Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Takker folkens!
Hadde en mistanke om at den bøyde litt lite mot tuppene, særlig på venstre side.
Men jeg tror ikke egentlig den er så mye tykkere (skal måle) men det er noe skygge i overkanten på bildet som kan villede.
På venstre side er det en kvist, ca 15-20cm inn, som jeg har vært litt redd for å ta for mye ved, tror det er derfor den er blitt litt for stiv der. Må se på det :?
Oddbjørn: Skal se på det med Urea, takk for tilbudet, sender en pm om jeg trenger noe.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Sånn, da var'n fedig, min første barlindbue.

Bilde
Nydam-type, jernalder, rundt år 200. til 400.
28 tommer trekk på bildet, ca 45pund, og 70,5 tomme mellom nokkene, og . Skøyt den inn i går, 60-70 piler på kanske ikke helt fullt trekk.
Hadde det ikke vært for en liten defleks i lemmet til høyre så tror jeg jammen den fortsatt hadde hatt motbøy :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Hvis det er din første barlindbue så kan du heise flagget, den ble flott. Oddbjørn.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av GreenMan »

Enig med Oddbjørn
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Tusentakk!
Har lagd en av samme designet i alm før, men barlind er nå barlind..... :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Allan »

Aiai! Flotte greier! Veldig ålreit å se på...
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Da fortsetter jobbinga.
Første prosjekt nå er å få lagt nytt senelag på en liten hornbue, der senelagene delaminerte for det jeg skulle prøve å være lur. To lag på, siste til søndag etter planen.

Så har jeg hatt tid til å kikke litt på Crim-tataren der hornlaget sprakk av. Fikk heldigvis horna helt av, uten å ødelegge hverken horn eller trekjerne.
På bildet syns det jo ganske tydelig hva som har skjedd. Limet har rett og slett ikke trengt skikkelig inn i treet et stykke, og så har det sluppet når jeg hadde bøyd buen nesten til strenghøyde. På begge sider av der det svikta kan en se at limet sitter i treet på en helt annen måte.

Planen nå er å rense opp, og raspe ned så mye av trekjernen at rillene etter verktøyet forsvinner, og så lage nye riller. Horna må også skrapes opp på nytt. Det vil jo føre til at dravekta minker noe, men den var jo forsåvidt en del "over ævne" på flere måter. :mrgreen: Så må både horn og sener få tynt lim i mange lag på seg igjen. Notat til meg selv: Se til at det trekker skikkelig inn denne gangen.

Så skal horna limes på plass igjen. Har tenkt å prøve en annen måte å lime på denne gangen, har laga en filtremse med klosser på, og kjøpt inn det de hadde av c-klamper på Claes. Gammelt snekkerortak vistnok: "Det er ikke noe som heter å ha for mange tvinger :)

Bilde

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Blir spennende å se hvordan dette fungerer. Jeg kjøpte 22 fjærklemmer fra CO, de er blå og veldig kraftige. Fordelen med disse er at de er veldig hurtige å sette på.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Kjekt å se at det gikk bra likevel. Lykke til med fortsettelsen! Kjekt arbeid det der :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Bowman »

Flott barlindbue Lars. Med så lite stringfollow tipper jeg at den er rask. Barlind er utrolig mye mer levende i hånda enn hardved. Svært organisk følelse. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Da har den lille hornbuen med hasselkjerne fått nytt senelag istenden for det som delaminerte.
Så da er det bare å vente noen måneder, og håpe det er bltt skikkelig denne gangen... :?

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Får håpe den henger sammen denne gangen. :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Så ut til å gå bra lenge, men så sprakk "Over Ævne" igjen. :cry:

Hadde hatt buen opp og ned på teplikene flere ganger, og også bøyd den til omtrent rett på "pinnebrettet" noen ganger. Følte det så lovende ut helt til jeg mista kontrollen på buen. :evil:
Det er litt krefter på gang, buen fikk store deler av presset sidelengs, og delaminerte mellom horn og kjærne. Ikke egentlig veldig merkelig. Gjorde som Adam K foreslår, lagde et kar med varmt tynt lim med en skvett rødsprit i, dyppa buen nedi, fleksa den til det slutta å komme luftbobler ut.

Satte på tvinger og trakk forsiktig i refleks med en snor. Den får nok en senesurring som sikring midt på, og så får vi se hva som skjer om en måneds tid. Gi seg? Nei :twisted:

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Og så var det gamle MB-type projektet med hasselkjærne endelig ferdig.
Bortsett fra at den henger sammen er jeg ikke så veldig fornøyd med den. Det værste er at jeg har bomme ganske mye på geometrien, sånn at den stacker allerede på 24 tommer. På det nederste bildet trekker den 24, og da er strengevinkelen ganske nær 90 grader. Dravekta ble ganske lav, bare 32# på 23". Senelaget er dekka med råhud og malt med eggoljetempera.
God sommer :D

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Grevlingbuer

Legg inn av Simen »

Hei,
Har lest meg gjennom tråden og må si det er kjemmpe gøy å følge prosessen, "over evne" er jo rene spennings romanen ;p

Satt på YouTube her en dag og kikket litt på buevideoer når jeg snublet over en koreaner som lager trad. Koreanske hornbuer. Er ikke helt det samme kanskje... Nå er videoen på koreansk og ikke tekstet, men du kan ant såpass mye om å lage hornbuer (han bare grov forklarer prosessen ingen store detaljer) at det muligens holder med bare bildet... Kanskje du ser noe nytt som kan være til inspirasjon... Kan ikke så mye om å lage hornbuer (ingenting for å være ærlig), men håper denne er av nytte/interesse for deg.

https://youtu.be/mwYs2W2gurs
Svar