å bøye (veldig) mye lengere nedover enn det venstre. Selv om håndtaket ser ut til å stå vannrett.
Venstrebeinet kan uansett bøye litt mer innerst. Omtrent litt lenger ut enn lengden av håndtaket.
Bortsett fra det syns jeg hvert bein bøyer fint hver for seg, men hvis det høyre er lengere så vil det jo bøye lenger enn det andre hvis begge har samme radius.
Skal begge bøye like langt bakover må det korte beinet bøye mer....
"If it breaks you get to keep both parts"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Fulgte denne beskrivelsen sånn noenlunde:
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=S ... me=Printer

Mulig at jeg har overdrevet lengdeforskjellen mellom lemmene en smule...
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Vel, holmisen brakk. Min skyld. Trudde etter hvert at den kunne tåle alt, men 34" trekk på ei bue på 165 cm er kanskje litt i overkant...
Det må nevnes at en herværende buemaker kommenterte billemønsteret i ryggen og spesielt ett punkt han hvertfall ville gitt en dråpe superlim for å være på den sikre siden. Takk for det gode rådet Bowman, men jeg fikk aldri somlet meg å utføre det. Jeg husket det når jeg studerte bruddet etterpå...

Så furtet jeg en stund før ånden kom og fikk meg til å høvle litt igjen. Langbue denne gang, litt kort kanskje, 187 cm ntn.
Ask, UTEN billemønster. Felt seint i august, tørket inne i romtemperatur.

Bilde

Bilde

Bilde


25" ca. 50#
Bilde

Skutt en del piler med rundt 15" trekk før dette. Aldri dratt til 25" tommer før nå, ca 1" medbøy etter denne seansen.

Sent fra min SM-T520 via Tapatalk
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av HEO »

Hei. Jeg tillot meg å kopiere og tegne på det siste bildet ditt: Paint kan være nyttig til noe! Jeg bruker det ofte som en veileder når jeg lager bue, og da vil jeg tro at du ser det selv. Jeg ville tatt av litt og litt om gangen i områdene nær senter, på begge sider(kanskje litt mer på venstre). Tror de bøyer litt lite der.
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av nidrinr »

Som HEO sa, litt stiv på midten. Mest mot venstresida. Ask er forresten glad i varmebehandla buk. Bare et tips 8)
Svar