Hvor lange skal pilene mine være?

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Hvor lange skal pilene mine være?

Legg inn av tertitten »

Tjoho...

Jeg har laget piler i alle mulige varianter en liten stund nå, pilene har vært alt fra 78cm til ca 60cm (prøvd meg fram litt)

Jeg trekker buen til 27" (trodde jeg hadde 28" trekk, men har vist seg å være feil) og lager piler for det meste for blink, hvor lange bør pilene mine være?
Nockene mine er 15mm og spissene er 3cm, så hvor lang skal skaftet da være?

Jeg tenkte liksom at 76cm måtte være ideelt for meg, men så kom jeg på at det var bare ett mål jeg har tatt ut fra luften :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvor lange skal pilene mine være?

Legg inn av Are »

Angående lengde på piler er det mange meninger. Her kommer min:
Selv syns jeg mange skyter med for lange piler. Jeg foretrekker at på fullt drag er overgang spiss/skaft på linje med ryggen av buen. Mao skal skaftets lengde være trekklengde pluss nokkens lengde og det som forsvinner inne i spissen. Så jeg ville gått for kortere skaft enn det du tenker deg. Jeg ville i tillegg gått for grunnere nokker. 15mm høres veldig mye ut. Jeg pleier å ligge på ca 6-8mm.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvor lange skal pilene mine være?

Legg inn av tertitten »

Hei Are, takk for svaret, det var noe slikt jeg tenkte og heldigvis er det omtrent slik mine 10 siste piler ble laget (lage først og spørre etterpå er litt teit, så der var jeg rimelig heldig). .

Akkurat nå bruker jeg plastnocker, og disse er ca 15mm lange, litt dårlig forklart der av meg :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvor lange skal pilene mine være?

Legg inn av Are »

Plastikknokker ja, det forklaer saken. Tenkte ikke i de baner en gang, noe som er litt sløvt siden jeg saelv har det på treningspilene mine for tiden.
Da ville jeg ikke lagt til noe lengde for nokken i det hele tatt, heller trukket fra noen mm.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar