Er det en særegen gruppe mennesker som liker bue og piler?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Er det en særegen gruppe mennesker som liker bue og piler?

Legg inn av Alv »

Jeg har nettop fått tilgang til dette forumet, og jeg har tenkt at det dreier seg om mennesker med interesse for historie (?) og kanskje noen ganger bare vil lage en bue, for å forsøke å mestre arbeidet som kreves for å ha en så viktig historisk oppfinnelse, at det er mennesker som har et slags sug tilbake til den nomadiske jeger/sanker-kulturen som var i harmoni med naturen, helt til den neolittiske revolusjonen gjorde det mer viktig å få gode avlinger på korn og av husdyr. Kanskje mange frilufts-mennesker? Og noen som jobber med dette professionellt, og en del liker konkurranser o.l. Og ved denne tanken ble jeg glad, siden det er ting - bortsett fra idrett - jeg liker, selv om jeg da har prøvd kuyodo.. Det virker på en måte mer "edelt" eller "rent" å gå kledd i skinnklær, følge spor og lære seg å være usynlig for å få tak i kjøtt, enn å bare sitte et sted og vente til et dyr kommer som oftest nærmest blir henrettet på øyeblikket. At konseptet "jakt" har utviklet seg til å bli en hobby for de fleste som driver med det, men at det er noen som liker å drømme om ordentlig jakt, med store utfordringer. Enkelte steder er jo jakt med bue lovlig, hvis man har noe av skikkelig kvalitet, så kanskje det ikke er like voldsomt som kuler og krutt, men dødelig. Eller er jeg helt på feil spor her, at det bare er en tilfeldig gruppe mennesker med vidt forskjellige liv, som bare har bue som interesse av mange forskjellige grupper?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Er det en særegen gruppe mennesker som liker bue og pile

Legg inn av Skaukraft »

Jeg tror egentlig du har svart på spørsmålet selv.
Tror du vil finne alle mulige typer her inne. Fra Øtzi til feinschmeckerhåndverkeren som bygger buer mest for håndtverkets skyld, og alt der imellom.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Er det en særegen gruppe mennesker som liker bue og pile

Legg inn av Are »

Det er en salig blanding mennesker her på forumet med forskjellige interesser. Interessene er vanligvis en eller flere av disse: bueskyting/ buemaking/ trearbeid/ konkurranse/ friluftsliv/ jakt/ historie/ historisk gjenskaping/ fysikk/ bue som våpen/ naturmaterialer/ tradisjonelt håndverk og mye mer...
Ren buejakt er det Norges Buejegerforbund som fokuserer på. Men de fleste av dem er mer Hi-tech fokusert når det gjelder buer enn brorparten av oss her på forumet. Noen av oss her på forumet er også jegere. Men svært få her driver med buejakt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Er det en særegen gruppe mennesker som liker bue og pile

Legg inn av KEn »

jeg har tenkt at det dreier seg om mennesker med interesse for historie (?) og kanskje noen ganger bare vil lage en bue, for å forsøke å mestre arbeidet som kreves for å ha en så viktig historisk oppfinnelse, at det er mennesker som har et slags sug tilbake til den nomadiske jeger/sanker-kulturen som var i harmoni med naturen, helt til den neolittiske revolusjonen gjorde det mer viktig å få gode avlinger på korn og av husdyr
Jeg tror sammenhengen mellom interessene historie - bueskyting og jakt er svært svak.

For det første så aner jeg ikke hvorfor jeg skyter med pil og bue,

Å lage buer var først en måte å få en bue på, så ble det en mestringsfølelse, sinnsro mens man gjorde rutinearbeid, og utfordrende ingeniørmessig, en stund - så ble det en måte å få akkurat den buen jeg ville ha. Det har også noe med at sinnsroen forsvant med det oppvarmede arbeidsrommet... Nå gidder jeg knapt, jeg har de buene jeg trenger, og å lage noen bedre vil kreve uforholdsmessig mye arbeid ift. gevinst.
De fleste jeg kjenner som lager buer har lignede innstillinger,

Og de har samtidig en historisk interesse (det har jeg og), det er et praktisk tilsnitt til å se og forstå og få perspektiv på hva de strevde med før i tida.
Når jeg leser om 2.VK, krigen på østfronten, og lørdagen etter skyter så fort jeg klarer etter selvanvisere med en original M98k, så er det samme tingen.
Bue, spyd og eldre historie-delen går over i flintknakking og gud vet ikke hva, og jakt og sanking - historie. Hvor er Pope&Young oppi dette? Iallefall er det mye romantikk. Og litt perspektiv.
Den historisk/arkeologiske interessen har for min del kollidert litt med ingeniøren.
Det er nok en sammenheng lage buer, historiske buer, historie, romantikk, evt. jaktromantikk)

Bueskyting er for meg idag mest for å tømme hodet, for å ikke tenke, og for å ha det sosialt. Av og til er det for å bli god til å skyte, så jeg kan forsvare jakt. Buen som jaktvåpen er på en måte noe annet enn alt det andre, for meg

Jakt og rifleskyting, det er ikke mye tømming av hodet, for meg, i rifleskyting - her trenes det for å bli god. Men jakt:
I riflemiljø jakter de fleste, i bueskyttermiljø - så godt som ingen. Mange bueskyttere er sterkt imot buejakt, både av dyrevernhensyn, og fordi de ikke vil at buen skal anerkjennes som et farlig våpen (de har ikke noe forhold til våpenloven og vet ikke at den allerede er). Iallefall, nærmest negativ sammenheng jakt og bueskyting. Det gjelder også de historiske bueskytterene, ikke bare FITA-gjengen.
De som har en positiv sammenheng er buejegerene, og de kommer, som meg, fra jaktsiden - jakten er formålet, buen er et redskap - bare ei anna rifle liksom.. Mange bueskyttere, FITA, har ingen interesse for jakt, fiske, friluftsliv - de skyter ikke utendørs engang.
Det virker på en måte mer "edelt" eller "rent" å gå kledd i skinnklær, følge spor og lære seg å være usynlig for å få tak i kjøtt, enn å bare sitte et sted og vente til et dyr kommer som oftest nærmest blir henrettet på øyeblikket
Jegeren møter seg selv i døra her, å kle se gi skinnklær, følge spor gjøre seg usynlig vil ikke felle mange, knapt noen dyr, og der en litt foreldet jegermoral tilsier at "viltet skal ha sjanse", og slikt, er en idag ovenfor absolutte krav om human avliving, og nettopp "henrettelse på øyeblikket".
Dessuten er det uendelig mye mer effektivt å sitte på et (riktig) sted og vente, kunsten er delvis å finne stedet, og så sitte stille... "The trick to the stalking, is in the sitting" :wink:
Eller er jeg helt på feil spor her, at det bare er en tilfeldig gruppe mennesker med vidt forskjellige liv, som bare har bue som interesse av mange forskjellige grupper?
Faktisk, så tror jeg det, bortsett fra koblingen buemaking og interesse for historie?

K
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Er det en særegen gruppe mennesker som liker bue og pile

Legg inn av Aurvandil »

Har ikke lyst til å dra noen buejakt diskusjon akkurat nå, men et av kravene buejegerforbundet selv stiller er at bua skal avlive minst like humant som en rifle. Den mest brukte jaktmetoden er også å sette seg på en post og vente på dyret. Walk'n'stalk er mindre vanlig.


Jeg startet forresten med bueskyting av jakt og historiske grunner. Jeg eier i dag en jaktcompound og (foreløpig) tre historiske buer og skyter med alle med samme iver.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Svar