Fjørspleising the "easy" way

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Fjørspleising the "easy" way

Legg inn av Jacob97 »

tenkte jeg skulle opprette en tråd for spleising av fjør.
dette er den enkle versjonen, med spleisen bak på fjøra.

først må du rive fjørstrålene av stammen.
Bilde

deretter må du kutte spleisen. her er det viktig at fjørstrålene er så nær endene som mulig. bruk en tynn kniv(tapetkniv, skalpell osv..) og la den "gli" nedover fremste fjørstrålen. da bør du klare å kutte ganske nærme strålene.
Bilde

nå må du sjekke om fjærene passer hverandre. stammene og fjørstrålene bør være omtrent like tykke, og fjørstrålene må ha samme vinkel. da glir de inn i hverandre. om spleisen passer(den bør kunne henge fra den andre fjøra) kan du gå videre. hvis ikke må du finne en ny spleis.
Bilde

sett spleisen i en fjørklemme. fjørstammen kan pusses ned med enten dremel, fil eller sandpapir. dremel er det enkleste og raskeste. puss NESTEN helt inn til membranen. la det være igjen ca 1/2 mm.
Bilde
Bilde

sjekk om fjøra fremdeles passer. de kan ha lett for å vri seg litt under pussingen.
Bilde

legg på fjørtape, og klem spleisen ned på hovedfjøra. jeg liker å feste fjørstrålene i hverandre før jeg presser spleisen ned. da er det lettere å plassere nøyaktig.(synes jeg. det er vel egentlig smak og behag.)
Bilde
Bilde

da er det bare å legge den i fjørkutteren, og.....
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Fjørspleising the "easy" way

Legg inn av Zeida »

Jeg synes fjøring er et hæl***** kjedelig arbeid... Jeg synes dette er veldig kult, men neppe noe jeg kommer til å prøve meg på i nærmeste fremtid


Hvordan lim bruker du forresten når du spleiser?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fjørspleising the "easy" way

Legg inn av Moen »

Zeida skrev:Hvordan lim bruker du forresten når du spleiser?
Han skriver at han bruker fjørtape...så da tipper jeg på dèt :wink:
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Fjørspleising the "easy" way

Legg inn av torkis »

Flott spleisalong :D

Jeg har en pose fjær liggende foran meg, og prøver å manne meg opp til å begynne. Tror ikke det blir i dag :!:
Tror det blir uten spleis i første omgang, så kan jeg øve på spleising på restene.

Vi gleder oss til fortsettelsen her, regner med at du har mer :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Fjørspleising the "easy" way

Legg inn av Jacob97 »

kan senere legge ut hvordan man spleiser inne i fjøra også. er egentlig det samme, bare i litt mindre format+ at du må sørge for at spleisen passer både foran å bak.(passer den et sted bør den passe det andre stedet også, men dette er ikke sikkert.

Torkis: det er bare å begynne. det blir ikke lettere av å vente, og resultatet pleier å være verdt det. kan være lurt at du tegner opp hvordan du vil ha fjøra, så slipper du å endre underveis. man bør også ha noen ekstra fjør liggende i tilfelle uhell.
Svar