Siktemåte?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Siktemåte?

Legg inn av Kviljo »

Jeg har i det siste prøvd å lære meg å skyte skikkelig, men klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hvordan jeg skal sikte.

Rent prinsipielt liker jeg instinktiv sikting. Bare konsentrere mot målet og skyte uten å sikte bevisst. Men jeg føler at dette blir lite presist, selv om man skyter både fortere og mer avslappet med instinktiv sikting.

Hva slags siktemåte bruker dere?

Jeg er også litt usikker på om jeg skal trekke til munnviken eller øret. Jeg skyter mye mer presist ved å trekke til munnviken, men jeg føler av en eller annen grunn at det ikke er helt riktig med en langbue. Finnes det folk som skyter presist og samtidig trekket til øret?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Skyter også instinktivt, men siden jeg skyter asiatiske buer prøver jeg å bruke "rytterbueteknikk." Dvs jeg trekker tvers over brystet med vannrette armer, så langt det går, uten noe fast ankringspunkt. Prøver å konsentrere meg bare om den gule flekken, og ikke skotte på pila. (Gjør jeg det går det ofte galt) Bruker "middelhavs-trekk med tre fimgre, ikke tommelring.

Resultatene viser veldig tydlig at det ikke er den enkleste metoden, men jeg vil skyte sånn så da får vel gamle stabeiser ha det så godt. (Noen skyter jo fryktlig godt på den måten da, men ifølge Kassai er sånn rundt 60 piler en ok trening. Gjentas ca 3 ganger pr dag!) Forteller vel bare at trener du nok så kan du bli god med alle teknikker.

Fikk meg en langbue også, og fant ut at med trekk til munnvika og fast ankringspunkt var jeg veldig fort like presis som med "hornbue" trekk. Men jeg vil ikke vil ikke vil ikke........
"If it breaks you get to keep both parts"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Sikting,ja ... Har prøvd å analysere dette for tradskyttere noe diffuse begrepet, og er for egen del kommet fram til at jo, det foregår en viss form for sikting. Jeg kanter buen litt for å få øyet rett over pilen, og ankrer med langfingertuppen på hjørnetanna i overkjeven. Så prøver jeg å konsentrere meg om to ting samtidig, blinken, og pilspissen som plasseres etter tykkje, teft, erfaring og skyteavstand et stykke under. Noen ganger fungerer det faktisk, selv om det forekommer bomskudd som tilsynelatende trosser enhver fornuftig forklaring. Men jeg har nok noen stevnearrangører mistenkt for å plassere skivene for langt opp, for langt ned, for langt til høyre, venstre...

Fluktskyting foregår nok mer "på gefylen", men også der merker jeg at jeg er oppmerksom på hvor pilen er i forhold til målet, selv om målet får det aller meste av oppmerksomheten. I likhet med flyktskyting med hagle, er svingen viktig. Og svingen må skje helt nede fra bena. (Nåvel man er jo ingen reser udi fluktskyting, men det er fryktelig moro!)

Men uansett, det er helt essensielt å trekke pilen helt ut, og ankre på samme måtte hver gang. Og så kan man vel ikke stresse nok på det at pilene må passe til buen og skytteren!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Siktemåte?

Legg inn av Griffin »

Kviljo skrev: Rent prinsipielt liker jeg instinktiv sikting. Bare konsentrere mot målet og skyte uten å sikte bevisst. Men jeg føler at dette blir lite presist, selv om man skyter både fortere og mer avslappet med instinktiv sikting.
Jag håller med dig om att detta känns bäst. Det befinner sig ett lugn över skjutningen och kanske att man blir mer "ett" med buen/skjutingen. Jag tror att det kan bli väldigt precist med tiden, men det tar nog väldigt lång tid.

Längre än vi gidder.

När jag började skjuta så använde jag denna metoden mest och det var ofta som jag fannt mig själv att släppa innan jag nådde ankerpunktet eller att jag helt automatiskt siktade lite mer till höger eller vänster nångång ibland. Det var som att det styrdes själv och dom gånger träffade jag ofta mitt i prick. Den känslan av att veta att man kommer träffa mitt i innan pilen träffar målet var också mer intensiv.

Men det var också många många bomskudd.

Jag tror att den effektivaste måten är att:
1. Finna sin stil som man trivs med.
2. Aldrig glömma att hålla kvar buen tills pilen träffar målet och aldrig glömma att släppa rakt bakåt.
3. Använd gapshooting länge.
4. Nu kan du mixa gapshooting med instinktiv skjuting.
5. Träna ofta

Nu skjuter inte jag speciellt bra men jag tror detta fungerar för de flesta.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tror faktisk at jeg skal våge å si det samme. I det siste har jeg bevisst skutt uten fast ankringspunkt, og det føles som om man automatisk kan forandre ankringspunkt i forhold til varierende siktebilde. Men det er godt mulig at det bare virker sånn, og at det egentlig bare er flaks :)

