Buemaking på sløyden

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Buemaking på sløyden

Legg inn av Jacob97 »

Jeg skal endelig få begynne med sløyd på skolen igjen:D. Vi har en oppgave: "lag et eller annet i treverk som skal fungere, og helst se bra ut."
Som den bueskytteren jeg er måtte jeg bare spørre om lov til å bygge bue med tilbehør, og læreren sa ja:D ! Da er spørsmålet: Hva slags bue bør jeg bygge, hvordan bygger jeg denne ut av plank(regner med at de har ask/bjørk der. Kanskje noe annet også) og hva mener dere jeg bør lage av tilbehør. Selv tenkte jeg på langbue/holmegård+piler+tab+armbeskytter og (kanskje) kogger. Noe mer?
Jeg tenkte jeg skulle legge ut bilder og oppdateringer på prosjektet her underveis.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av MalaWolf »

Veldig bra oppgave da!

Kan du ikke stille med eget emne til selve buen? Piler av furu kanskje. Som kogger kan du jo forsøke deg på noe av never... Armbeskytter, omtrent som The Amesbury Archer (yngre steinalder) er sikkert helt greit å lage i tre ... om du ikke får jobbe med bein av læreren da :mrgreen:

Men - Nidrinr har nevnt noe om at selje egner seg godt til bue, lett å jobbe i er det også - og om du varmebehandler den i buken til slutt får du demonstrert det for læreren din også :)

Pyramide/steinalderbue av lokal selje, armbeskytter av bjørk, kogger av never og piler av furu .. ?`Skulle gjerne vært med i den sløydsalen der .. hehe
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av Jacob97 »

Har dessverre ikke tilgang på selje, men regner med at ask funker fint? Kan jo spørre læreren om jeg får bonus for egenhogd emne. :)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av dagsunde »

Egenhogd er jo det kuleste, men ikke glem at et egenhogd emne skal tørke først,
og du har ikke SÅ mange timer sløyd i uka... (og sommer'n kommer fort).

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av nidrinr »

..Bare hent inn ei lita bjørk, omtrent 5 cm diameter ved brysthøgde. Minst mulig kvist og svinger, omtrent i den lengda du skal lage bua. La barken være på i ryggsida, og grovform bua. Surr gjerne fast bua om du vil ha motbøy i tuppene hvis du vil, etter at bua er grovforma og fortsatt med høg fuktighet. Den kommer til å være tørr om en to-tre uker i et tørt innerom. Da kan du starte tillringa og etterhvert finishen på bua.

Med den konvekse formen du vil få på ryggen, kombinert med flat buk som varmebehandles, utjevner du at bjørka i utgangspunktet er så sterk i strekk at kompresjonsegenskapene ikke holder.

Sats på en "steinalderform" på bua, så har du ikke bare ei bue du kan være stolt av å ha laga fra bånn av, men også ser bra ut og skyter bra.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av MalaWolf »

Likte ideen til Nidrinr ;-) jeg ... OG jeg forventer bilder av dette!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av Jacob97 »

Bilder kommer. Tenker litt på noe som er beskrevet i tbb1 (bow design and performance, building the perfect bow). Det står om gode buer laget av "green wood", noe jeg tenker kan være praktisk å velge med tanke på den tiden som er til rådighet. 1 1/2 time hver uke i x antall uker. Likte eller ideen om bjørkebue :)
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av Jacob97 »

Hva slags design er det beste å bruke på en steinalderbue i bjørk? Langbue eller flatbue/holmegård?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av Hardwood »

Helt klart Holmegård. En annen ting som er kjekt med å gjøre det slik, er at du trolig vil slippe å ta av barken; den sprekker sikkert av selv, etterhvert som du får riktig bøy på den. Mer urørt rygg får du ikke. Og så er det faktisk en hjelp i tillerjobben. Der hvor barken ikke popper av, bøyer den sannsynligvis for lite.
Lykke til !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av nidrinr »

Bjørka er snill sånn ja :)
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av Jacob97 »

Da skal jeg prøve å finne en "snill bjørk". :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av nidrinr »

Blir bra! Gleder meg til å se åssen den blir :)
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av Jacob97 »

Sorry. Avlyst.
Noen høyere oppe i systemet har bestemt at pga nedskjæringer må noen lærere sparkes, og dette rammer jo selvfølgelig oss :evil:
Fra og med 1. mars blir det KUN teoretisk jobbing til ut 10. klasse(jeg går i niende). Det vil ikke være råd til/ikke være nok kapasitet til at vi kan ha noe praktisk arbeid i kunst og håndtverk. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Nå kan vedkommende som er ansvarlig for dette snart vente seg en haug med mail og brev fra sinte elever og lærere. :twisted:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av Bowman »

Hei. Dette er virkeligheten i dagens skolenorge. Som representant for læreryrket er jeg flau over prioriteringene. Det som unger og ungdom synes er gøy på skolen blir salderingsposter. Synd for deg, men du deler skjebne med mange. Gå til avisen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buemaking på sløyden

Legg inn av nidrinr »

Jeg er lærer, og skal derfor ikke uttale meg med de orda jeg helst vil bruke om Norsk skolepolitikk... Hvis noen oppover i systemet leser det får jeg nok sparken....

Men for å si det pent, er jeg langt fra enig med de prioriteringene som gjøres. Det var vel en luring som sa noe om forskjellen på å høre noe og å gjøre noe... Snart skal vi vel bare ha teori på "oppkjøring" til førerkort også... :roll:
Svar