Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/making

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/making

Legg inn av GreenMan »

Tenkte vi kunne starte med en liten tråd om hvorfor akkurat du (ja du ja) begynte med historisk skyting og/eller buemaking?

For mn del har facinasjonen ligget der siden jeg så Robin Hood og andre karakterer på film. Det at fattern lagde en bue til meg i barndommen var også med på å øke lysten, og fattern overtok en glassfiber recurve av en kollega og dro med seg oss tre brødrene ned i skogen for å skyte. Så vokste jeg opp, men middelalderen har alltid vært spennende for meg og etterhvert har jeg fått mer og mer sansen det historiske. Selve interessen for å lage egne buer kom da jeg jobbet med datasupport og trengte en avveksling fra det å sitte med trynet ned i skjerm dagen lang.

Hva er din historie?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Windrhrafn »

Får vel spytte i her:

Fascinasjonen begynte da jeg var en liten knøtt og fikk mine første pinnebuer og armbrøster, og fortsatte da jeg, litt eldre men fremdeles bare pjokken, ble overrukket en glassfiberbue i bursdagsgave. Interessen for historie, riddere, vikinger og Robin Hood har "alltid" vært tilstede, helt fra ridderLego og hjemmelagde tresverd/skjold og frem til nå. Gleden av bueskyting fant jeg tilbake til etter en visitt på Bjørgvin Marknad i 2012, der jeg kjøpte en 60# langbue - og dermed var det gjort: Basillen hadde bitt seg fast, og derfra ballet det på seg med økt historieinteresse, flere buer, og da var ikke veien lang tilbake til hjemmelagde buer. Har tilogmed klart å "smitte" madammen og en kompis med buebasillen. :lol:

Bueskyting og -making er finfine fritidssyssel som både gir mental og fysisk trening, pluss et herlig påskudd (som om det trengs :wink: ) til å komme seg ut i naturen. Dessuten har jeg oppdaget at det ser ut til å være et aldeles utmerket miljø rundt både historisk og buerelatert utfoldelse. Agendaen for høst og vinter er opprustning til neste års viking- og middelalderfestivaler, historisk NM og diverse andre bue- og historierelaterte aktiviteter.

- Windrhrafn
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Allan »

I likhet med flere andre her har kimen ligget der siden temmelig ung alder, og kommet til overflaten i perioder gjennom oppveksten. Så lenge jeg kan huske har jeg vært oppslukt av middelalderen, med tida utvidet til jernalder også. Jeg satt for eksempel og studerte bilder av gamle manuskripter for å lære meg gotisk skrift i 10årsalderen:-? Som liten så "var" jeg alltid viking når familien var på fjellet, så driven til å utøve eller gjenskape historien har alltid vært der. For et par år siden tok jeg og kona en tur til middelalderfestivalen på Hamar og da var det gjort, det pustet liv i middelalderinteressen igjen og da var bue det logiske svaret på hva jeg skulle bedrive. Hvorfor lage bueme sjøl? Som faglærer i formgiving(kunst og handverk) er det å lage ting med hendene en livsstil. Resten gir seg sjøl.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Jedi Jordal »

Interessen startet vel da vi skulle ha utdrikkningslag for en venn som skulle gifte seg og vi laget The viking games.
Her var bueskyting en av grenene og det gav så mye mersmak at jeg måtte finne ut om det var en bueskyteklubb i Kristiansand.
Det gjorde det og da måtte jeg jo gå dit.
Hadde mest lyst til å begynne med lanhbue pga sett Ringenes Herre for mange ganger :p
Men leder ville ha meg til å skyte med moderne recurve bue.
Prøvde det noen uker men fikk aldri noen skikkelig feeling for det.
Etter noen uker fikk jeg heldigvis sneket meg til å prøve en av Lurz sine langbuer.
Fra det første skuddet var det som en forelskelse det føltes 140% riktig å skyte med det. :-D
Siden dette har jeg aldri skutt med en moderne recurve bue igjen, men derimot anskaffet meg for mange langbuer og historiske piler :p
Å skyte med langbur er fremdeles like moro som første gang jeg prøvde en av Lurz sine langbuer :-)
Og endelig etter å ha skrevet navnet mitt i bueskytehallen med sleivskudd og diverse stakkars piler som har måttet bøte med livet pga udugelighet og litt overmot begynner jeg endelig å få dreisen på å skyte med langbue og treffe godt :-D
Archers ignite!
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Jedi Jordal »

Må jo og legge til at for mye leking med sverd og skarpt stål
har gitt en veldig interesse for jernalder, middelalder o.l.
Da var det jo og ganske selvfølgelig at det ble historisk langbue når jeg skulle begynne med bueskyting :-D
Archers ignite!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Jacob97 »

