Hvor historisk skal historisk NM utendørs være?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Are skrev:
Neida, vil heller være mange, enn en liten sær gjeng på NM. Eksluderende kan vi være på de historiske markedene. :P
Godt å høre.
Spesielt for oss som kun er interessert i selve bueskytingen og som strengt tatt driter i historien bak. :wink:
Grunnen til at jeg begynte med bueskyting var utelukkende fordi jeg syntes selve bueskytingen var moro. Å kle meg ut er jeg fryktelig lite interessert i for å si det mildt, og for meg blir det helt feil å skulle stille opp på et stevne hvor det var kleskode med ett kostyme jeg ikke kunne brydd meg mindre om.

Jeg driver nemlig med historisk bueskyting. Historisk er for meg bare noe som viser at jeg ikke har sikter, trinser og annet dill på mine buer, ikke at absolutt alt må være så sabla historisk korrekt til enhver tid. (bare buen og pilene, selv der er jeg ikke noen fanatiker)
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Historisk NM bør etter min mening være inkluderende og IKKE ekskluderende.Selvsagt bør flest mulig som har en "historisk" bue få muligheten til å delta.Da vil vi få den mest riktige Norgesmester med "historisk" bue.Er selv opptatt av historien ,og kler meg gjerne opp,men det er viktigst å få med alle som har lyst til å delta.
"Historisk bueskytter" jfr. NM Stiklestad syntes jeg var en kjempefint tiltakhvor utstyr,bekledning og skyting er avgjørende for kåringen.
Støtter Are fullt ut. :lol:
Norsk Langbuelag kan/bør stå som teknisk arrangør av Historisk NM utenom historiske treff.
Kåringen av årets "Historiske bueskytter" bør skje på et av de store historiske treffene i løpet av sommeren.
Jeg gleder meg! :D
"Back to nature!"
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Synes NM på Stiklestad var fint, med bla kåring av årets historiske skytter. Synes at den kåringen kan fortsette i ett ordinært NM. Da vil man jo oppmuntre til (men ikke kreve) at mange vil stille historisk kledd på NM (de som har skikkelig utstyr), mens de som ikke har historisk antrekk ikke behøver å bry seg med å tre på seg en striesekk eller noe annet kvasi-historisk for å delta. Og jeg har ikke noe motferestillinger mht at noen stiller historisk kledd mens andre stiller moderne kledt i ett NM - liker best tanken på at folk får lov å gå i det de vil. Jeg er generelt veldig kritisk til alle former for kleskoder og uniformering. La folk kle seg i det de vil! Når det er sagt, jeg synes det er på sin plass - og veldig flott å se, når enkelte av de "die-hard-historiske-bueskytterne" dresser seg opp historisk :) Og det er jo moro for alle oss "ikke-die-hard-historiske-bueskyttere" å kunne se på alle de fine gjennomførte historiske drakter. Skaper en fin ramme.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

hardway skrev:Synes NM på Stiklestad var fint, med bla kåring av årets historiske skytter. Synes at den kåringen kan fortsette i ett ordinært NM...
Du kan gjerne kalle meg die-hard-historisk-bueskytter Ola, siden jeg er en av dem som har håndsydd mine middelalderklær :lol: For meg føles det nesten like "feil" å stille i en middeladerdrakt utenom et historisk marked, som det føles å stille med grilldress på et slikt arrangement. Litt som å stille i smoking på puben. Ingen nekter meg det, men det føles ikke riktig :lol: Jeg er selvsagt åpen til at andre trives godt i historiske drakter på vanlige stevner, men jeg gjør det ikke.

Personlig vil jeg foretrekke at kåringen av "årets historiske skytter" foregår på et marked e.l.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Historisk antrekk hører hjemme i ett historisk NM, synes jeg. Bare ikke påbudet om det.
Svar