Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Whoa ! Det var såpass ja, Ivar ? Det kaller jeg tynne tupper ! Og det er tydelig at de bøyde mye mer enn på min. Kan sikkert fjerne 5 - 10 g fra hver tupp enda. Jeg synes å huske at du nevnte på buildalongen at de tuppene var ganske ustabile en stund, så de var sikkert optimale ! Mine tupper er stive som stokker enda. Du har sikkert rett i at min bue kan ha en mer sirkulær bøy. Buen er nemlig 2" bred ved fade, din var vel ikke mer enn 1 3/4" ? Og faktisk har buen min fått ørlite medbøy akkurat i de ytterste delene av innerlemmene, så jeg tror jeg lar dem være som de er og går i gang med "Ivars vektreduksjonsprogram". Supert at du har de bildene !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg er ikke sikker, men det kan tenkes at tuppene ble kortet ned etter at jeg tok det bildet. Så slik sett er de altså ikke så tynne som det ser ut på bildet. Uansett, tuppene er tildels trekantede i tverrsnittet, så fra buken ser de smalere ut enn fra ryggen.

Husker heller ikke eksakt hvor brei den er, men jeg tipper den ikke var mye over 35mm bred.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Skjønner ! Jeg husker noe slikt, at du kortet dem ned. Takk for advarselen....
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Kjekt å lage noe mer vanlig også. Med unntak av den heftige recurven da ! Denne er til en 13 år gammel gutt i klubben. 170 cm, amerikansk hviteik. 30#/26". Han testet den på forrige trening, og dere skulle sett fjeset hans da han slapp den første pila. Pilene stod med spissen igjennom matta. Målte den i kronografen, med en 10 grain pr pund pil, og fikk 148 fps. Bra det, synes jeg ! Da går det an å skyte blink på 30 m også ! Det jeg liker best med disse buene, er at buen ikke øker så mye i styrke mot slutten av trekket (stacking). De føles jevnere å trekke. Og så kaster de bra ! Men det kan være litt mye arbeid, spesielt hvis man ikke får strengen i senter på recurvene.
DSC_0873.JPG
(87.24 kiB) Lastet ned 2807 ganger
DSC_0874.JPG
(77.41 kiB) Lastet ned 2807 ganger
DSC_0879.JPG
(80.05 kiB) Lastet ned 2807 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

All right, nå har jeg tatt vekk 10 gram fra hver tupp på azobebuen. Og en rask kronotest i dag ga ny pers, 250 fps. Lovende !!!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Grattis!! :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Flott. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Don't shoot the piano man, tror jeg det heter i en sang. Flott bue. Oddbjørn
Lars Ljungberg
Nybegynner
Innlegg: 12
Registrert: 27 feb 2012, 19:33
Bosted: kyrkjebo

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lars Ljungberg »

Veldig fin bue, er det fortsatt noe skyting på Sande ? Når man ser sånt arbeid blir man gira :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe.. Oddbjørn, heldigvis er det jeg selv som er the piano man.
Lars, vi har skyting fremdeles ja. Tirsdager kl. 18, hvis fint vær. Ellers sporadisk. Ved fotballbana.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Sånn ser tuppene ut på bambus/azobe flightbuen, etter vektreduksjon.
DSC_0066.JPG
(68.24 kiB) Lastet ned 2729 ganger
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Zeida »

Slim... er den en halv cm?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Ser bra ut 8) Våger du å ta av mer innerst ved overgangen? Jeg syntes det ser ut som om overgangen kan optimaliseres ørlite. Det har jo ikke så mye å bety der, men om du har nok tykkelse å gå på og de ikke bøyer for mye er det kanskje verdt en halv fps. Men dette ser jo ut til å kunne bli veldig-veldig interessant. Gleder meg til å se den live! Dette lukter rekord 8)

Du har sikkert erfart det, men det er lurt å teste buen med kort streng for å sjekke sideveis stabilitet mens man letter tuppene. Jeg avsmalte tuppene på min mens den hadde lang streng på tillerstokken, og fant ut at den overhodet ikke ville holde seg stabil med kort streng, hehe...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Zeida, buen er faktisk ca 5 mm bred ved nokkene ja. Ivar,du har nok rett. Den bøyer så og si ikke i det hele tatt i overgangene. Jeg skal nok ta av litt til der. Men enda kan jeg sikkert ta mer av tuppene,de er stabile og bøyer litt lite enda synes jeg. Men om det blir noen rekord med denne buen, er jeg usikker på. den følger strengen en liten tomme nå, det hadde den trolig ikke gjort hvis det var god Osage i buken. Jeg er også usikker på om det hadde gitt mer fart med litt lengre tupper, men 250 fps bør likevel kunne gi opp mot 350 m tror jeg. Jeg tror jeg må få buen til å bøye mer midtlems slik du foreslo tidligere, men jeg er ikke sikker på om jeg skal gjøre det ved å redusere bredde eller tykkelse. Hva tror du ? Det er akkurat midtlems den følger strengen mest...Det kan hende tilleren ser bedre ut når jeg har fått til litt mer bøy i overgangene og tuppene. Tipset med å ha buen oppstrenget mens man tar av tuppene i bredden, har jeg faktisk ikke prøvd ! Jeg pleier å strenge opp ofte og ta litt om gangen,men ditt tips er sikkert lurere 8)
Jeg tror jeg er klar for å gå i gang med optimaliseringen av broren til denne ; Bambus/Ipe ! Den er nesten ferdig, det mangler bare å lette tuppene og finjustere tiller. Og den buen er litt kratigere, ca 80 pund 8) Må selvsagt ha minst 2 gode lengdebuer å velge mellom til NM !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Bare man bruker kort streng for å sjekke hvor stabil den er, så unngår man å tro at den er mer stabil enn den egentlig er. Lang streng gjør rette buer mer stabile.

Jeg ville tatt av i bredden om du vil gi den mer eliptisk tiller. - om du har trukket den til fullt trekk allerede. Om du skal trekke den lengre er det kanskje lurt å ta av i tykkelsen, om du vil unngå mer strengefølge. Mener å huske at min også fulgte strengen rundt en tomme, rett etter at den var nedstrenget.

Gleder meg! :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar