Hardwood´s buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Hehe... Oddbjørn, hvis jeg tar den med til Etiopia noen gang, skal jeg passe på å ikke legge den fra meg på bakken. :lol:
Christian : jeg visste du kom til å se det. du som har greie på indianerbuer. Det er akkurat Modoc jeg har sett på da jeg lagde denne. Det er i prinsippet en Modoc, bare modofisert til flightbue. Og det er ikke tilfeldig; for å få til en kortest mulig bue med lengst mulig trekklengde tenkte jeg på at buen burde bøye i hele lengden.
Ivar : Vet ikke om jeg gidder å dra på en knekt bue :cry: Den knakk nylig, midtlems, i en kvist som jeg hadde undervurdert. Jeg har muligens overvurdert strekkstyrken i kristtorn, evt. undervurdert trykkfastheten. men du kjenner meg godt nok til å vite at : hvis jeg får en fiks idé , så gir jeg meg ikke. Har nettopp laget enda en ! Og denne gangen i good old hickory. Samme mål, bare ørlite bredere og kraftigere. Jeg grillet den for 3 dager siden, så jeg tør ikke å trekke den opp enda. Men jeg strenget den opp i stad, og det var så vidt jeg klarte det. Vanvittig spenn på strengen !!! Denne har jeg tro på. med lett pil. Jeg er klar til kronofest på fredag, tar med flere flightbuer og testpiler fra 10 til 14 gram. Hey, hey 8) Håper på å være på plass i 18 - tiden. Vi sees !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Fine buer. Skal bli kult å se de i aksjon. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

:x Usj, det var en ugrei knekk...! Bra du har arvtageren underveis allerede :) Respekt :wink:

Tror malte buer er det hippeste akkurat nå, hehe 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Tyrker av tre

Legg inn av Hardwood »

Nok en lengdebue : 48" lang, lemmer av hickory og ører av lønn. Formen på hickoryen er dampet og varmebehandlet. Denne er ment som et nytt trinn på veien til den ideelle lengdebue; jeg var litt misfornøyd med vinkelen og lengden på ørene på den forrige, "HickO`2", så nå er ørene en tomme lenger og har litt mindre vinkel. Tanken er å få let off litt tidligere i trekket enn på 20", og å få mer effekt av ørene. Lønn, for å redusere vekt i tuppene. Har ikke trukket den noe særlig enda, først må jeg surre limskjøtene på ørene. Men den er nok 60 - 70 pund. Og grepet er som på "ekstrem.-holmegårdene", s-formet, senterskutt. Blir gøy å teste denne i kronografen ! Jeg har stor tro på dette designet. Som dere sikkert ser har jeg forsøkt å lage den så lik en tyrkisk horn/senebue som jeg kan. Spørsmålet er bare: hvor langt trekk den tåler ! Tykkelsen på lemmene er 9 mm.
Bilde0588.jpg
(83.14 kiB) Lastet ned 2842 ganger
Bilde0589.jpg
(75.81 kiB) Lastet ned 2842 ganger
Bilde0590.jpg
(88.42 kiB) Lastet ned 2842 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Bilde0592.jpg
(70.4 kiB) Lastet ned 2842 ganger
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

..De nokkene der.. Kan du legge ut et bilde?

Blir morro å se hvem som blir førstemann over 400 meter :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Kult 8)

Tipper den bør gå rimelig greit :) Om du fortsetter i dette tempoet bør det ikke være noe problem å nå 400 innen august :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Lurz »

Den der trur jeg på! Råtass!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Heftig sak. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Bowman »

Heftig sak. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Bambusbacket Azobe flightbue

Legg inn av Hardwood »

Ny lengdebue : Bambusbacket Azobe, 132 cm ntn, 70#22". Jeg fikk en bjelke med dette steinharde og tunge materialet av Frahog, og ville teste det i en lengdebue. Det er oppgitt å være like elastisk som Osage, og det ser ut til æ være noe i det : den er trukket til 22" og følger strengen 3/4". Har kun testskutt den en eneste serie, og lengste skudd var 293 m. Men det er lett å la seg lure av hvor tynne tuppene er. De må nok være enda litt tynnere siden Azobe tross alt har egenvekt som førsteklasses Ipe. Den hadde også litt for høy fuktighet da. Det hadde vært fint å høre hva dere tror om tilleren.
DSC_0864.JPG
(94.94 kiB) Lastet ned 2779 ganger
DSC_0860.JPG
(101.73 kiB) Lastet ned 2779 ganger
DSC_0861.JPG
(87.52 kiB) Lastet ned 2779 ganger
Sist redigert av Hardwood den 01 jul 2012, 13:14, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

DSC_0862.JPG
(117.86 kiB) Lastet ned 2779 ganger
DSC_0863.JPG
(103.41 kiB) Lastet ned 2779 ganger
DSC_0870.JPG
(87.77 kiB) Lastet ned 2779 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Hardwood »

Og så til slutt, Ivar med sin rekordbue. Vet ikke når det er tatt, men tipper 2008 eller så. denne buen mener jeg var Bambusbacket Ipe, 146 cm ntn, 80#25", og han skjøt 370 m med den på Tangen i 2009
ivars rekordbue.jpg
(36.98 kiB) Lastet ned 2778 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes det ser veldig snasent ut 8) Spesielt kult at det er halvt om halvt kjerne/ytterved.

Tilleren er jo avhengig av breddeprofilen, men jeg tror din og min har temmelig lik breddeprofil. Muligens har din litt raskere avsmalning på de indre lemmene, som gjør at den bør ha litt rundere tiller enn min. - men jeg tror uansett ikke det vil skade å om du gir buen mer bøy ytterst på de indre lemmene. Mindre masse i bevegelse er jo bra for tørrslippshastigheten.

Fant et annet bilde av tilleren på 370-buen. Syntes den har ganske markert eliptisk bøy, og det selv på nær fullt trekk.

Kom også over et gammelt bilde fra rett etter jeg hadde avsmalnet tuppene på den. Før jeg gjorde det skaut den 240-og noe meter eller noe rundt det på et lengdestevne i Trondheim.

Bilde


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hardwood´s buemakeri

Legg inn av nidrinr »

Ser veldig bra ut, men jeg trur også at den kan tjene på noe mer bøy ytterst i "bøyedelen". Men med en jevnere bøy tåler den vel også et lenger trekk, så det blir vel en sak man må veie opp og ned.
Svar