The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Alv »

Så en "bekjent", en i blokken ved siden av, horribelt uintelligent og når han og en kamerat fikk øye på meg der jeg stod med kniv (kan jo ikke dra med øksen rundt i sekken hvertfall) og hakket vilt på en stubbe med nyvokst ask, så hadde han et ansikt som bare uttrykte " :P :P :P Dette er så rart og snålt at jeg gleder meg sånn til å fortelle alle jeg kjenner om hvor rar den personen er, at jeg må finne på en skikkelig historie om hvor kul jeg selv er før jeg så forteller om dette :P :P :P " Og for hver gang jeg kikket opp, så glodde han fremdeles, nesten som jeg stod der naken og danset balett, vridde nesten hodet 180 grader - seriøst. Og noen andre som satte seg i en bil (det er rart at det ALDRI blir fritt for biler, uansett når på døgnet) hørte jeg noe sånt som "skjer...?" og "...gjør på?" med total forvirring over hva jeg holdt på med. Og jeg - som vanlig - prøvde å late som om det er helt normalt. For det er jo ikke helt sykt å hente noe gratis materiale i en grøftekant? Bedre enn å gå i skogen og ramponere. Men det værste jeg har opplevd var når en muslim-dame i hijab skyndet seg forbi meg og "jalla jalla" til ungene når hun fikk øye på kniven jeg forsøkte å skjule så godt som mulig. Så jeg tenker at jeg nesten bare må ta på fullt turutstyr og komme meg så langt inn i skogen som overhodet mulig, og hilse kjekt og si "heisann!" og late som jeg hogger ved om noen kommer forbi mens jeg svinger min Genuine Hickory Wood øks. Aller helst et sted hvor det allerede ligger en svær haug med tømmerstokker :cry: Klarer dere å samle materiale i grøften på fullt dagslys og ikke bry seg om hva andre måtte tenke?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Kviljo »

Ja, men det er fordi man spør den som eier treet om man kan få ta det :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av dagsunde »

Det hender jeg opplever det du beskriver, da jeg ofte plukker emner i et populært turområde.

Men det ender alltid hyggelig, fordi jeg med stor stolthet kan forklare de at jeg er buemaker,
og holder i hevd et utdøende håndtverk.

Enden på visa er alltid en 1/2 time med nyskjerrige spørsmål, og et hyggelig "lykke til".

Snakke med folk! :-D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Bowman »

Ikke gi deg. Bare fortell røkla at du er treforsker. Da blir de imponerte og lusker avgårde. Ikke la paranoiaen ta overhånd. Det er forbudt å bære kniv offentlig men ikke øks. :P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Alv »

Jeg nekter plent å spørre staten om lov til å ta noen kvister eller et småtre i et område hvor veivesenet allerede har forsøkt å tilintetgjort alt tegn på liv som er i nærheten av å berøre sivilisert asfalt. Og seriøst? Er det lov å gå rundt med øks, men kniv er bannlyst? Så jeg kan altså putte en øks i sekken og reise hvor jeg vil med buss og ikke tenke på at politiet ville sett på meg med dyp skepsis og sikkert tatt fra meg hele øksen? Heller ikke kan jeg fortelle at jeg er buemaker, for det er jeg ikke. Jeg holder på å bruke tid på å lære meg hvordan jeg kan bli det. Og jeg kan love at jeg ikke ser ut som noe typisk treforsker, heller ikke har jeg tro å at folk vil bli særlig imponert om de da tror meg. Særlig ikke duster som har fritidsproblemer nok til å baksnakke min fascinasjon for trær. Egentlig burde jeg gi faen i hva folk synes, men det plager mer virkelig, det er så ubeskrivelig irriterende med tanken på at folk kan sitte å le av den "orginale kunstneren" som jeg alltid har vært (tegne, male, smykker, skulptur, leire hater jeg desverre, men gips er fint og trearbeid, samt foto, dikt og ellers å skrive), for jeg synes jo bare det er fint å lage fine ting. :(
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Jedi Jordal »

Hehe Norge er ett land fullt av morsomme regler Alv :p

Det er feks ikke lov å kjøpe springkniv eller ninja stjerner i Norge eller fra utlandet men dersom du vil skaffe deg ett
120cm langt sverd med ett sverdblad av 1m sylskarpt stål er det ingen som bryr seg.
(Noe undertegnede er særdeles glad for da han har en merkelig grunn til å like alle mulige sverd laget av skarpt stål :p
Men jeg skulle ønske det var lov å eie noen ninjastjerner her til lands..)
Bue regnes i Norge ikke som ett våpen av en eller annen grunn, for mennesker har jo ikke brukt buen som våpen i noen tusen år :p
(Det at bue ikke er våpen i Norge er forresten en GOD ting, gjør det mye enklere å være bueskytter her til lands).

