Vingehøvel

Lurer du på hvor skaffe, hva bruke etc... Vel her er lekegrindda.
Svar
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Vingehøvel

Legg inn av Sandern »

Har noen noe erfaring med vingehøvelen fra Claser`n? Eggen så veldig hakkete ut så jeg bør vel bryne litt
-(-
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Er det det sponhøvelen hos Clas Ohlson?

Bør sikkert bryne bladet ja. Jeg ville sjekket at høvelen var riktig frest ut i
bunnen. Har sett en som var frest skjevt slik at du på ene siden får veldig
stor åpning til bladet og motsatt på den andre siden.

Jeg tror de er produsert i India. Har selv en slik rubank-høvel som de stadig har på tilbud der og den høvler i vei den. Samme produsent.
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg har flere sponhøvler, blandt annet en fra Clas, den brukes for det meste til å fjerne limrester og spikerhoder fra høvelbenken :P
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Har en fra CO jeg også.

Vil ikke anbefale den til noe annet enn det Joachim bruker den til :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Håkan SLS
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 21 mai 2008, 14:58
Sted: Stockholm, Sverige

Re: Vingehøvel

Legg inn av Håkan SLS »

Jag hade en slik hyvel från Claes Ohlson som jag pensionerade för en tid sedan. Den fungerade bra men jag grämde mig över att jag inte kollade närmare på den vid köpet. Centrumhålet på ena ställskruven var inte riktigt centrerat vilket gjorde det till en mindre mardröm att justera bladet, men lyckligtvis klarade jag mig bra med det spann som var relativt enkelt att justera. Hade jag inte stått och sovit vid slipstenen och slipat bladet som en knivsegg så hade jag troligen haft kvar den än idag.

Jag ersatte den med en billigare modell för 39:- inköpt på Jula, men jag har inte använt den mycket nog för att uttala mig om kvaliteten. Jag har dock sprungit på modellen i div. skolslöjdsalar där de fungerat tillfredställande.

Nu använder jag inte spånhyvlar särskilt ofta, men ändå sneglar jag lite i hemlighet på dessa.
Håkan
Stockholms LåsbågeSällskap

Age and treachery will always
overcome youth and skill.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vingehøvel

Legg inn av nidrinr »

Jeg gikk til innkjøp av en fra CO, og det er mulig den er grunnen til at jeg aldri helt har falt for denne typen verktøy.. Jeg har gjort noen forsøk på både å sille den inn og å slipe den, men den rangeres fortsatt bak engangsbestikk som verktøy. Mulig det bare er jeg som ikke fikk til å gjøre noe fornuftig med den..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vingehøvel

Legg inn av Christian »

Jeg syns nå dem funker fint jeg... Jeg fila vekk "burret" fra eggen, men ellers har jeg ikke gjort no med den. Nå er ikke jeg så produktiv som andre her inne, men den har som sagt funka fint til mitt bruk!

nå er det jo en kjent sak at CO ikke alltid er like stabile i kvaliteten på produktene sine, så det kan sikkert lønne seg å se over utvalget før du kjøper..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Re: Vingehøvel

Legg inn av ingos »

Jeg bruker Stanley 151 og jeg synes den er fin, men jeg sliter med å sette godt opp igjen.
I love Mac!

Inongogaror
Svar