Fikk min første pinnebue(av lønn. Utrolig hva man kan huske :roll: ) da jeg var fire år. Løp rundt og hadde mye moro, men etter å ha sett et bilde av en fyr med pilhylle på bua ville jeg selvfølgelig ha det og. Jeg gikk løs på bua med spikkekniven, og jeg tror nok dere kan gjette dere til resultatet av det. Dagen etter løp jeg ut igjen for å finne ny(tok ned mange lønnestammer de neste årene). Når jeg ble ti fikk jeg en glassfiberpinne på rundt 15#. Etter å ha løpt rundt med den nesten daglig i to år, begynte jeg hos Lillestrøm og Omegn Bueskyttere. Møtte Harald Ø. som "bekreftet" meningene mine om at det var trebue som var det eneste fornuftige å starte med(han lånte meg også utstyr til å lage det første pilsettet). Begynte å vanke på dette forumet, noe som fikk meg til å starte med buebygging. Senere har det blitt høvlet ut et par buer, snekret sammen en god del piler og skutt et par tusen skudd med det jeg klarte å snekre sammen. :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Christian »

Aldri begynt, alltid vært :wink:

Jeg husker jeg hadde bursdagsfest med gutta i 3.klasse og fikk beskjed av moder'n om at det kanskje ikke var alle som var like interessert i å se på den dokumentaren om indianerne i amazonas... *Nerdalert* :roll:

Ut over det husker jeg at jeg fikk overtalt moder'n til å kjøpe en pil til meg på g-sport i Kongsberg, den var gul med røde fjær. På vei hjem igjen kjørte vi innom gudfaren min og han spikket ei breskebue til meg (som jeg fortsatt har). Så fikk jeg ei gul glassfiberbue av han til bursdagen min (har den også fortsatt). Men så ble jeg såpass fortapt i ei bue på Jarles jakt og våpen i Kongsberg at jeg ikke tenkte på stort annet det året. Jeg skreiv tilogmed stil på en norsktentamen om en manns fortapte kjærlighet til en utstillingsdukke basert på hvordan det var å lengte etter den bua. Den var den første tingen jeg sparte opp til og kjøpte med egne penger! En PSE Heritage glassfiber recurve med avtagbare lemmer, pilhylle og sikte! (Sikte skjønte jeg riktignok aldri noe av men...Jeg har den nå fortsatt)

Aberet var at piler er dyrt og har en tendens til å forsvinne og eller gå istykker, men en gang i 2004 så jeg en snutt på nettet om en mongolsk buemaker som lager ei hornbue og ei pil. Hva? Kan man lage piler tenkte jeg... Også laget jeg noen piler av furu rundstokk, svanefjær bundet med tanntråd og varmeherda blunts. (har de og skyter de fortsatt) og kort tid etter det fant jeg bueforum.no

sånn gikk det seg til :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Skaukraft »

Kan ikke skryte på meg at jeg driver med historisk bueskyting, ei heller ser jeg på meg selv som buemaker (enda).
Men buer er en naturlig del av en altomfattende naturfag-/friluftsliv-/håndverk-/historieinteresse.
Selve skytingen interesserer meg egentlig ikke så veldig, men prosessen fra et emne av levende tre til et ferdig raffinert og effektiv redskap er det som fenger meg. Og den kunskapen og erfaringen de satt inne med de som var avhengige av buen for å i det heletatt overleve.
Om jeg sitter og gnukker på et bueemne, eller om jeg prøver å løse koden rundt foredling av nesslefiber for å lage buestreng er underordnet.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av dagsunde »

Ene og alene denne artikkelen her i "Gjør Det Selv":
http://gjoerdetselv.com/hobby/lag-din-egen-langbue

Du må være abonnent for å se den, men det er et lite bilde der...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av MalaWolf »

God tråd det her :)

Ved blokka der jeg jeg bodde, var skauen leikeplassen vår frem til jeg var 10år. Vi spikka buer og piler og lagde spyd fra den dagen vi fikk lov til å ferdes med egen kniv i skauen. Vel - ikke hadde de fjør disse pilene, og buepinnene var stort sett en liten rogn som vi lagde nock på for å feste tråden. Jeg husker første gang en av gutta kom drassende med en glassfiberbue og glassfiberpiler. Steike de gikk langt. Jeg ønsket meg bue fra den dagen. Om somrene på Rødtangen forsøkte jeg å lage steinalderøks, med surring av bark - og rognebuer og piler uten fjør. Jeg ønsket meg stadig en kjøpebue, men den dukket aldri opp. Jeg har alltid vært fascinert av de aller eldste, de aller første - og jeg husker fremdeles bildene i O-fags boka i 4.klasse om de aller første jeger-sankerene som dukka opp her i landet.

En venn av meg kjøpte seg en bue av trebuen.no i Vestfossen - for 6-7 år siden .. jeg synes alt var for dyrt da. Men et par år etter - fikk jeg ut fingeren og kjøpte en eikeplank-holmis av han Brage. Etter det har det tatt litt av ;-) .. ikke bare bue men med steinalder- og bronsealderaktiviteter sånn generellt :mrgreen:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av nilstor »

I barndommen ble det laget et utall buer og skutt bort et ukjent antall piler. Jeg hadde rikelig med bueemner, hvor hassel var det mest brukte, men en og annen fin einer ble nok også omgjort til bue. Pilemner var det heller ingen manko på, da min far hadde et lite snekkerverksted i fjøset, og hvor det alltid fantes en fjøl-ende det gikk an a splitte et pilemne ut av. Styrefjær var det verre med, men da jeg ble stor nok (11-12 år) til å tyvlåne min eldre brors Winchester Mod. 1897 pumpehagle kaliber 12, ble kråkebestanden desimert i den gode saks tjeneste! Jeg vil vel ikke nettopp anbefale kråkefjær sånn i sin alminnelighet, men de gjør nytten de også! Fantastisk børse, den Winchesteren, den tok seks patroner 12/65 i rørmagasinet, og med den i kammeret, kunne du skyte nesten hele dagen får du trengte å lade om!

