Islandsk navn

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Islandsk navn

Legg inn av dagsunde »

Kom plutselig til å tenke på...

Det må ligge en god historie bak navnet til den tidligere
Islandske presidenten Finnbogadottir...?
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Islandsk navn

Legg inn av nilstor »

Jeg mener å huske at hun selv sa at det hadde rot i samisk bueskyting, ja. Jeg tror det var i et intervju i en eller annen avis ikke så lenge etter innsettelsen.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Islandsk navn

Legg inn av Tolveor »

Finnbogi er da nevnt et eller annet sted i snorri sine skriverier?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Islandsk navn

Legg inn av Christian »

Islandsk navngiving er jo et tema i seg selv, men Finnboga(dottir/son) er ikke et uvanlig navn på Island. Jeg kjenner ihvertfall to islendinger med det navnet og de er ikke i slekt engang...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Islandsk navn

Legg inn av Bowman »

Artig buenavn på den tidligere statsministeren. Hun kunne jo i kraft av navnet opphevet forbudet m.h.t pil og bue på Island. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Islandsk navn

Legg inn av GreenMan »

bowman skrev:Artig buenavn på den tidligere statsministeren. Hun kunne jo i kraft av navnet opphevet forbudet m.h.t pil og bue på Island. :-)
Hun var vel president?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Islandsk navn

Legg inn av nilstor »

GreenMan har som vanlig rett! Litt snodig at bare drøyt 300 000 sjeler på denne forblåste øya langt f.....ivold uti Nord-Atlanteren holder seg med president, men annet er vel ikke å vente fra etterkommerne etter storsnutete, oppsetsige, krakilske , kranglevorne og utviste vestlendinger? Alle tiders folkeferd, og et besøk på sagaøya anbefales hemningsløst! Hadde et studieopphold i Reykjavik for noen år siden - i novbember - og falt pladask, særlig for - eller i - de stedlige heitapottur. Fantastisk!

At hele Island lukter svovel, og at vannet, og til og med ølet smaker svovel, venner man seg fort til ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Tormal
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 23 apr 2013, 15:15
Bosted: Nidaros

Re: Islandsk navn

Legg inn av Tormal »

nilstor skrev:Jeg mener å huske at hun selv sa at det hadde rot i samisk bueskyting, ja. Jeg tror det var i et intervju i en eller annen avis ikke så lenge etter innsettelsen.
Finnboga, betyr som du sier "samebue", og henspiller sansynligvis på samenes tovedsbue.

Det sier litt om kvalitet og anseelse når de gamle nordmenn begynte å oppkalle sønnene sine etter disse buene
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Islandsk navn

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev:
bowman skrev:Artig buenavn på den tidligere statsministeren. Hun kunne jo i kraft av navnet opphevet forbudet m.h.t pil og bue på Island. :-)
Hun var vel president?
Tror du har rett. Hun var president ja. ;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Islandsk navn

Legg inn av Allan »

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelald ... 9&s=n&str=

Her er et dokument fra seint 1300-tall om en overenskomst der en av partene bærer fornavnet Finnboge.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Islandsk navn

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant Allan.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Islandsk navn

Legg inn av Stefflus »

Íslendingabók gir en mengde resultater på Finnbogi.
Den tidligste er Finnbogi "rammi" Ásbjarnarson (som dro til Norge for å finne Håkon Jarl), som du kan lese sagaen til her: http://www.snerpa.is/net/isl/finnboga.htm
Det ser ut til at han kom herfra: http://www.flickr.com/photos/21618126@N04/4977145499/

Bóndi mælti þá: "Engan hefi eg séð slíkan sextán vetra gamlan og vera mun þér fleira vel gefið en vöxtur og vænleikur eða er hann íslenskur faðir þinn?"
"Nei," segir Finnbogi, "hann er héðan af Hálogalandi ættaður."

-Far hans, han Asbjørn, kom altså fra Hålogaland, og kan slik godt ha kjent til samenes bue.
Jeg har bare skummet kjapt, men syns jeg så en setning om noen Finn-venner som Finnbogi besøkte, men fant ikke setninga igjen..
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Islandsk navn

Legg inn av KEn »

Hun kunne jo i kraft av navnet opphevet forbudet m.h.t pil og bue på Island
Det er da ikke forbudt, og har såvidt jeg kan forstå, aldri vært forbudt med bueskyting på Island? Det skulle tatt seg ut. Hvor har du dette fra?

Islendingene har ikke noen stor tradisjon med bueskyting, mulig fordi de ikke har drevet noe særlig med krig etter norrøn tid, ei heller har de noen vesentlig jakt-tradisjon utover fangst av fugl, det kan vel sammenlignes med Norge, hvor buer vel knapt har vært i bruk mellom 1300 og 1900, erstattet av armbrøster og senere rifler, og gjeninnført som sport.
Det er jo heller ikke rett fram å finne et tre til å lage bue av der borte... Noe sauehorn og sener så burde det vel gå - men det er mye arbeid for noe en ikke trenger.
Island har et høyst oppegående Bueskytterforbund, http://www.bogfimi.net/, buejegerforbund: http://bogveidi.net/, og selvsagt ei facebookside https://www.facebook.com/pages/Bogfimi/181718122638

Når det kommer til andre våpen er de derimot restriktive, rifler i kaliber over 8mm er forbudt, og alle typer halvauto rifler er forbudt, samt håndvåpen over .22LR. Kurs, prøve og legeattest før erhvervstillatelse.

Han som skjøt sund buen til Einar Tambarskjelve i slaget ved Svolder var vel "Finn", eller same, og enda en referanse til samiske bueskyttere? Sånn for å være ørlite on-topic.



K
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Islandsk navn

Legg inn av Bowman »

KEn skrev:Det er da ikke forbudt, og har såvidt jeg kan forstå, aldri vært forbudt med bueskyting på Island? Det skulle tatt seg ut. Hvor har du dette fra?
Jeg har også hørt at det er forbudt, men ser at du har supplerende opplysninger Ken. Hvor i all verden kommer så dette "forbudt" fra? Noen som kan oppklare mysteriet?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Islandsk navn

Legg inn av Lurz »

Flere buefolk på Island.

Fra Laksdølasaga:
"Enno er ikkje tale fullt. Næst dei sat ein mann som snudde seg utor ringen; han hadde spongbrynja og staalhuva paa hovude, og brote paa huva hans var ei hand breidt; han hadde ei blank øks paa oksli, med egg som visst var ei aln lang. Denne mannen var svartøygd og saag ut som ein viking." Helge svarar: "Denne mannen kjenner eg vel av det du segjer; det hev vore Hunboge den sterke, son hans Alv fraa Dalom, og vandt er det meg aa skyna kva dei vil."

Fra Sturlunga Saga, Fortællingen om Geirmund Helskind, Slektsregistret:
"Ljot Hallsson var fader til Gudrun, moder til Einar Areson og Steinunn, moder til Gudmund og Hallbera, der var moder til Torgils, fader til Hunboge, fader til Snorre, fader til Narve, fader til Skard-Snorre."

Jeg har også hørt om bueforbudet på island, og at enhver kjepp med hakk i begge ender vil bli knekt i tollen. Men ifølge:
http://www.tollur.is/displayer.asp?cat_ ... t_id=10402
"Various weapons, Knives
It is prohibited to import knives with blades exceeding 12 cm, switchblade knives, flick knives, throwing knives and other such weapons, as well as blunt instruments such as brass knuckles and various truncheons, crossbows and cuffs."

Vil tro signaturlinja mi gjelder her også :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar