Piler fra Vikbuer

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

bowman skrev:Ja. Jeg har brukt dvergku. :mrgreen: Jeg har en illustrasjon fra en bok "the English longbowman" hvor hornkilen har den lengden....
Mener du den moderne illustrasjonen i boka fra Ospreyserien? Tror du i så fall skal få i hjemmelekse av meg å finne en illustrasjon fra middelalderen med kort hornkile :-) Persoonlig tror jeg det ikke ble brukt i nord-Europa på den tiden. Motbevis gjerne min påstand.

Beklager påstanden om insert. Leste en av dine gamle poster rett før jeg leste dine siste. Jeg tilla deg gammel skrivemåte.

Snasne piler forresten, hvis jeg glemte å si det i forrige innlegg.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Hvor kort er en laaaang hornkile. Neimen om jeg veit Are, men jeg skal lage de litt lengre neste gang. :mrgreen: Mener du at alle bildene i boken min er bare sprøyt? :shock: Jeg må skaffe meg noen nye kilder. Hvor mange piler fra denne tiden er funnet og hvilke illustrasjoner viser lengden på hornkilene? På tide å få igang en debatt igjen. Har vært litt stille på forumet i det siste. Jeg har innført ny skrivemåte. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Mary Rose-pilene har omtrent 2 tommer lange hornkiler. Senere viktorianske piler kan ha bredere og kortere kiler, men jeg har ikke sett de så korte som disse.

Hvilken kilde har du brukt?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Illustrasjonene er selvsagt forfatterens tolkninger og ikke godkjent som kilder. Ihvertfall ikke primærkilder. Men han har vel tatt det fra et sted.(sikkert fra sitt eget hode) Jeg har tenkt at de to korte taperte hornkilene som sees på det første bildet er kortere enn 2" som er målene på Mary Rose pilene, men jeg har muligens laget de litt for korte. Det er vanskelig å unngå en sprekk innerst ved hornkilen så jeg har skjult dette ved å surre over silketråd. Skal se om jeg kan få forbedret dette på de to neste "Tudorpilene" jeg skal lage. Det er hyggelig at du gir meg hjemmelekser Are. Jeg er tilhenger av lekser. Jeg er jo lærer for faen :mrgreen: Siden jeg betrakter deg og Ivar som to nestorer i historisk korrekt gjenskapning så ser jeg på kritikk og råd fra dere som veiledning. Bare kjør på he he. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Aha, den kilden er nok ikke den beste nei :) Det er mye rot og blanding i de bøkene. Jeg tipper man har blandet sammen viktorianske piler. Samtidig ville jeg ikke blitt veldig forundret om man kan finne slike nokker også i tidligere perioder. De pilene jeg har sett med breie hornkiler har vært omtrent 1 tomme lange.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Har du noen gode kilder på viktorianske piler? Kunne vært greit å vite lite om de også. Bildene som er laget i vår tid er nok ikke helt pålitelige nei, men noe av det som er avbildet stemmer nok. Det finnes andre bilder i boken som helt klart stammer fra middelalderen. Disse viser buene, men ikke så mye detaljer om pilene. Hornkilen på min tudorpil er ca 2cm lang. Altså litt under en tomme. Sikkert litt i korteste laget for å bli godkjent.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

bowman skrev:Har du noen gode kilder på viktorianske piler? Kunne vært greit å vite lite om de også. Bildene som er laget i vår tid er nok ikke helt pålitelige nei, men noe av det som er avbildet stemmer nok. Det finnes andre bilder i boken som helt klart stammer fra middelalderen. Disse viser buene, men ikke så mye detaljer om pilene. Hornkilen på min tudorpil er ca 2cm lang. Altså litt under en tomme. Sikkert litt i korteste laget for å bli godkjent.
Regelverket på EWBS sier om MR-piler
A horn reinforced self-nock (reinforcement approximately 2”) must be used. A slot depth of around ¼" is suggested. The nock does not need to be further reinforced with bindings but this may be advisable for longevity and safety.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av dagsunde »

Åh! Dere asså!

:lol:
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Jeg får sikker disp. av langbuelaget til å skyte en "livery arrow som har en hornkile som kun er 2 cm lang. Hvis det blir bråk med dette så får jeg ta kontakt med advokaten min. Jeg pleier å bruke Elden. :lol: Jeg veit de er nøye i England men likavæl a..............;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

dagsunde skrev:Åh! Dere asså!

:lol:
Tror det blir for mye for Dag.

:lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av torkis »

Jeg tror Dag er kilen :D

Huff, den var dårlig :oops:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Han er ikke kilen. Det er noe helt annet. Han dåner av slike pirkete folk som oss. Vi må jo få det helt riktig. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg vet ikke eksakt hvor gammel denne pila er, men den er original og har hornkile. :)

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Are »

Fantastisk Ivar.

Kilen er ca 3,6cm ser det ut som. Vil tolke pila som gammel om enn ikke middelaldersk. Jeg legger merke til at det er laget et v-spor i skaftet som passer til kilen. Det er ikke slik jeg pleier å gjøre det, men kanskje jeg burde begynne. Må jo uansett lage meg noen piler til min nye bue.

Men det jeg legger merke til på denne pila som jeg også mener var vanlig på tidligere piler er at kilen går helt ned/fram til der fjærene slutter.

Beklager Bjørnar, men pila di ville ikke gått gjennom min kontroll. Det er jo du og Dag som kaller meg strengAre, så da må jeg vel leve opp til kallenavnet :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Melsomvik pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Nå snakker vi. Fet hornkile. Den er iallefall lang nok. Ta det med ro Are. Veien mot perfekte piler går gjennom prøving/ feiling. Jeg tror nok du etterhvert blir nødt til å godkjenne også mine piler. He he. Jeg skal jaggu meg vise deg hornkile jeg. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar