Hvordan fremme historisk bueslyting i KBS ?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Hvordan fremme historisk bueslyting i KBS ?

Legg inn av Jedi Jordal »

Hei igjen :)

For noen uker siden skrev jeg ett innlegg om det lureste for å få mer fokus på historisk bueskyting i Kristiansand var å.starte opp en egen forening for historisk bueskyting i Kristiansand. For det første så håper jeg at ingen i Kristiansand bueskyttere følte seg fornærmet over dette, jeg vil bare si at jeg trives veldig godt i KBS :) og at det å starte opp en egen forening for historisk bueskyting i Kristiansand nok ville ført til at jeg mistet kontakten med mange folk jeg ikke har lyst at det skal skje med. De historiske skytterne i KBS har lært meg veldig mye nyttig i løpet av de siste ukene, tusen takk for det:) MEN jeg ønsker og et større fokus på historisk bueskyting i klubben, så jeg spør rett og slett om noen har noen tips til hvordan man kan gjøre det ?

Mvh Jedi Jordal
Archers ignite!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Hvordan fremme historisk bueslyting i KBS ?

Legg inn av SilentG2 »

Møte opp i historisk antrekk og tilhørende bue?

Være tilstede og vise til alle de morsomme treffene vi har i løpet av året (burde bli flere) og ikke minst fokusere på GLEDEN det er å gå ut i skogen, finne seg et tre (som du klemmer og koser med, og som skriker til deg(et tre som faller i skogen lager det lyd?)) kapper treet, tørker det/splitter, LAGER HELTREBUE av det, og koser deg under prosessen som tar tid....

Om du får med deg noen ut i skogen for å "jakte" på emner, eller i den andre enden, viser fram hva som skal til for å lage en heltrebue... da kanskje du vil få mere gjennomslag...

Eller du kan ta den tilnærmingen som er i et gitt miljø her rundt mjøsa... "Vi drikker mjøsvattn (mjød) og spiser godt (kjøtt som ELG osv) og vi sluttet å bruke støttehjul og hjelpemidler som småbarn.. (ref.. compoundbuer og pilhyller) og ikke minst... TREET må tillate at vi lager buer av det, for da blir bua bedre" men den kan virke litt rett på sak for en del folk..

Om du tar hovedveien retning stavanger, er det forresten store forekomster av barlind også, som du kan jakte på med potensielt personale........Den jakten kan også krydres med pølser over bål (ikke av barlind) osv osv osv....



Men sist,.... LYKKE TIL
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hvordan fremme historisk bueslyting i KBS ?

Legg inn av Moen »

SilentG2 skrev:Møte opp i historisk antrekk og tilhørende bue?
Hva skal det gjøre med interessen for bueskytingen? Dette er nettopp hva vi har diskutert før ang drakt vs ikke drakt. Føler folk at de blir "tvingt" på ei drakt, rømmer de. De færreste forbinder bueskyting med kostymer.
Eller du kan ta den tilnærmingen som er i et gitt miljø her rundt mjøsa... "Vi drikker mjøsvattn (mjød) og spiser godt (kjøtt som ELG osv) og vi sluttet å bruke støttehjul og hjelpemidler som småbarn.. (ref.. compoundbuer og pilhyller)
Å møte opp med drakt i salig blanding av 1435 og spygrønne Nike og samtidig lire av sleg svada av dette kaliberet, vil nok få øynene opp på folk... Not! Er det virkelig noe som provoserer folk, så er det at noen kommer å pisser på deres hobby, for så å forhelliger sin egen greie!
Viser du interesse for deres greie, er det lettere å få deres interessefor hva DU holder på med. Det kalles også å vise litt respekt for hverandres valg. Dèt er aldri dumt :wink:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Hvordan fremme historisk bueslyting i KBS ?

Legg inn av KEn »

MEN jeg ønsker og et større fokus på historisk bueskyting i klubben
Det første som slo meg var vel å prøve å rekruttere de foreldrene som satt og hadde fulgt ungene sine. Type: "vil du prøve, her en en bue og noen piler?" ellers tror jeg jo at den type godt humør og "ji-ha" som vi så igår en stund må virke positivt?

Det verste en kan gjøre er nok å være sære og rakke ned på andre.

Om du teller så vil du forresten finne at det er et brukbart fokus på historisk bueskyting der, iallefall blant de voksne skytterene. En annen ting som kan ha noe for seg er å prøve å lokke inn folkene fra Agder Vikinglag på skytetreningene. De driver jo med mye mer enn bueskyting, men har neppe vondt av å kunne skyte inne.

K
Svar