For øvrig vil jeg bare oppfordre deg til å være deg selv og gi blanke i hva folk tenker.
Kreative sjeler gjør hverdagen mye morsommere og interressant :)
Archers ignite!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Moen »

Nå er det vel ingen som kan nekte deg å bære kniv i skogen. Heller ikke til og fra. Tar du en tur innom pub'n på tur hjem, derimot. Der har heller ikke kniven noe å gjøre. Men det går ann å forenkle dette hvis man vil. På emnesanking vil jeg påstå at en liten sag vil være det mest effektive.
De morsomme lovene som norge har, kommer oftest av idioter som på død og liv skal prøve div "verktøy" på andre mennesker. Er "verktøyet" av en slik art at det går inn under leketøy, er veien til et forbud veldig kort.
En springkniv eller batanga/ butterfly kontra et sverd som måler 100cm...vel. Hvem egner seg på innerlommen? Av tåplige forbud, har jeg mest forståelse for dette;-)
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Aurvandil »

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Sålenge det er et aktverdig formål er det ikke ulovlig, dette gjør f.eks. at folk i bunad eller speiderdrakt kan gå med kniv i belte midt i Oslo eller en fyr på et middelaldermarked kan gå med skarpe sverd uten at noen klager.
Jeg mener å huske at politiet heller ikke slo ned på transport av våpen på offentlig sted (det være seg kniv, øks, sverd, hagle, rifle eller pistol) så lenge det er forsvarlig pakket ned.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Are »

Personlig ville jeg heller valgt en liten sammenleggbar sag. Den er effektiv, lett, lovlig og vil ikke vekke på langt nær så mye oppmerksomhet som en kniv. Folk flest assosierer sag med ved, ikke legemskade...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av nidrinr »

Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.
..Og derfor er det alltid greit at jeg bærer kniv. Det er sjelden jeg ikke har med piler eller buer jeg jobber på, og da går kniven glatt under redskap til arbeid, friluftsliv (hjelper jo vegvesenet og NSB å rydde for sikt), og alt dette er definitivt aktverdig formål :)
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Sturlabuer »

Følg Are sitt råd, og skaff deg en liten sammenleggbar sag, f.eks. en grensag eller lignende.
Har selv en liten Fiskars grensag med meg. Fungerer helt greit på små trær og busker, mye mer effektivt
enn kniv. Dessuten er sag ganske lydløst hvis det er et kriterium.
Hvis du i tillegg søker opp steder hvor det nettopp er ryddet langs veier eller strømlinjer, finner du et og annet
brukbart uten å havne i konflikt med så mange.

Lars
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Alv »

Sturlabuer skrev:Følg Are sitt råd, og skaff deg en liten sammenleggbar sag, f.eks. en grensag eller lignende.
Har selv en liten Fiskars grensag med meg. Fungerer helt greit på små trær og busker, mye mer effektivt
enn kniv. Dessuten er sag ganske lydløst hvis det er et kriterium.
Hvis du i tillegg søker opp steder hvor det nettopp er ryddet langs veier eller strømlinjer, finner du et og annet
brukbart uten å havne i konflikt med så mange.

Lars
Fant nettop for et par dager siden at det er hogd ned en halv skog nedenfor blokken, antageligvis fordi det sperret utsikten fra blokken mot en fjord. så regner med at det går ann å plukke litt av hvert derfra. Dessuten er det ikke i grøftekanten, og jeg får transportert trevirke raskt hjem. :)
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Alv »

Sturlabuer skrev:Følg Are sitt råd, og skaff deg en liten sammenleggbar sag, f.eks. en grensag eller lignende.
Ser ut som jeg er nødt til å kjøpe sag ja, og også henge opp en plakat offentlig eller noe om at jeg ikke har tatt kvister fra grøftekanter med ond vilje, men bare liker å spikke, ser ut som jeg har blitt beryktet i hele nabolaget, er folk som står og kikker etter meg bare jeg tar en tur for å kjøpe matvarer. Er uheldigvis en hel del ask som ser veldig fin ut på hele veien der, men ser ut til at jeg må til skogs og gjemme meg hvis jeg skal fortsette å være intressert i bue.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Christian »

Jeg har alltid kniv med meg jeg :roll: Størrelsen varierer fra lommekniv til samekniv avhengig av når på dagen og hvor i landet man er. I snitt bruker jeg kniven hver dag og hadde hatt det slitsomt uten den...

Jeg har forøvrig blitt stoppet av politiet med et sverd i sekken, en smidd og skarp katana. De spurte om hva jeg hadde der. Jeg sa at det var et sverd. Og hvor skal du med det? På trening sa jeg. True story 8)

men hvis du er bekymret for at folk vil tro at du er en raring så bør du skifte beite... men drit nå i resten av verden.

Most people are other people :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: The Awkward Feeling... du står i grøften med kniv/øks

Legg inn av Aurvandil »

Christian skrev:Jeg har forøvrig blitt stoppet av politiet med et sverd i sekken, en smidd og skarp katana. De spurte om hva jeg hadde der. Jeg sa at det var et sverd. Og hvor skal du med det? På trening sa jeg. True story 8)
Hørte om en reenacter borte i Storbritannia som ble stoppet av politiet på vei til eller fra et marked. De ga ham en advarsel om at han ikke burde gå rundt med kniv i beltet i offentlighet, men lot ham gå. Det streifet visst ikke tankene deres at sverdet som hang fra den andre sida av beltet kunne vært et litt værre problem...
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Svar