Oppskrift for lengdeskytingsbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Kviljo »

Jadda og Griffin lurte på målene på denne heller lite estetiske overdrevne holmegårds-flightbuen, så her kommer noen mål av den.

Jeg plukka opp designet fra Paleoplanet, der det ble lagt ut bilder og informasjon om buene Dan Perry skaut med i VM i år. Ifølge han selv skal han ha skutt over 400 yards med den ene på trening. Buen hans var visst ikke mer enn 44 pund ved 26" trekk, om jeg husker rett.

Buen som målene her er tatt fra, er 53 pund ved 23" trekk, og har overlevd minimum 25" trekk, med 5" strengehøyde målt fra ryggen på buen til strengen. Korte piler er med andre ord å foretrekke sammen med denne buen. Den er nå innskutt (tsja, si 50 skudd kanskje), og følger strengen 1,5". Aska har bare middelmådig tetthet, så her kan man ta nesten hvilkensomhelst askeplank med rette fibre. Den har stående årringer, og det er spesielt viktig at emnet har rette fibre i de ytre delene av lemmene, siden de er såpass smale.

Buen er tillet/bøyd slik at den kun bøyer der buen er brei. De ytre lemmene skal bare tynnes ned slik at de bare bøyer en anelse. Det kan også være greit å bruke én sidenokk sammen med strammeknuter i hver ende av strengen, siden nokk-hakk på hver side av lemmene og vanlig løkke vil forutsette litt breiere tupper.

Håndtaket er utformet slik at man holder delen som er helt sentret, mens pila får passere akkurat på midt-linja av buen. Det er på ingen måte nødvendig, men sammen med lav strengehøyde er det mye snillere mot u-surrede pilnokker, og det er lettere å få pilene til å gå pent med små fjør.

Streng er jo ganske valgfritt, men det virker som om buetypen krever en temmelig sterk streng. Den tok iallefall livet av en 9-tråders streng av D75, etter kanskje 20-30 skudd. Og en slik streng har temmelig høy bruddstyrke! Skulle jeg brukt Dacron B50, ville jeg gått for minst 15 tråder, uten at jeg kan garentere at en slik vil holde.


Lengde mellom nokkene: 61" eller 155cm
Lengde på de smale delene av lemmene: 26cm
Lengde på de breie delene av lemmene: 34cm
Lengde på grep inkludert overgangene til lemmene: 26cm
Lengde på overgangen midt på lemmene: 4,5cm


Tverrsnitt (bredde x tykkelse):

Rett under nokkene: 10mm x 12mm
Rett før overgangen til brei del av lemmene: 13mm x 22mm
Rett etter overgangen til brei del av lemmene: 42mm x 11mm
Rett før overgangen til grepet: 51mm x 14mm
Smaleste del av grepet: 21mm x 39mm


Bilde



Så, da er det bare å finne fram planken, tegne opp, røffe ut, og bøye buen! :D Med gode tønneformede stive 25" piler med balansepunkt omtrent midt på, og tre fjør i størrelsen 30mm x 5mm, skulle man fint klare å skyte 250 meter på en god dag.

Her er forresten en video av buen, så man ser omtrent hvordan den bøyer.

http://kviljo.no/bue/flight.wmv


Dette designet kan jo selvsagt overføres til mange andre materialer, og tanken er jo kort og godt at man lar buen bøye mest mulig innerst, for at den skal lagre mest mulig energi, samtidig som buen frigir mest mulig av energien via de lette tuppene.

Håper vi får se mange gromme lengdeskytingsbuer i 2008!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av buebryter »

hvordan ville du laget en slik bue vist den skulle tåle å bli trekt til 30"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Kviljo »

Tsja, skalert den opp litt? :)

Om du lager den omtrent 68-70 tommer bør den kunne tåle 30 tommer trekk. Men dette avhenger jo en del av materialvalg og hvor tung den skal være, osv.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Zeida »

Dette er jo akkurat hva jeg har sett etter. Hvorfor har jeg ikke sett posten før? Velvel takk for posten (som er fra 2007)...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av nidrinr »

hehe. Det er vel en videreføring av de samma prinsippene samt litt laminering som har gått 370 meter. Men, hvis du tar en kikk her:

http://www.englishwarbowsociety.com/records2012_EN.html

-Så ser du at langbuer også kan gi gode langder. Lengste skuddet med lengdepil er under "non- historical", dvs. laminert eller fra et treslag som ikke fantes i nordeuropa i middelaldern. 438 yards tilsvarer omtrent 400,5 meter. Det artigste med dette skuddet var at jeg var der da han skaut så langt. Det var Are også trur jeg, om jeg ikke blander åra sammen. Pila satt oppe i et tre forbi jordet vi skaut på, og etter det har ikke lengdepil fått være med som del av programmet i Batsford.. Kun standard, MR og QP.

Det artige er at det er to så ulike design som begge går så bra som de gjør.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Kviljo »

Den laminerte buen i videoen er faktisk den som til slutt skaut 370 meter. Den rakk å delaminere fullstendig, halvveis knekke den ene tuppen (i skuddet på videoen), få masse kompresjonsmerker og å bli omformet i flere omganger før den fungerte så bra som den gjorde, hehe.

I sammenligningen med langbuer må man vel ta med at langbuer bør være en del tyngre for å skyte like langt som disse flatbuene. Jeg har i alle fall ikke hørt om noen langbue under 90 pund som har skutt noe tilsvarende?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av nidrinr »

Nei, det er vel et poeng :lol:

Men det kunne jo vært et spennende prosjekt å lage en større variant av 370m-bua, som tåler 32" trekk.. -Og lage den på 130-140#. hmmm 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Kviljo »

...mhm... :wink:

Da tror jeg man lett(ere?) skyter 400m 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av nidrinr »

Kanskje jeg blir nødt til å prøve. :P
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Hardwood »

Det overrasker meg at du ikke allerede har gjort det, Daniel. Du er sikkert den eneste av oss som kunne trukket opp en slik bue. Selv trekker jeg så vidt over 100#/32" med krigsbue, og på kortere trekklengder som 23" - 25" sliter jeg med 80#. Jeg har så lange armer at albuen vil stå rett ut og da blir det tungt. Kom igjen og bygg da vel ! Materialer har du sikkert ! Jeg kommer tiil å lage flere nye lengdebuer til neste sesong. På tide at vi skjerper oss og skyter over 300 m på NM :oops:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Bowman »

Nå skal jeg også lage lengdebuer. Vær sikker. :-) Er fristet til å prøve meg på designet du fant på paleoplanet Ivar. Jeg har bra ask med rette fine årringer. Må si at dette har gitt mersmak. Jeg skjøt 207 meter med den gamle askebuen min. Pila var på 18 gram. Buen er nok på en ca 75-80# Så da må vi sette oss nye mål. Neste år skal jeg over 250 meter. :-) Hvor mye er det å hente på en slik utforming av grepet?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av nidrinr »

Jeg har vel tenkt tanken flere ganger, og tegningene er klare for ei slik bue. Det er i grunn bare å sette i gang. Kanskje jeg skal prøve å snekre sammen noe før vi skal opp til dere i september :)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av GreenMan »

bowman skrev: Hvor mye er det å hente på en slik utforming av grepet?
Det vil jo føre til en mer senterskutt bue, som igjen vil føre til mindre kresen bue i henhold til stivhet på pilene.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Kviljo »

Håper du finner tid til å spikke en slik bue, Daniel! Det hadde vært salig snasent om du fikk til noe lignende på 130#++ Gjør du ting optimalt da bør det jo gå farlig langt, selv i motvind, hehe.

Fordelen med senterskutt grep er som Stian skriver at buen ikke forlanger akkurat riktig spine. En annen viktig fordel er at man kan bruke veldig lav stengehøyde uten å risikere å knekke bakparten av pilene mens de klemmes mot buen. - og lav strengehøyde er jo et av hovedtriksene innen lengdeskyting.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Oppskrift for lengdeskytingsbue

Legg inn av Hardwood »

Ja, gjør det , Daniel ! Den 22. har vi jo også så god tid, at du kan skyte noen serier, og så sette deg ned og skrape av litt på tuppene for så å prøve igjen 8)
Svar