Huff - piler.

Alt om mekking av piler.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Minyaliel
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 13 jul 2006, 17:08
Sted: Trondheim
Kontakt:

Huff - piler.

Legg inn av Minyaliel »

Dette kan virke so et utrolig dumt spørsmål. Men nå som jeg endelig har greidd å somle meg til å prøve å lage pilene mine sjøl, står jeg her og har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg gjør dette. Jeg har piler, spisser og (ukutta) fjær. Hva nå? Å - og, hva slags lim burde jeg bruke? Er det okay å bruke vanlig sytråd til fjærene? Noe annet jeg burde vite? Huff, så komplisert...
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Ingen spørsmål er dumme! Du skulle ha sett mine første piler :oops:
Hva du skal gjøre kommer litt an på hva slags piler du vil ha, moderne med mye/litt plast/aluminium eller 100% trad eller
kanskje noe midt imellom, som mange av oss.
Jeg starter med å klargjøre skaftene (lengde osv.), så lager jeg strenghakk/nock, deretter merker jeg med blyant hvor fjærene skal sitte. Fjærene klippes i ønsket lengde og fasong og limes på, jeg bruker kontaktlim.
Jeg surrer ALLTID foran fjærene og rett før strenghakket, (og noen ganger også bak fjærene), med tynn tråd, sytråd er kanskje litt tynn, men det går. Lakk eller helst epoxy lim på surringene (ikke helt trad nei).
I samme slengen limer jeg også på spissene. Dagen etter får pilene vannbeskyttelse (olje/voks). Ferdig!
Noen ganger lakkerer jeg pilene, men da blir det punkt 1.

Se også lenger ned på trådene her om pilmaking og på www.langbue.no pilmaking.
Jeg har også sett på bilder her på forumet at det finnes mye god hjelp å få.

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Må bare beklage at artikkelen som ligger på langbue.no ikke er helt oppdatert. Det er lenge siden jeg skrev den.

Men du bor i Trondheim, gjør du ikke? Stikk innom en av mekkekveldene våre da. Der pleier vi å ha med både utstyr til å lage piler og materialer. I tillegg er det alltid noen som kan bistå deg der.

Håper vi sees.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Minyaliel
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 13 jul 2006, 17:08
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Minyaliel »

Lars - takk for helpen! Hadde håpet å få til så nært opptil trad som mulig uten at det gjør det tungvint og gjør de ferdige pilene mer skjøre/ lite slitesterke. Hadde vært gøy å på et senere tidspunkt fått til piler som er 100% trad, da.

Are - Hm, med den stedssansen min og det faktum at jeg aldri, så vidt jeg vet, har satt mine føtter på Svartlamo'n, må du nok regne med en "help, hvor er jeg"- telefon... tjihi. Når er neste gang dere møtes?

Nikola
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Minyaliel skrev:Are - Hm, med den stedssansen min og det faktum at jeg aldri, så vidt jeg vet, har satt mine føtter på Svartlamo'n, må du nok regne med en "help, hvor er jeg"- telefon... tjihi. Når er neste gang dere møtes?
Hvis du klarer å lese et kart, finner du oss på http://www.handbue.org/album/bilder/lademoen.gif. Men ring meg gjenre hvis du går deg vill. Følge med på hjemmesiden for når det er. Pleier å møtes hver fjerde fredag, men det er litt surr etter jul
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Minyaliel
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 13 jul 2006, 17:08
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Minyaliel »

Åkei =)
Svar