Min taktikk er for tiden ganske enkel: fort og galt og mest mulig :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Skyteteknikk er et interesant tema,og blir aldri ferdig debatert.Personlig har jeg alltid forsøkt å skyte "instinktivt".Det vil si at jeg konsentrerer meg om det stedet/punktet jeg vil treffe,på en slik måte at jeg føler at jeg er der jeg vil treffe.Så drar jeg opp til mitt "ankringspunkt",som desverre ikke alltid er det samme,og slipper.Dette fungerer brukbart for meg,og jeg har skutt over 450 med historisk bue på stevne med denne siktemetoden.At det finnes enklere måter å oppnå hurtige resultater på er hevet over enhver tvil,men da må man inn på en siktemetode med bruk av spiss o.l.
For meg gjelder kun "instinktet" og følelsen der og da.Jeg er overbevist om at med mye og ofte trening kan jeg bli virkelig god.
Viktigst er å ha tro på det du driver med.Det er nok av forståsegpåere der ute i bue-norge,som kommer med velmenende råd.Vær selektiv!
Ønsker alle lykke til med "instinktet"!
"Back to nature!"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Instinktivt, gap på langt hold

Veldig enig med Griffin, og med Ingis.




K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

450 är helt vilt bra tycker jag med historisk bue.

Men hur länge har du skjutigt?
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

450 er jo norgeseliten.

For å sammeligne nivået har jeg tenkt å skyte en "nfaa 300 round."

Det er FITAs 40cm skive, men gradert fra 1-5, gult er 5, rødt er 4 osv. 60 piler fra 18m.

230 regnes som godt, noen ganske få skyter 260-270.

K
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Jeg har å holdt på med beskyting i godt 5 år.Kom ganske fort opp på et bra nivå,men føler nok at det har stagnert litt.Skjøt 450 for 4 år siden.
Har kanskje blitt for fokusert på poeng ,i stedet for avslappet og riktig teknikk.Har alikevel hatt en del resultater på 450-tallet.
I løpet av de 5 årene har jeg opplevd opp og nedturer.Disse må man jobbe seg gjennom med fokus på det enkle og ikke minst på konsentrasjonsbiten.Her er det mye å hente.
Viktigste er alikevel gleden ved bueskyting,selv om det selvsagt er gøy og tilfredsstillende med gode treff.Stå på!
"Back to nature!"
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

De siste årene har jeg trent veldig lite, nesten bare om sommeren når jeg drar rundt på vikingmarkeder. Jeg bruker for det meste gap, men glir over i instinkt når jeg kommer i siget.

Som man kan se på bildet til venstre, trekker jeg til munnviken. Det trekket fikk jeg prenta inn mens jeg trente med glassfiberbue hos Bergen bueskyttere, og så lenge jeg treffer såpass bra som jeg gjør med lite trening, har jeg ikke tenkt å endre trekk og ankerpunkt.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ingis: Om du skjøt 450 med instinkt och kun ett års træning så ær du nog ganska speciell :D

Jag tror också stenhårt på instinktiv "siktning" jag har spelat basket och tennis och bordtennis och man kan bli løjligt nøyaktig med instinkt men det tar tid att læra sig. Jag tror en fast punkt vid siktning/ankring/release ær fint att børja med, då ær det lættare att se vad man gør fel också, det kan ræcka att man har huvvet lite før långt fram (speciallt i historisk med stora fjør och kanske inte så bra kast i buen) så droppar pilen 5cm vid 18m och ænnu mer vid 25m.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Skyter instinktivt og trives med det. Har prøvd meg litt på sikting, men ikke skjøt jeg noe bedre og i tillegg føles det galt. Holdt en gang på med compound med peep-sights m.m. Det er vel en grunn til at jeg skyter historisk i dag.

Jeg varierer også mellom to skytestiler: klassisk alla Horace Ford og middelaldersk engelsk med trekk til under øret. Med sistnevnte kommer bue og pil så langt ut til høyre at det forsvinner ut av siktebildet, så da er valget ganske enkelt: Instinktivt.

Har forresten så dårlig syn at jeg ikke ser hvor jeg treffer på 18 meter, så jeg har ingen mulighet til å korrigere mellom hver pil hvis det er behov for det. I tillegg vanskeliggjør det sikting. Har likevel klart 406 p på en 60p/18m konkurranse. Det enkleste med synet mitt er instinktivt og ikke ti ville hester kunne fått meg til å forandre siktemåte

Det fine med instinktivt er at det funker på alle avstander. Hva ellers funker på 200 meter? Sikte på den skyen som blåser bortover himmelen :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Kan du inte korrigera ditt synfel med glasøgon eller linser? :(
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Linser/briller ksn kun korrigere feil i linsa i øyet.

Jeg har for få synsnerver og det er det fint lite å gjøre med. Synet mitt kan sammenliknes med oppløsningen på et dårlig digitalkamera :roll: Derfor kikkert og mange pilknekk på Vinstra :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar