Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Ivar, du trenger ikke å glede deg lenger: buen knakk under testskyting i dag... :? Midt på øverste tupp. Det som skjedde var det samme som med Boosage, nokken på pila røk i skuddet så jeg fikk tørrslipp. Og det tålte ikke buen. Uansett knakk tuppen på et svakt punkt: fibrene gikk sideveis ut av emnet akkurat der, men det var det beste jeg fikk ut av emnet da jeg limte opp buen.
På kronograftesten skjøt jeg ed 10 grams pil, og jeg kom ikke så langt at jeg fikk skutt de letteste pilene på ned mot 10 gram, Jeg fikk 3 skudd, hvorav kun den ene pila gikk rent. Den veier 12 gram og gikk 307 meter. Greit nok i motvind på ca 5 sekundmeter.
Tilbake til verkstedet ! jeg har 2 andre nye lengdebuer som nesten er ferdige, dere vet jo at jeg aldri gir opp :mrgreen: Nå har jeg knekt 3 lengdebuer, men så har jeg nok laget 15 -20 stykker til sammen, og 6 av dem har skutt over 300 meter. Jeg begynner å få lure på det samme som Steve på Paleoplanet; om den ideelle buelengden kanskje er rundt 140 - 150 cm. Det kan også tenkes at tuppene bør utgjøre en større del av buelengden, kanskje 50 % av lemmet. men det aller viktigste, og mest arbeidskrevende, er nok å få riktig tiller og minst mulig dødvekt i tuppene. Hva tenker du Ivar ? Andre ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Oh shit! Høres kjent ut det der... Jeg har lurt på å lime bambus på sidene av tuppene, både for å lette de og å gjøre de sterkere sideveis. Uansett er det jo tuppene som bør knekke først på disse buene. - ellers har man ikke tunet på riktig sted. Men jeg tror kanskje ikke lengre tupper er riktig vei å gå. Jeg lagde en svær askebue med lignende design ei gang. 3 tommer breie innerlemmer, og 76 tommer lang totalt. Den hadde ytterlemmer som var nesten halve lengden av lemmene. Den endte opp med å ha veldig tykke ytterlemmer selv om jeg tok av så mye at de bøyde mer enn jeg egentlig ønsket. Den skyter faktisk overraskende dårlig, hehe.

En pyramideform på innerlemmene, og kanskje 30/70 fordeling mellom ytter og innerlemmene tror jeg er bedre.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Akkurat...... men hvordan måler du da, fra buens senter, eller fra fade ? Det ville jo utgjøre en betydelig forskjell. Uansett, jeg tror det er helt avgjørende å få gradvis mer bøy fra grepet og ut til overgangen. Vi får se, jege r snart ferdig med bambus/Ipe med samme lengde, og den er tyngre. Jeg har tenkt litt på det med tuppene; jeg får aldri strengefølge der, vil ikke det bety at de kunne ha bøyd mer ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Med 70/30 ville jeg sett bort fra grepet, men det er jo vrient å si om dette er det optimale forholdet. Med pyramideform på innerlemmene vil man kunne gi lemmene mer sirkulær bøy. Kanskje er det enklere å optimalisere, og buen vil jo også lagre mer energi slik, om den da ikke får mer strengefølge nær grepet. Trikset er vel uansett å sørge for at buen er mest stresset i ytre halvdel av innerlemmene, slik at det er minst mulig masse i bevegelse.

Tuppene bør følge strengen mindre siden de er tykkere. Et tykkere buelem med lik strengefølge som et tynnere buelem er mer stresset. Dette er kanskje litt av årsaken til at en tykkere bue er raskere enn en brei og tynn.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Ask flatbue 37#/32"

Legg inn av Hardwood »

Lite produksjon i det siste, for jeg har vært opptatt med å få en datter ! Men her er min siste : Ask flatbue, varmebehandlet og backet med "fakeskin" fra 3rivers :mrgreen: 189,5 cm ntn, 37#/32"
DSC_0209.JPG
(69.42 kiB) Lastet ned 2341 ganger
SL730072.JPG
(127.5 kiB) Lastet ned 2341 ganger
DSC_0218.JPG
(81.33 kiB) Lastet ned 2341 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Trad defleks/refleks, 30#/27"

Legg inn av Hardwood »

Magne og jeg støpte nettopp sammen en tradbue som skal være til Benjamin, klubbens lovende junior. Målvekt er 30#/27". Her ser dere profilen og at den har et dekorativt mørkt treslag under glasset, men ellers ser det jo temmelig kaotisk ut på dette stadiet med limsøl og greier.
DSC_0221.JPG
(93 kiB) Lastet ned 2340 ganger
DSC_0220.JPG
(73.36 kiB) Lastet ned 2340 ganger
DSC_0219.JPG
(74.32 kiB) Lastet ned 2340 ganger
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Allan »

Gratulerer med datteren! Det er noe av det største man kan få..! Og flott bue óg! Veldig pent laget. Jeg antar at fakeskin betyr akkurat det, fake..er det ålreit å jobbe med?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk for det ! Jeg har tre sønner fra før, så det var litt ekstra stas og få en datter også ! Fakeskin ja, det er backing av et finvevd stoff med slangeskinnsmønster. Det er helt greit å jobbe med. Kommer i ca 185 cm lengde og 5 cm bredde, og limes på med feks. Titebond 3. Det verste synes jeg er å få kanten fin. Jeg har satt det inn med 5 lag finishing oil så langt, og da er backingen såpass stiv i kantene at jeg kunne bruke en liten skarp høvel for å få rene kanter. Pusser man med sandpapir så blir kantene litt flisete. Jeg håper å få backingen blank til slutt. Noen flere lag olje med lett pussing imellom gjør sikkert susen. Jeg liker denne backingen. Tøff, ikke for dyr ( ca 100.- pr stk) og du får en sikrere bue !
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Allan »

Ja da har du liv i heimen..(jeg har tre døtre, så jeg har en generell fornemmelse av sånt)

Hvis det er et stoff så kan jeg tenke meg at det er en utfordring med kantene ja, men du veit åpenbart hva du gjør!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av dagsunde »

Gratulerer Bjørnar!

Håper alt står bra til med dere
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Gratulerer igjen. familieforøkelse er da hyggelig. Kul snakeskinbue. Ser det bra ut, det kunstige skinnet, eller får du litt tekstilfølelse? Nysgjerrig, da jeg har vurdert å bestille det samme fra 3rivers. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Takk skal dere ha, alt står bra til. Jeg synes backingen ser bra ut, men jeg tror det vil se enda bedre ut om den blir blank.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Moen »

Hahh.. Tøff bue:) Jeg tipper fakeskin kan ligne litt på silke? Slik vil jeg ha òg.
I den R/D buen, har du paralelle laminater eller taperte? De siste r/d buene jeg lagde ble det kun brukt paralelle + "tip-wedges" med glimrende resultat. Noe å tenke på, de som har lyst til å bygge selv uten überdyre laminater.
Og ikke minst... Gratulerer med vesla:)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Da har jeg bestilt rattlesnake fake fra 3rivers. Så da blir det lik bue som navnebror "Hardwood" :D Neida........jeg får bla litt i indianertegningene og lage en skikkelig flat bastard i ask. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Gratulerer med vesla. Fine buer, hva slags tre er det i glassbuen? Oddbjørn.
Svar