Så ble det en laaang pause, inntil jeg i godt voksen alder tok jeg bueskytingen opp igjen midt på nitttallet, med recurvebue med hjemmelaget riser, som stadig ble endret og forbedret. Jeg deltok også på en del stevner, og samlet sammen en passe haug blikkskrammel som står og støver ned på en hylle i kjelleren et sted.

Høyre skulder ut av ledd satte en effektiv bom for ankring midt på haka med pekefingeren oppunder kjevebenet, og jeg trodde at min karriere som bueskytter var over, men så viste det seg at den langt ledigere trad-ankringen i munnviken gikk aldeles utmerket, så dermed ble det skifte. Og jeg har aldri angret! Jeg oppdaget at det var dette bueskyting egentlig dreide seg om, det er antagelig denne måten mennesket har skutt på siden steinalderen, den er så naturlig og liketil. Siden har det bare ballet på seg, og gnisten er så definitivt fremdeles til stede! Eneste problemet er at når man lager sine egne buer, blir det så alt for mange av dem, selv om en og annen ryker, iblant med høye, lystige smell!

Artige bekjentskaper var de østerlandske buene og tommelringen, ellers er favorittene Holmegaardsbuen og den engelske krigsbuen.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Bowman »

Jeg lagde pil og bue som barn. Det gikk i rogn og hyssing. Rogn til bue og rogn til pil. Så var det borte leeeeeeeeeeeenge inntil jeg for 3 år siden fikk lyst til for alvor å prøve meg på dette. Middelalderfestivalen i Tønsberg og på Gotland får ha noe av skylden her. Stor interesse for historiefaget, Indianere og vikinger gjorde at jeg har dumpet borti en hobby som jeg tror jeg vil holde på med til jeg kreperer. Jeg er 99% for organisk materiale. (jeg bruker F.F Dynaflight, B-50, kunstig sene og superlim);-) Jeg har mange favoritter. Jeg liker å lage etterlikninger av buer arkeologer har gravet frem og denslags. Jeg er svak for Holmegårdsbuen, Nydambuene, Hedebybuen, de engelske langbuene og blant Indianske buer er Penobscot, Sudbury, apachebuene og plainsbuene store favoritter. Jeg er også svært glad i å lage piler og legger ofte mye arbeid i pilene mine. Jeg er en dårlig blinkskytter og synes vel at buemakerfaget er mer morsomt enn skytingen. Men jeg blir bedre og bedre dag for dag. Jeg har permanent blink rett utenfor stuedøra og buene befinner seg rett innenfor stuedøra så da er veien kort til blinkskyting. Jeg har begynt å få sansen for lengdeskytingen med flightpil og såvidt begynt å skyte standardpil med krigsbue. Jeg klarer nok 85# idag og har lagt meg i trening. Utover dette så hører jeg til kategorien historisk interessert buemaker og skytter. Jeg er tilhenger av helheten innenfor virksomheten og er 100% tilhenger av riktige historiske antrekk og tilbehør til pil og bue interessen. Jeg har snart satt sammen et middelalderantrekk med Bockstensmannens antrekk som basis. Mangler bare hosene så er det komplett. Videre så skal jeg lage meg et vikingantrekk, og etterhvert supplere bockstensmannen med tidsriktig 14 00 talls bueskyttertilbehør. Panservest og balledolk. Jeg er aktiv i Norsk langbuelag og prøver å bygge opp vårt lokale langbuelag "Tunsbergbaglerne" som et bidrag til bueskyting i Vestfold. Jeg har et firma "enkeltmannsforetak" Vikbuer-Melsomvik buemakeri som jeg ønsker å videreutvikle. Jeg samarbeider med div. folk og har ønsker om å etablere en 3d-løype i mitt nærområde. Videre så har jeg begynt å lukte på muligheten for å tilby bueskytingsdager med forskjellige konkurranseformer (historisk bueskyting)for næringslivet og foreninger som ønsker seg noe annerledes. Kanskje jeg må slutte å jobbe. he he .......Dette er fortsatt en hobby.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Johans4
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 17 des 2013, 14:16
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av Johans4 »

History was always my favorite subject at school, maybe because I used to live in Vilnius ( Lithuanian city with biggest old - town in Baltic States). The atmosphere of Dark Ages started to live in my heard...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av nidrinr »

n' bæssfar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hva fikk deg til å begynne med historisk bueskyting/maki

Legg inn av MalaWolf »

nidrinr skrev:n' bæssfar
Få høre mer om n'bæssfar a..!
Svar