Hva som trengs for N.Låsbuelag

For den kommende underavdelingen av Norsk Langbuelag som skal fokusere på å få låsbue lov i Norge.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Oddbjørn »

Skulle man være så heldig å få tillatelse til å eie en armbrøst er det bare første bøygen, man har ikke lov slik som i Sverige, å lage sin egen. Det er i forbudslandet Norge veldig strenge regler for hvem som har tillatelse til å lage våpen. Jeg undersøkte litt for noen år siden og ble fortalt dette fra kammeret, de ville vite hvor et slikt våpen kunne skaffes og jeg sa som sant er at det kunne kjøpes fra Sverige eller England. Lage det selv var ikke lov.
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Lien »

Står det konkret i lovverket at normale folk ikke kan bygge selv for så å registrere? I såfal så får jeg fortsette å bygge i smug.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Oddbjørn »

Kanskje det er lov med kommune våpen. he-he.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Are »

Eller fylkesvåpen. Glad jeg bor i Telemark:-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av nidrinr »

..Men hva med å modifisere eller reparere noe du har laga før loven mot armbrøst kom..?
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Lien »

nidrinr skrev:..Men hva med å modifisere eller reparere noe du har laga før loven mot armbrøst kom..?
Eller evt. Lage noe som ser gammelt ut...
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Grauten »

Nå snakker vi her! Dersom jeg lager meg et armbrøst, og "onkel" kommer og stiller spørsmål, så ble det seff. lagd før 1993. Jeg skulle likt å se den polti`n som ville legge ned endeløse ressurser på og finne ut av rett alder. Synes de det ser nytt ut, så er jo det for at jeg har pusset det opp. Vet du at du har en svært nitidig lovens vokter i nærheten, så skulle det vel ikke være vanskelig å finne materialer fra før 1993, da nytter jo ikke carbondatering heller! :lol: Loven er jo klar: ervervet før 1993= lovlig, etter dette årstall= ulovlig. Skjønner egentlig ikke helt problematikken her, men nå er jeg tilhenger av enkle løsninger, selv om det innebærer en liten "tilpasning" av lovteksten. Stiller du med compound "låsbue" på standplass, så får du skylde deg selv! :P Siden det ikke eksisterer serienummer på utstyret, så blir det vel vanskelig å registrere dette, så jeg ser heller ikke hvordan de skal kunne holde styr på det historiske miljøet.
Tror jeg må bygge meg en låsbue gitt! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg vet ikke sikkert, men det kan tenkes at hvis loven kom i 1993 at det ble gitt en tidsfrist for registrering. Vil uansett virke litt merkelig å møte opp på kammeret nå så mange år etterpå.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Grauten »

Hvem snakker om å møte opp på kammeret? Hvorfor?
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av KEn »

så skulle det vel ikke være vanskelig å finne materialer fra før 1993, da nytter jo ikke carbondatering heller!
Karbondatering begynte å skjære seg på 1700 tallet, og er helt umulig på alt som har vært i live etter 16. juli 1945. Grunnen er at andelen C14 av av karbon i atmosfæren sank ettersom den industrielle revolusjon brant mer og mer kull, og at atombombesprengningene så mangedoblet mengden av C14, og attpåtil uregelmessig. Tradisjonelt telleutstyr for datering laget etter omlag 1950 er også vesentlig mindre nøyaktig enn før, på grunn av forurensing av isotoper fra bombene.
men det kan tenkes at hvis loven kom i 1993 at det ble gitt en tidsfrist for registrering
Det var ikke det, Armbrøster er ikke tillatt å "erhverve og inneha", men dersom erhverv er foretatt før 1993 så er den unntatt fra regelen - det samme gjelder jo enkelte typer hagler. Er de erhvervet før registeringskravet kom, så trenger en ikke registrere dem.
Våpenloven har uansett ingenting om armbrøster. Ennå..

Om ny våpenlov: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=668358
Forskriften som forbyr armbrøst: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20090625-0904.html#5
Rundskrivet som forklarer forskriften.. Her er armbrøst nevnt, samt at "husflidspretterter" av tre ikke er omfattet av loven, https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

Jeg vil tro at dersom Låsbuelaget/Langbuelaget har konkurranser med armbrøster, eller bruker slike i historiske oppvisninger etc. så vil det være erhvervsgrunnlag nok - en telefon til POD vil nok kunne avklare mye.

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av nidrinr »

..Etter et langt fravær fra forum glimter du til med en riktig godbit Ken! :D -Takker
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Truls med bogen »

har du politiattest? jeg blir rasende på deg derom du bruker forumet til armbrøst promotering...du som ikke engang kan skyte 500 poeng på 60 fita inne...å slippe deg løs med en usikret armbrøst vil være livsfarlig...kan du ikke holde deg til buemaking som dette forumet stort sett består av pluss catwalking...har du glemt achincourt...where were you at st.chrispins day (den 25 okt) om du kan din shakespere da?
Bilde
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Truls med bogen »

normale folk? det bør være den internasjonale icd10 normen som burde ligge til grunn
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Christian »

Veldig bra innlegg Ken!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Hva som trengs for N.Låsbuelag

Legg inn av Tjarand »

Har en låsebue erhvervet lenge før forbudet (1983). Kan jeg ta med denne på middelaldermarkeder og fyre løs? Trenger jeg løyve? Ser for meg at jeg ikke har lyst til å krangle med Onkel i full plate og bevæpnet til tennene ...
Svar